Thursday 28 May 2009

Yang Terindah Hanya Sementara


Kelmarin, dia park depan rumah kitorang, betul2 sebelah pokok helicornia yang sedang rancak berbunga tuh.

Semalam, dia dah takde, tapi pokok helicornia yang sedang rancak berbunga tuh yang takde. Huaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!!! Bergenang air mata ku.

Dia yang aku maksudkan ialah bajak pengorek parit yang aku tepek gambar nyer arituhhh. Yang korek parit depan rumah tuhhh. Kekdahnya, arituh dia korek dari belah seberang parit, semalam dia korek belah depan rumah aku pulak.

Yang buat aku sebak, bunga2 itu boleh kelihatan di bawah timbunan tanah2 liat berlumpur ituh. Dan yang buat aku hangin, mana2 rumah yang tanam serai atau ubi, dia tak usik pulak. Boleh pulak dia mengelak dari menimbunkan tanah kat atas pokok2 serai itu. Padahal pokok2 tu elok je kat tebing parit. Aku yang tanam pokok bunga hampir 10 kaki dari parit pon dia lanyak. Yang best nyer, pokok serai aku yang duk 10 kaki dari parit pon dia hentam jugak.

Selain pokok2 yang aku sayang, pokok kelapa yang ada 3, dah tinggal satu. Pokok tebu dah lenyap sejak ari sabtu lagi. Pokok pelam pon yilek. Pokok yang tinggal hanyalah pokok lili (yang aku tak berapa nak sayang sangat) dan pokok errr apa tah namanya, yang macam lidah buaya gergasi tuh. Bukan aku jek yang sedey. Jiran2 aku pon menerima nasib yang sama. Kebanyakan mereka tanam pokok pelam, lada dll. Pasnih, lambat lagi kot dia korek parit tuh. Kurang2 bukan dalam 2-3 tahun nih kot.


Mujur jugak aku dah pindahkan semua helikornia spesis panjang tuh kat dalam pasu. Dan yang spesis kena timbus tu pon aku ada anak2 nya kat dalam pasu. Buat masa ni, biarlah derang hidup di pasu dulu. Kang hatiku dah terubat, aku layan la lagi tanah tepi parit tuh. Buat masa ini, aku berjauh hati uhuksss...

p/s gambar esok la pulak, malas nak bawak kemre tadik.

Eh, sambung balik. Balik kerja semalam, aku ternampak apek jual durian kegemaran ku telah muncul kembali. Musim durian sudah tiba kah? Tunggu lagi 2-3 minggu la kot, kasik durian buruk2 abis dulu. Tak sabo nyerrr...

0 komen: