Wednesday 11 March 2009

Pekerja Warga Asing

Aiseh! Tengok berita akhir2 ni, asik laaa pasal warga asing. Merompak la, kena langgar ketapi la, umah terbakar la. Dah ramai sangat derang nih, sampai kebarangkalian berlaku apa2 melibatkan derang pon dah semakin tinggi.

Minggu lepas dalam berita ada cakap pasal nak bawak masuk 70k lagi mat bang. Sibbaik semalam dah suh kenselkan visa derang. Agak2 jumlah student uitm masa zaman aku pon tak cecah 70k sebab time tuh derang target nak capai 100k. Tapi sekarang derang target 200k plak. Sebelum aku pindah bp tahun lepas, jumlah derang nih dah cecah 2M. Sekarang, tak tau ler.

Biler ekonomi tengah nak mula down tahun lepas, dorang dah mula cakap2, ksm la ni, kasik masuk pekerja asing bebanyak. Kang kilang2 ni tutup, nak suh derang gi mana? Sekarang, dah banyak, tak tau nak letak katner. Kalo stok gula terlebih, boleh gak disimpan dalam stor belakang rumah aku. Ni orang. Kalo orang tempatan kena berenti keje, bleh gak tahan lori tepi hiway, balik kampung bela lintah ke, cacing ke, kambing ke, bleh gak aku makan nasik beriani kambing tiap2 ari. Ni, orang bukan tempatan, nak kasik tiket free balik kampung derang? Kalo kat bp nih, dari parit raja lagi dah nampak derang2 nih. Jalan depan sikit kat sri gading tu, hah kau! Aku rasa nak nampak orang tempatan pon dah susah. Kiter leh kenal la orang tempatan ngan orang luar nih. Kalo jenis berani mati berdiri atas line divider jalan, atau berenti atas basikal tengah2 divider tu, tak lain tak bukan lah kan.

Untuk pengetahuan korang, ksm cuma beri sijil 'lulus pekse dan boleh bekerja di sini', tapi yang kasi visa masuk ialah imigresen okeh. Memang lah derang ambik pekse sebelum masuk mesia, tapi kalo dah sekali ambik pekse, semua dapat full mark, apa ko rasa? Ko tak rasa ke ejen derang yang tolong jawabkan soklan exam tuh ker?

Errr apa yang aku nak sampai kan sebenarnya? Entah. Tapi, derang2 ni jugak yang potong buah kat ladang abah. Nak wat cemana? Kena wat dasar tertutup sket kot. Hihihi sukati aku jek.

0 komen: