Thursday 26 February 2009

Bahasa Melayu

*Kalo agak2 takmo fening, elok baca 2 perenggan pertama dan 2 perenggan terakhir sahaja.

Dalam meniti kehidupan di tanah melayu yang berbilang kaum tetapi aman harmoni ni, kiter kena menggunakan akal fikiran secara optimum supaya tidak dianggap ketinggalan, dan tidak juga dikatakan obses dalam menghadapi isu2 semasa. Tapi, sebagai saya yang menurut perintah, jadilah aku seorang yang 'ikut kan je lah' kind of person.

Aku bersyukur kerana aku bukan cikgu sekolah. Dan lebih bersyukur lagi kerana aku bukan cikgu matematik atau sains sekolah. Bila membaca berita di salah satu sotkabar di malaysia nih, aku rasa terharu dan macam nak menangis membaca kata2 seorang sasterawan negara. Baru lah aku tersedar, bahasa ibunda sangat tinggi nilainya.

Dulu manusia tak ramai, jadi kebarangkalian untuk jumpa budak yang cerdik pon kecil. Sekarang manusia semakin ramai, jadi, semestinya lah kebarangkalian untuk jumpa budak yang cerdik pon turut bertambah. Bukan sebab bahasa inggeris tuh la.

Ok, undur balik ke point aku tadi. Aku pon asalnya dah jadi lalang sekejap. Aku akui yang aku nyer bahasa inggeris sungguh la sederhana. Setakat tangkap sikit2 tu boleh lah. Tapi kalau tengok movie omputih, hampeh, tak paham pon.

Aku ambil dari contoh aku je lah. Sekolah tinggi aku menggunakan bahasa inggeris sebagai medium pembelajaran. Thank you Allah, aku faham apa yang aku belajar dan boleh menyampaikannya semula dalam bahasa inggeris. Satu yang bagus waktu aku kerja dengan uni dulu ialah, aku 'terpaksa' menggunakan bahasa inggeris juga sebagai medium pengajaran. Dan ianya lebih mudah, aku rasa, kerana aku tak perlu fikir, apa makna perkataan itu dalam bahasa melayu. Cikgu aku ajar, salah satu cara nak belajar bahasa inggeris ialah dengan takyah tau apa maknanya dalam bahasa melayu. Macam aku, kalau abang tak bagitau, aku pon tak tau yang 'capacitor' tu adalah 'pemuat' dan 'oscillator' tu adalah 'pengayun' kihkihih.

Ok lah, itu aku cakap pasal aku. Sebab aku rasa, dengan belajar dalam bahasa inggeris, aku boleh bercakap tentang sains dan matematik dalam bahasa inggeris. Bukan kah itu hebat? Kalau lah aku belajar dari darjah satu dulu lagi dalam bahasa inggeris, agaknya, aku nyer english pon hebat juga kah?

Tapi kita kena terima hakikat. Dalam dunia ni, tak semua orang masuk uni dan tak semua orang pandai. Cuba tengok statistik. Dalam 400k plus orang calon spm dalam setahun tuh, berapa orang yang masuk uni? Tak kisah lah, sejak zaman ppsmi ke, sebelum tu ker. Hanya segelintir je yang masuk uni. Bergelintir2 lagi adalah tidak. Dalam bergelintir2 itu, ada segelintir sahaja yang pandai berbahasa inggeris dan bergelintir2 lagi adalah tidak.

Kiter tengok kategori pertama. Segelintir yang masuk uni. Segelintir dari segelintir tu adalah yang hebat berbahasa inggeris, dan bergelintir2 lagi adalah tidak. Dalam kategori ni juga, tidak semuanya menggunakan sains dan matematik dalam pengajian mereka. Tetapi kelebihan bagi mereka jika hebat berbahasa inggeris.

Tengok pula kategori kedua. Segelintir dari bergelintir2 yang pandai berbahasa inggeris tapi tak masuk uni. Mereka ini mungkin tak berapa pandai dalam akademik. Tetapi ada kemahiran atau bakat. Mereka ini sangat beruntung.

Tengok plak bergelintir2 yang selebihnya, yang tak pandai berbahasa inggeris dan tak berapa pandai dalam akademik. Ini memang ramaiiiiiiiiiiii sangat.

Kategori ni mengikut pendapat aku, derang bukan memerlukan sains dan matematik dalam bahasa inggeris. Sains dan matematik tu pon derang tak perlu sangat dalam kehidupan derang, apatah lagi dalam bahasa inggeris. Cukup setakat bahasa inggeris tuh je. Bahasa inggeris tu ialah sejenis ilmu bahasa. Bahasa ni ada kena mengena dengan bercakap, membaca dan menulis. Bahasa inggeris tuh yang kena tekan kan supaya derang boleh upgrade diri mereka untuk masuk dalam segelintir daripada bergelintir2 tuh. Iaitu kategori yang tak berapa pandai dalam akademik, dan pandai berbahasa inggeris. Hahaha pening lah kepala. Aku pon dah kompius.

Adoiyaiii aku nak tulis lain, tapi entah apa yang aku dah tulis ni tah?

Kesimpulannya, eh, aku bukan menyokong sasterawan negara ke tadik? Cop cop. Ah... lantak lah. Yang penting, aku nak tekan kan bahawa, bahasa inggeris tu yang perlu ditekankan sebenarnya, bukan sains dan matematik dalam bahasa tuh. Takut2 jadi macam aku, yang masuk dalam kategori bergelintir2 yang pertama tadi.

p/s Tapi, bahasa ibunda kita bukannya bahasa arab. Kalau bahasa ibunda kita ni bahasa arab, rasanya adalah point 'bahasa al-Quran atau bahasa Rasulullah' untuk backing kan? Ada takde, terpaksa guna point hang tuah. Tak melayu hilang di dunia. Yang 'melayu' itu mereka fahami sebagai 'orang' melayu, bukan 'bahasa' melayu. Yang hilang orang melayu cakap melayu. Orang melayu cakap bahasa omputih tak hilang.

0 komen: