Friday 17 February 2012

Lawak Jambu



Dulu, kat belakang plastik jajan, mesti ada gambar yang menerangkan 'jajan ini sesuai dimakan ketika... berkelah, parti dan sebagainya', kan? Tapi sekarang macam dah takde sangat. Maybe sebab derang terpaksa tulis fakta nutrisi kot, tu yang tak muat dah. Tapi, baru2 ni aku discover sesuatu seumpamanya pada plastik jambu kering. Alaaa yang brand gar'sva ke haper tah tu.

Masa mula2 baca tu, tidak lah aku perasan apa2 yang pelik. Ok, kita boleh makan ketika travelling, boleh makan dengan roti (celup dulu dalam air supaya lembut) dan sebagai pelawas. Bab roti tu memang aku pelik sikit. Macam tak pernah dibuat orang kot. Makan roti dengan jambu? Tapi kalau takmo takyah lah buat.

Tetiba bila encik suami lak yang baca cerita tu, dia cakap, "cer tengok, dia gelak besar lepas makan jambu ni." Aku pun pelik, ada ke dia gelak besar? Tak perasan pulak. Bila aku tengok je gambar tu...

kihkihkih
kuikuikui
kehkehkeh
hahaha
hihihi
hikhikhik...

Selepas aku peratikan citer sebenarnya, baru lah aku faham. Dia tulis kat situ,


Dan gambarnya pulak mula2 anak dia nangis sebab sembelit, pastu dia kasi anak dia makan jambu ni, dan gambar yang dia gelak besar tu sebenarnya sebab dia dah senang 'beri' hihihi. Dan yang paling aku tak boleh tahan nak gelak ialah, dia siap taruk gambo stool tu lagi hikhikhik. Sibbaik aku tengok gambo ni time jambu ni dah nak abis. Kalo tak harus nak makan tu terbayang2 jer najis tersebut huhuhu.


Adoiyai...

Dan hari ni aku pakai tudung bawal. Puas dah aku cari tudung awning yang sesuai, tapi tak terjumpa. Sejak raya lagi tau. Ni sebenarnya baju raya tu ari. Tak abis pakai lagik hihi. Weekend lepas dah potong 4 pasang lagi. Isy isy isy...

Actually semua tudung bawal aku dah simpan dalam gerobok lama. Janggal pulak time mengiron tudung nih. Lama giler dah tak iron tudung. Korang pulak, buat apa dengan tudung2 bawal lama?



8 komen:

Yayu said...

Ke stor sudah...

Cikgu Nana said...

Masih pakai mcm bias jika match dgn baju

Lub said...

apa ke stupid iklan jambu tu. ha ha ha. mmg lawak giler...

tp mmg ingat lg paket makanan kat blkg keropok kum-kum kot yg ada gambar sesuai dimakan ketika berkelah...ketika menonton tv bsama keluarga dan....ntah x ingat lak..rasanya ada 3 situasi kan?

AyunasiA said...

yayu : suatu hari nanti mungkin berguna.

AyunasiA said...

lub : keropok kum-kum tu apa? aku rs kebanyakan jajan pun ada gambar tu. berkelah, menonton tv n party kot.

Unknown said...

masih ada simpan dalam gobok tu, kadang2 pakai juga tudung bawal tu....

Irfa said...

aku punya stok tudung bawak dah lipat2 dan bungkus hantar kt kg.mak aku bagi pada anak2 jiran.skrg pakai syria dan shawal je ;)

Irfa said...

eh silap ..shawl bukan shawal.huhu