Thursday 12 February 2009

Ronda Kampung

Hari isnin lepas, lepas 'penat' tidooo jek, abang ajak jenjalan. Aku suker hihihi. Eh? Dah tak mogok kah? Kira dalam tempoh pemulihan ler tuh. Kan aku dah cakap, mogok sampai aku dapat rumah ku semula? Consider settled je lah.

Dalam pada settle tu, aku ni betul la kedekut dan berkira. Sampai kan orang tu park kete kat depan rumah pon aku leh hangin. Ni memang kena berkira ok. Depan umah aku ada pili bomba. Atas jalan pulak ada tanda 'H'. Apa, ko ingat 'H' tu sempena pangkal nama ko? Nahi nahi. Tu maknanya ada pili bomba di situ. Sibbaik ada reason ek? Huhuhu selamat. Kalo aku sajer2 tak kasi parking, mesti abang lak mogok ngan aku hihihi.

Ok, habis dah bab tuh.

Berbalik kepada ronda2 kampung eh. Memula kami pusing taman nih jek. Kendian ikut jalan parit lapis sempadan plak. Motif? Mata aku sekarang sangat sensitip terhadap bunga kertas. Tak boleh tahan. Biler ronda2 kampung nih, leh tengok pokok bunga nih kat laman orang. Sambil2 cari idea nak beli kaler apa plak pasnih. Secara rambang nyer, aku rasa yang kaler merah tu memang wajib ada lah kot. Takpe, aku dah ada dah. Ada tu daun tak nampak, bungaaaaaaaaaaaaa jek penuh. Eeeeeeee geram nyer.

Ronda punya ronda, tembus lah ke jalan parit botak. Kalo patah balik, tengok rumah yang sama. So, abang masuk jalan parit daun plak. Best best. Macam2 kaler bunga aku tengok. Siap leh wat analisis, rumah mana yang baru lepas sapu laman. Teringat zaman dulu2. Ada tu, pokok bunga lantana cam aku punyer tu, gemokkkkk pokoknya. Penuh lah bunga dia. Cis! Mencabar betul la.

Sebelum sampai rumah, kami singgah tapak pembinaan kat seberang sungai rumah kami ni jek. Sepelaung gituk. Katanya saiz 'lebih luas'. Ok. 24x70 jek. Bila masuk, e'eh, naper cam kecik jek umah nih? Alerrr lebar je lebih sikit. Binaan dia kecik jek. Tanah kat belakang rasanya 12 kaki gitu. Porch plak ada lah dalam 20 kaki kot. So? Berapa luas rumah nih? Maka, jadik kecik la kan? Dia lebih kan tanah dan porch rupanya. Porch tu leh masuk 4 bijik kete rasanya. Bilik dia pon kecik2 jek. Tapi kalo nak bercucuk tanam kat belakang rumah memang best la. Kalo nak 'rumah' yang luas, kena modal sendiri la nak sambung belakang tuh. Tak best ah. Wira jayer ku jugak yang best hihihi.

0 komen: