Friday 20 February 2009

Lawatan Sambil Belajar

Semalam, aku dan abang. Ya, kami telah mengambil keputusan untuk membawa haluan masing masing. Uhuks.

Bukan semalam sebenarnya. Rabu malam lagi abang dah keluar rumah. Meninggalkan aku sensorang. Sambil membawa beg pakaian beliau. (Sepersalinan jek). Pukul 10.50pm, abang pon start kete and go. Sedey, pilu hatiku. Lalu malam itu, aku tido dengan nyenyaknya seperti tiada apa2 berlaku.

Pagi2 semalam, seawal jam 5.30am, aku dah dikejutkan oleh alarm dari henfon. Baru aku ambik towel nak mandi, abang call. Uhuks. Abang dah sampai di rawang. Jauhnya membawa diri. (Aku yang suh call, takut aku tak dengar alarm ker kan). Kul 6.15am, aku dah pergi membawa diri. Opsss bukan, gi tempat keje. Ada rombongan sambil belajar ke kuala lumpur. (Abang plak ada rombongan sambil belajar ke peroton tanjung malim).

Ingat lagi masa kecik, pergi rombongan sambil belajar ke melaka, kuala lumpur dan johor bahru. Rombongan dengan bayaran tak sampai RM50 dengan subsidi. Masa tu tak tau apa ke benda subsidi tuh. Yang tau, memula kena bayar sekian ringgit. Kendian dikurangkan kepada sekian ringgit. Pengurangan itu adalah subsidi yang ditanggung oleh... siapa? Adakah gomen? Entah.

Kawan seopis sumer takmo pergi. Kecuali diarahkan. 'Kalo kasik sejuta baru kami pergi,' kata mereka. Sampai begitu sekali tau. Maka, aku yang siang2 dah diarahkan ni pon pergi lah dengan paksa rela.

Pukul 7.15am baru kami bas bergerak. Benci betul dengan orang yang lambat tapi diiringi dengan janji, on the way. WL (apa ni? pandai2 la carik sendiri)! Biler bergerak lewat, jalan sesak lah kan. Bas keluar di tol yong peng dan singgah sarapan di r&r ayer keroh. Jangan tanya jejantas ker? Baca frasa yang diboldkan itu. Cukup. Aku makan mihun sup yang sungguh enak di situ. Beli di gerai yang juga menjual mee rebus.

45 minit kemudian, bas pon meneruskan perjalanan. Kali ni terus je tanpa henti. Sampai di pi wt si jam 11.30am. Satu yang best biler pergi ke ekspo, exibition atau apa yang seumpama dengannya ialah peluang mengumpul beg, pen dan mini note book tanpa rasa bersalah pemberi itu akan jatuh bankrupt. Dan aku sedang menyesal kerana tidak sabar menunggu untuk menulis nama dibuku tetamu setiap booth sebelum dihulurkan beg cenderamata. Ya, aku sangat menyesal kerana aku hanya membawa pulang 3 buah beg, walhal aku sepatutnya membawa paling kurang 7 buah. Hahaha keji betul.

Tapi semua ketakbestan terpaksa pergi ini telah terubat apabila aku dapat bertemu 1, 2, 3, 4, 5, 6 dan ramai lah juga kawan2 di zaman uni ku di sana. My ex student yang dah jadi r.a. pon ada. Suka sangat. Tapi, siapa lah aku kalu dibandingkan dengan derang yang kebanyakannya dah approved scholarship nyer untuk menyambung phd kan. Alah... academician memang cenggitu. Sikit2 master, sikit2 phd, sikit2 prof. Hehehe ni dikira mengata suami ku sekali ke? Takde lah. Memang lah aku takde master, jauh sekali phd kan. Dunia kami berbeza, tapi tugas kami sama. Mendidik anak bangsa. Hahaha patriotik terus. Walau pon aku takde paper atau projek yang boleh diposterkan di ekspo inovasi sebegitu rupa, tapi aku bangga lah juga biler berjumpa dengan bekas student diploma aku dulu, dah pon grad degree dia. Biler dah jadi r.a tu, sikt haribulan masuk lah tuh dunia academician tuh. Ok aper. On top of that (wah! berani plak guna ayat nih), sekarang aku dah masuk dunia training plak. Kira jajahan takluk aku dah bertambah, kan? Kalo dulu kumpulan student yang 'pandai2', sekarang yang 'mahir2' plak. Hehehe nak sedapkan ati biler hanya mampu menjawab, 'tak' pada setiap soalan mereka tentang sambung belajar. Alah, yang ko rasa rendah diri sangat tu kenapa? Entah? Apasal tah ko ni? Emosional no kenapa? Dah.

Okeh, sampai mana tadi? Okeh, lepas aku lari sebab takut kena tanya ngan visitor sebab aku lepak2 sensorang kat booth 'non destructive watermelon ripeness blablabla' milik kawan aku yang sibuk nak cuba alat pengukur aura ngan kengkawan dia, aku pon turun ke demall. Memula aku naik tingkat atas. Termasuk dalam parkson. Ada sale untuk bonuslink card member. Kengkonon nak tengok2 jek. Langsung terbeli sarung bantal. Nyaris2 nak terbeli cadar lagi. Namun, bila memikirkan akan dibebelkan oleh suami ku itu kerana asik beli cadar tapi, abang jugak yang basuh tiap2 minggu, aku pon membatalkan hasrat tersebut.

Kendian aku turun bawah plak. Alahaiii... ni yang den lomah nih. Henbeg la pulak. Pusing punya pusing, feh! lega. Sibbaik yang aku nak tu takde kaler yang aku nak (ayat apa nih?). Kalo tak, mesti aku dah terbeli.

Tapi, baru aku nak menarik nafas lega dan berlalu pergi, terpandang pulak segerombolan henbeg yang tersangat la menangkap mata ini. Tengok2, alamak, dah terberkenan lah. Try tanya promoter, ada stok lain tak? (dengan harapan dia jawab takde, dan selamat lah duit aku). Dia pon tengok kotak kat bawah rak tuh. Hampir semua dia dah punggah, last sekali, ada la pulak. Huhuhu. Apakah ertinya? Lu pikir lah sendiri!

Antek tak? Antek tak? Antekkk...

Nak tunjuk jugak. Dari sisi.

Belah belakang plak.

Selepas rasa bersalah sebab dah menghabiskan duit, aku pon blah, sebelum minum2 watermelon dulu kerana epal kasturi dah abis. Ah! Aku benci makan sensorang. Kesian kat aku.

Pukul 4pm, aku pon naik bas. Dan bas pon jalan. Kena bergerak sebelum jalan jam. Singgah di pagoh dari jam 6.30pm (sempat tengok spakiu sambil makan nasi goreng ngan lauk sardin dan telur mata kerbau) hingga 8.15pm. Biler laaa nak sampai nih.

Sampai di tempat kerja, jam 9.30pm. Terus pecut balik. Best nyer derang, sampai2, bleh terus meluruskan kaki. Aku plak terpaksa menekan minyak lagi selama 3o menet. Sampai rumah tepat pukul 10pm. Bagus! Tepat! Laju! Hihihi.

Pagi ni, lepas mandi, dalam ati berkata, 'abang ni takmo anto aku ker? Aku ngantuk nih.' Dan seperti tau2, abang pon terus bersiap dan menghantar aku gi kerja. Hehehe tak boleh la mintak yang bukan2 dalam hati ek...

0 komen: