Thursday 5 November 2009

Bukan Sesat, Tapi...

Ikut jalan alternatif.

Aku nak tulis pasal sesat, tapi tak tau apa nak citer kecuali tajuk tu dan satu baris ayat di atas. Aci tak?

Okeh, kiter elaborate sikit la. Perkara ni sebenarnya diisukan oleh suami ku. Katanya, sebenarnya, kalau kiter kata kiter sesat tu, bukan lah sesat, sebaliknya, kiter ikut jalan yang lain. Yang mungkin jauh sikit la. Tapi yang penting kiter sampai jugak ke tempat yang dituju, kan? So, tidak lah sesat namanya.

Sama juga kalau kita buat perbandingan dengan hidup kita. Ada orang ikut jalan yang lurus, takde bengkang bengkok. Jalan yang lurus ni kita umpamakan seperti perbuatan baik la. Ada orang, melalui banyak liku2 sebelum sampai ke destinasi. Setiap orang tu asal usulnya diberi jalan yang lurus. Ada ketika, kita tiba di persimpangan. Nak terus ke jalan yang lurus, atau belok ke jalan berliku? Contohnya, ada budak ni, masa sekolah dulu, punya lah nakal. Kira dia dah pilih jalan yang berliku la. Tapi, bila dewasa, 'elok la pulak jadik orang' sebab dia sudah kembali ke jalan yang lurus.

Dalam konteks sesat jalan yang sebenar, pon kiter sebenarnya menuju ke satu tujuan juga. Ada banyak pilihan jalan. Tuan rumah biasanya akan beri jalan formal untuk sampai ke situ. Kadang tu siap dengan jalan alternatif lagi. Pon kadang2 kiter tersesat. Bukan tersesat. Tuan rumah tu sendiri pon kadang tak tau, ada jalan lain untuk sampai ke rumah beliau. Dan kiter yang sesat ni lah yang discover jalan tersebut biler kiter sesat tuh. Ok, dapat pointnya, kan?


Jadi, bila tiba2 anda rasa anda tersesat, rileks, cool dan jangan gabra. Cakap pada diri, aku tak sesat. Aku ikut jalan alternatif. Boleh ke ek? Hahaha. Tah pape tah aku mengeradau nih.


0 komen: