Wednesday 11 February 2009

Rayuan Semak Semula & Teori Kembar

Aku takde pengalaman dalam membuat rayuan semak semula. Tapi baru2 ni aku terlibat sikit dalam perkara ini kat sini. Tak sangka, rupanya ada kes kesilapan teknikal. Terus aku rasa nyesal sebab tak meneruskan hajat nak wat rayuan dalam beberapa situasi sepanjang hayat ku ini.

Kes satu

Rayuan Semak Semula Bahasa Inggeris SPM

Tak lama lepas kuar result, pihak sekolah aku ada mengepos surat beserta borang supaya student yang tak berapa nak ado result bi nyer ini membuat semakan semula. Nampak beno budusnya ek? Cis! Tapi bukan aku sorang je yang dapat. Geng satu 'set' pon dapat jugak. Bayarannya RM50. Mahal beno rasanya masa tuh. Lain la kalo dapat naik 2 ke 3 gred ke kan. Masa tu yang aku pikir, kot2 lagi turun gred, tak ke naya? Plak tu, kan ke aku pitam2 time exam tu kan. Aku sendiri tak yakin sangat time menjawab, saje carik pasal la pulak kang. Walo pon keputusan tu tak mengganggu agregat, aku pon takmo menambah buruk sijil spm kuh nanti. Sudahnya, aku abaikan ajer. Baru ku tahu, kalo kat tempat aku, selepas semakan, keputusan yang lebih baik akan diambil kira. Maknanya kalo markah turun, dia kekal kan yang lama. Tak tau la spm nyer kes cemana.

Kes dua

Rayuan Semak Semula Subjek Engineering Lab

Ni masa degree. Pon kos nyer RM50. Kalo tak salah la. Masa tuh aku dapat gred teruk sangat, tapi still pass la. Paras idung kata orang. Sem tu memang cgpa aku jatuh jugak ar. Memula, berkobar2 aku nak buat semakan. Sebabnya, dengan gred cenggitu, umpama aku tak buat lab langsung, atau tak hantar report. Aku suspect maybe report aku hilang ke gitu lah. Pastu, pikir2 balik, awal2 sem nak pakai duit. Loan tak masuk lagi. Pasrah je lah.

Kes tiga

Rayuan KPLI

Ni selepas kandas mtest. Humangaih! Susah jugak soalan math tu ek? Soalan sekolah menengah je, tapi dah lupa teknik, langsung tak sempat siap. Lepas tau dah kandas tuh, terus putus asa, takmo jadik cikgu dah. Pon tak merayu.

Gitu lah lebih kurang pengalaman 'tak' membuat rayuan. Malas arrr nak ngendeng2. Terima je lah hakikat. Tapi ada satu rayuan yang mesti dibuat. Kalo tak buat, memang rugi arrr. Rayuan pengurangan saman speed trap!

Teori Kembar

Sebelum ni aku terima dengan positifnya teori yang mengatakan, anak kembar akan lahir secara berselang generasi. Maksudnya, kalau ko kembar, anak ko takkan kembo, tapi cucu ko yang berkemungkinan kembo.

Tapi, baru ni, baru aku tau bahawa bapak si ekin (mawi) tu ada kembo. Kembo pempuan. So, teori di atas otomatik boleh dianggap mitos hihihi. Sesuka ati aku je.

0 komen: