BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Wednesday, 23 June 2010

Lapan Belas (18) : Bukan Rate SX, PL, Whatsoever

.

Aku dah kira dah. Dari tempat kerja aku sampai ke sengg@rang, ada 18 buah gerai menjual durian yang aktif. Ikutkan banyak lagi, tapi ada yang dah tutup awal. Kiranya purata 1 kilometer ada 2 gerai la.

Sabtu lepas, kami pergi bp dan balik lalu jalan itu. Sajer nak beli durian. Mulanya nak beli kat kedai buah simpang rantai je. Sekali pikir2 balik, dia memang jual buah. Maknanya mungkin dia dapat durian tu dari orang lain yang juga bermakna harganya mesti mahal sket. Baik lah kita beli dari pemilik pokok tu terus. Segar dari ladang.

Maka, kami singgah lah di gerai 'durian bukit'. Kenapa bukit? Mungkin kebun durian itu terletak di atas atau lereng bukit. Atau mungkin juga kerana lokasi gerai tersebut adalah di selekoh bukit kel!cap. Gerai ni antara yang terawal dibuka pada musim ini. Yang bagusnya, ownernya melayu. Bekas tokei kafe kami jugak katanya. 'Cakap je ko keje @tec, mesti dapat diskaun punyer', kata kawanku.

Sampai di sana, terpaksa parking di seberang jalan sebab gerai dia belah kanan. Kelihatan di sebelah kiri jalan, pemandangan indah ini.

Bergayut-gayutan

Fuh! Fuh! Aku cuba meniup2 agar dia jatuh di sebelah ku.

Best2. Kami beli durian sebanyak 10kg=7 biji. Jangan terkejut sebab durian ni berat kulit je. Kali ni beli durian kawen d101 dan durian merah (tak tau nama saintifik). Hidup ni sementara. Bila lagi nak makan durian yang sedap, kan? Hehe cover baik punya. Padahal encik hairul dah gelar aku hantu durian dah. Terasa berada di dalam filem animasi up1n dan ip1n pulak.

Malam itu, kami dinner durian sahaja. Aku ni suka makan durian, suka bau durian. Tapi, bau sendawa durian, rasa nak pengsan!

Tempoyak yang aku buat pada musim yang lepas pon aku dah buang. Baru je. Sedih je time nak buang tu. Sebabnya, aku sempat makan sikit jek. Menyesal! Sebenarnya encik hairul tak makan tempoyak. Jadi, takde lah aku masak menu berasaskan tempoyak. Aku suka je makan begitu saje dengan nasik, tapi asik terlupa je. Akhirnya, 1 tapewer-bubur-ayam tempoyak terpaksa dilupuskan.

Tapi semalam, durian dah abis huuuuuuu tak cukop. Aku siap kumpul bijinya lagi, konon nak tanam kat belakang tanah baru tu. Tapi, tak geti cemana nak semai. FIL ada bagitau aritu, kena potong sikit kat bahagian mana tah. Tak ingat. Tu yang tak geti tu. Kalau banyak yang jadi anak pokok, aku nak tanam kat umah abah. Motif? Menambah alasan nak balik kampung. Boleh?


6 komen:

Ajzie said...

sana sini org tayang gambar buah duriannn ........ sob sob sob..

AyunasiA said...

hehe sowi! dah puas makan tahun lepas kannn...

adipro said...

asiah, anto kat aku sebakul durian muor..

KK blom smpai musimlah.

AyunasiA said...

mana pulak aku nak carik durian muo. durian sengg@rang boleh la. tapi, daripada aku anto durian ikot kargo, baik ko yg balik sini.

Ina Hashim said...

salam ziarah

akak pun hantu doyan gak...10kg tuh brp hengget total?

asia said...

salam...lebih kurang 65 hengget...kira murah la kalau untuk gred d101...sebab dengan apek yg selalu tu, dpt 11 hengget sekilo...