Friday 27 March 2009

Pau Pesta vs Pau Tanjung


Tah pape la aku ni. Dah siap tepek gambar, dah siap letak tajuk, last2 melencong jugak entry aku. Aku maksud kan previous entry. Tajuk entry ni sebenarnya adalah tajuk asal entry itu. Anyway, tak salah pon kan. Cuma mukadimah untuk entry ni, sila rujuk mukadimah entry itu, okeh?

Gini, kan aku cakap pasal produk tempatan vs produk boikot kan. Sebenarnya nak cite pasal makanan tempatan. Salah satu daripadanya ialah pau. Pau ye, bukan Pow. Kalo ko pow orang, memang ko boleh beli pau dengan duit pow itu.

Masa sekolah menengah, aku pernah makan pau ahmad. Brand ni kira produk nasional ke? Tak jugak lah. Tapi kat kl ada, kat johor pon ada. Tengah2 aku tak tau ada ke tak. Masa tu aku sekolah kat bandar mas. Dan kedai yang menjual pau ahmad ni terletak di gerai tepi jalan di persimpangan yang ada petronas kat sungai mas. Kira jalan sungai mas off jalan papan timur la. Seingat aku, aku beli benda tu pon time balik dari aktiviti koko ari sabtu ke ari jumaat (eh, dulu cuti jumaat sabtu, so aku tak ingat la aktiviti koko ari apa).

Tahu kah anda bahawa negeri Johor mula cuti sabtu ahad sejak tahun 1994?

Wah! Fakta sejarah nih. Aku tak ingat sangat la pasal pau ahmad tu. Tapi yang aku ingat cuma rege nyer namposen satu. Kalo daging atau ayam 7 posen kot. Tak ingat dah. Tak kisah lah tuh.

Sekarang nih, aku berada di batu pahat. Batu Pahat memang best! Tibe2. Sebab apa aku suka batu pahat? Sebab makanan kegemaran aku banyak di sini! Nak ke aku sebut banyak kali apa yang aku suka makan? Nak tak nak, aku nak senarai kan jugak la.

Nasi beriani - gam ke tak gam, tak kisah, janji beriani kambing
Nasi ayam - ni tak masuk masakan sendiri he, kiter bercakap pasal kedai mari. linda off, sila lupakan niat nak buka cawangan/francais kat batu pahat. aku dah ada my fevret di sini.
Sate - ok ni tipu sebab kat mana2 pon ada, tapi takde masalah la nak carik sate ni kan. cakap je nak makan sate, nak makan sate, banyak kedai ada.
Asam pedas - bersepah2 ada. kalo teringin muar style, pon ada branch muar punyer kat sini. tapi aku lagi suka asam pedas aku.
Mee bandung - muar dekat jer, tapi tak koserrr la nak pegi semata2 nak makan mee bandung abang sayang kan. parit raja je pon dah banyak. fevret - kedai sebelah gazebo seafud, pinang sebatang dan trafiklite.
Kebab - kebab istana is the best! aku sanggup turun bp ari sabtu semata2 nak makan kebab ni. even malinja doner kebab pon tak se best ni. hahaha macam promote plus condemn plak.

Ok, dah lah. Aku ni over betul. Nak citer pasal pau, ni dah sampai ke mana2 tah. Citernya pendek je, pasal pau pesta dan pau tanjung. Kat bp ni ada 2 brand pau yang fofular. Fofular ni bermakna banyak dijual di tepi jalan. Kalau gi ayer hitam pon banyak jual la.

Antara dua brand nih, aku lebih gemar kepada pau pesta. Tetapi, agak susah sikit nak jumpa gerai menjualnya. Pau tanjung ni pulak aku tak berapa sangat, tapi banyakkk sangat jual. Satu keistimewaan pau pesta yang menyebabkan aku terpikat ialah intinya yang banyak. Berbanding dengan pau tanjung yang kudukut inti. Tapi dari segi rasa tepung dia, dua-dua pon terbaik.

Antara lokasi yang aku kesan menjual pau pesta ialah di depan masjid beroleh (dekat shell yang menghadap tu, selepas bpmol kalo dari bp). Tapi gerai ni cam biskut. Kejap ada kejap takde. Ari sabtu ahad salu takde. Kedua, di kampung apa ek yang menghala ke peserai yang ada mini market moet tuh. Kampung muhibah ke? Situ lah. Dan yang terakhir ialah kat jalan ayer hitam. Yang ni tak pasti kat mana secara spesifik. Dulu ada satu gerai kat petronas ayer hitam sebelah kubur tu, tapi sekarang cam dah bungkus. Tapi kat situ mahal sket ah. Kalo kat beroleh 90 sen, dia jual singgit lebih.

Pau tanjung tak yah cakap la. Banyak je ada kat mana2. Kalo kat ayer hitam, tepi jalan tuh memang banyak pau. Brand lain pon ada.

Ok, abis dah cite pasal pau. Selain pau, aku juga suka putu piring. Eh, dah lah. Penat nak citer. Sekian sahaja promosi makanan tempatan dariku @blogspot.

Babai! Selamat bercuti.

Next entry, Cakap Banyak Kali.

0 komen: