Monday 23 February 2009

Marinating

Boleh ke guna perkataan nih? Lantak ler. Yang pasti, memang aku memerapkan diri ku di dalam rumah selama 2 hari. Hari ni dah boleh bakar ek. Segala rempah ratus dah menyerap ke dalam tulang sum sum. Manis sekali.

Hari Jumaat lepas kerja, kami terus ke bp. Nak stock up makanan untuk aku yang akan diperap semalaman nih. Mengikut nafsu betul membeli makanan. Macam ada perintah berkurung jek. Sampai rumah, lepas Maghrib. Lepas isyak abang kuar gi main futsal. Aku layan raje lawak jek.

Hari Sabtu, lepas abang bertolak, aku pon memula kan misi menggunting kain. Dari pagi membawak ke malam, akhirnya, siap pon aku memotong 3+1 pasang kain. Siap jahit tepi lagi. Mesin jahit tepi tu ada hangin sket. Kalo dah panas je, dia pon takmo jalan. Terpaksa berenti2. Diselang-seli dengan jahit tak tepi (jahit biasa la). Siap pon 2 bijik kusyen. Ala... lupa nak ambik gambo. Malam tu aku mencarik kekabu sambil tengok cerekarama. Kul 12 malam baru siap. Mencarik kekabu ni aku rasa memang kena pakai gogel ngan face mask ler. Arituh masa nak raya kan aku membuat 4 bijik bantal, raya plak aku selesema. Mungkin akibat habuk kekabu yang masuk ke dalam rongga trakea dan esofagus kot.

Hari ahad plak, keje mengemas rumah. Selesai mengemas, aku layan 24 musim ke 5 sambil iron baju. Kengkonon nak malas2, iron suar abang jek. Baju aku dah iron untuk 3 minggu. Baju abang plak tahan 2 minggu. Biler dah layan jack bauer tuh, cam best plak mengiron. Abis suar, gosok kemeja. Abis kemeja, gosok tudung. Abis tudung, iron baju kurung. Last2, semua aku dah iron. Best best. Boleh la bermalas-malasan selama 2 minggu. Tapi selalunya aku iron tiap2 minggu sebab takmo penat sekaligus. Kiter mana tau biler angin malas tu nak datang, kan.

So, begitu lah berakhir hujung minggu ke 3 bulan februari 2009. Minggu ni kiter kuar rumah plak ek? Pakej rangsangan ekonomi (baca=gaji) ke-2 tahun 2009 akan dibentangkan hari khamis nih. Jom sediakan bajet!

0 komen: