Monday 5 January 2009

Dilema

Kuuu wouwouwo diii dalam haaaaaa dilemaaaaaaaaa...

Aku ni suka tau membesar2kan perkara kecil. Kecil ke? Bagi orang lain memang la kecil, tapi bagi aku ianya teramat la sangat besar nya.

Gini, sebulan yang lalu, ermmm time aku nak gi sabak bernam arituh, in aka adik ipar aku, alaaaa yang baru kawin bulan 5 arituh tuuu, dia gi interview kat ito. Sebelum tu ada la dia mintak abang sahkan sijil2 dia ngan wife dia untuk apply keje kat ito. Masa tu aku buat don't know jek walau pon aku tau yang dia mintak keje di bawah kelayakan dia iaitu gred 17 atau spm la senang citer. In ni ada dip dari poli dan sekarang dah jadik engineer pon ngan gaji yang lebih kurang aku jugak. Sebelum ni dia dah banyak bertukar2 keje dan keje dia sekarang ni kira terhebat la bagi dia sebab dengan dip pon dia leh jadik engineer ngan gaji degree. Dan aku buat don't know jugak bila dia salu sebut pasal perkara di atas. In fact, masa aku tak keje aritu pon dia ada cakap, kawan dia yang hustler time sekolah dulu, yang pandai2 dulu, dah ada degree, pon keje cikai je sekarang. Dibandingkan dengan dia yang cuma ada dip la. Sebagai aku yang sensitif ni, dah tentu la aku terasa jugak sikit2. Memang la time tak keje dulu aku agak down. Dengar lak cenggitu, lagi la kecik ati kan. Pedulik la korang nak cakap apa.

Ok, dipendekkan cerita, beberapa minggu yang lalu, aku pon mendapat berita bahawa in berjaya dalam temuduga tersebut. Jawatan yang ditawarkan ialah juruteknik komputer gred p1t1 ft17 (kot). Oleh kerana dia background electric, tak dapat la dia lompat p1t9 seperti mana sepatutnya pemegang dip komputer. Ini bermakna, gaji dia akan jadi lebih kurang 1.1k selepas tolak kwsp. Kalo dibandingkan dengan gaji sekarang, dah terang2an la kurang lebih dari separuh kan. Dari sudut gaji tu je, aku dah tak sokong. Ye lah... dulu dia lompat2 keje pon sebab nakkan gaji yang lebih besar kan. Kalo dia bujang tu tak kisah la kan. Ni dah menanggung anak orang. Ok la, bini dia keje ngan gaji lebih kurang 1.1k jugak kat jb. Ok ok part tu aku tak kisah lagi. Pedulik la dia nak keje gaji kecik ke hape kan. Mungkin dia tengok abang dulu keje sorang, boleh je idup kan. Memang la idup, tapi dalam hati aku ni dia tau ke?

Sampai part tu aku boleh la terima lagi. Dia yang nak macam tu. Janji dia tak mintak duit aku sudah. Dan yang lebih penting duit laki aku huhuhu.

Haaaaaa tapi, yang aku tak leh terima sampai bila2 pon ialah...

















dia nak tumpang duk kat umah akuuuuu!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
huaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa...

tidakkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

tak sukerrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

mencik!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Masaklahnya, dia cuma cakap kat abang jek pasal nak tumpang tu. Apa, abang sorang je ke duk kat rumah tu? Tapi kalo dia tanya aku, dah komfem la aku membantah 200%. Nyibuk je. Apa masaklah aku kalo dia duk umah aku?

  1. aku rasa cam aku lak yang duduk rumah orang. tak selesa ok...
  2. aku takleh pakai baju seksi2. gilo ko opo...
  3. aku takleh duduk baring dengan apa gaya sesuka ati aku... alerrr leceh betulll...
  4. aku kena control2 kat rumah sendiri. apa kesssssssssssssss!!!
  5. tah2 aku kena bertudung lak 24 jam dalam rumah huaaaaaaaaaaaaaaaa!!!!!!!!!!!! note: bini dia pakai tudung 24 jam kat umah orang tau. eh, apa kes aku kena ikut peraturan dia lak? Dia la yang kena outttt dari rumah aku kalo nak wat cenggitu.
  6. kalo abang outstation, camne?
  7. kalo femli aku datang camne? tak bestttttt...
  8. kalo weekend, bini dia datang??????? ewahhhhh buat macam hotel nampak? no no never.
  9. aku kena rajin masak? errr kena ke? pastu aku kena masak untuk dia sekali ke? kalo kuar makan kena ajak dia ke? kalo aku dinner fries ngan telur mata je boleh ke? kalo aku malas masak macamana? leceh la pulak nak pikir perut orang pulak.
  10. susah ar nak ber'debat' ngan abang camnih. kena bisik2 la pulak. huhuhu atau masuk bilik perbincangan yang kalis rindu kalis bunyi tu.
  11. aduhhh... pendek cerita, banyak la masaklah aku.
Abang kata, dulu, aku tumpang umah abang tp, bleh? Errr kak shila tu pompuan. Kalo adik pompuan nak tompang pon, mungkin aku pertimbangkan. Ni, dah la lelaki, laki orang pulak tuh. Dah comfem la selain orang ketiga, ada orang keempat pulak lagi. Huh!

Abang kata, dulu, aku tumpang rumah ngah, boleh? Aku duduk situ time orang tu dah tak duduk situ. Aku tak kacau privasi sesiapa okeh. Remember? Setiap kali ngah cakap nak datang, aku cecepat packing baju cabut balik bp.

Abang kata, kiter kena tolong menolong adik beradik. Ok, kalo tumpang seminggu ke sementara carik rumah sewa, boleh la kot. Tapi kalo lama2 atau paling worst sekali, selama2nya, ermmm... Ok, sementara bini dia dapat keje kat bp pulak. Biler? Dah apply? Dah ada interview?

Abang kata, dulu abang pernah duduk umah ngah 6 bulan, kak ngah ok aje. In pon pernah jugak. Ok, suh la in duk umah ngah kalo camtu. Boleh? Derang ada anak, mana sama lor...

Penyelesaian yang aku nampak setakat ini :
  1. Apply kuarters. Nak duduk sangat ngan adik beradik kan? Duduk la. Aku balik parit raja weekend je lalalala...
  2. Mogok. Yang ni senang. Memang akan aku buat. Tungguuuuuuuuuuuuuuuu.
Apa harus aku lakukan? Tiada sesiapa bisa merubah pendirian ku ini. Muktamad.

0 komen: