Tuesday 24 February 2009

Dah Abes Ke Sukan Sekolah Korang?

Sejak musim persekolahan bermula, aku rasa macam nak balik kul 7 malam jek setiap hari. Sebabnya, ada satu sekolah ni, tiap2 ari buat latihan sukan. Dengan lagu tema sukan mereka dari filem duyung 'kita hampir ke situ' (sebenarnya u're almost there), bebudak ni abis latihan lebih kurang kul 5-5.30pm gitu. Ya, time aku lalu sekolah derang lah.

Lalu depan sekolah derang tu takde la masaklah ke hape. Yang masaklahnya, jalan tu jalan kampung, sempit dan tidak rata. Dan kebanyakan dari bebudak ni menunggang motor. Tanpa helmet. Ehhh time kat kampung dulu pon aku naik motor tak pakai helmet, tapi jalan kampung aku tu bukan jalan negeri dan takde dalam peta malaysia.

Jalan kampung derang ni ada dalam peta. Jalan negeri. Dan banyak kete, lori, bajak dan motor (bas je aku tak pernah nampak) yang lalu jalan ni. Short cut kalo nak ke pontian. Ok ok ok aku tak komplen pasal derang speed, ke tengah ke tepi, memotong sesuka hati, membelok tiba2 atau berduet di jalan raya. Kalau derang pon tak kisah keselamatan derang (apa, korang ingat kalo aku terlanggar korang, korang leh lepas begitu saje?), derang ingat ada aku kisah? Hehehe aku tak kisah pon. Cuma aku sakit ati je lah sebab terpaksa telan asap motor (ni istilah je, hakikatnya tingkap aku tertutup rapat) derang sebab takleh memotong di jalan yang sempit itu.

Ok, itu perkara yang dah lepas. Minggu ni, atau lebih tepat lagi, semalam, latihan sukan derang dah pon berakhir (aku wat spekulasi jek, tapi harap2 betullllll la. jangan ler derang sambung balik). Time aku lalu sekolah tu, lengang jek pintu masuk nyer. Sekarang, aku dah boleh sampai di rumah lebih awal. Hehehe jiran aku pon perasan aku salu sampai rumah lambat, tetiba semalam cepat plak. Hihihi dia tak tau aku lambat sebab mogok arituh huhuhu.

Baju warna warni

Masih tentang sekolah. Dulu, aku jeles jek tengok pengawas ngan pustakawan, pakai baju selain daripada putih. Sekolah aku dulu pengawas baju biru, pustakawan baju hijau. Beberapa tahun lepas pulak, sil mintak tukar dari jadi pengawas kepada pustakawan sebab nak pakai baju pepel. Maknanya warna baju sekolah masih menjadi isu la ek? Pernah gak aku dengar orang mintak tukar kaler baju sekolah anak2 ni sebab susah nak maintain keputihan tu kan. Apa... kpm ada mou dengan southern lion or unilever ker? Bu ke neng?

Tapi sekarang ada hari pakai uniform ko-ko kan. Pastu, aku tengok satu sekolah ni (on the way gi keje, aku toleh2 la jugak budak sekolah beratur perhimpunan nih), punya lah berwarna warni. Aku ingat ada 2 je jawatan tertinggi kat sekolah. Aku quite confident yang hari tu bukan hari pakai uniform ko-ko sebab tak nampak pon pakai pengakap tu sumer. Tapi memang macam2 kaler aku tengok. Biru, hijau tu memang dah biasa. Pepel, pink, kuning cair pon ada. Macam air kat pasar lambak je kekdahnya. Takde lah ramai, cuma segelintir je. Agaknya, apa jawatan derang2 tuh ek? Ketua darjah, penolong ketua darjah, setiausaha kelas, bendahari kelas bla bla bla...

0 komen: