Thursday 8 January 2009

Anti - Sosial vs Kepochi

Aku ni jenis orang yang balik kerja, bukak pintu pagar, masukkan kereta, bukak pintu rumah, bukak tv, kuarkan lauk dari fridge dan tengok tv. Lepas hilang penat, tadah air, siram pokok, masuk rumah, tengok tv. Maknanya, takde lah aku ni nak menjenguk2 umah sebelah,

"Uiii, balik keje ke?"

Atau

"Uiii, siram pokok ke?"

Atau yang seumpama dengannya.

Kengkonon aku cuba lah jugak nak bersosial time pindah rumah baru ni. Time raya, aku join marhaban. Cuba la jugak bersembang2. Argh!!! So not me la. Camne aku nak masuk kalo topik perbualan dia, anak aku gini, anak aku gitu, anak kau camne, perangai anak aku gini, perangai anak aku gitu, perangai anak kau camne. So, kat mana aku nak masuk?

Sekarang, jiran kiri kanan rumah aku dah masuk. Kalo rumah kanan memang la tak nampak sebab tembok tinggi. Tapi belah kiri ni memang terang2an. Balik keje pon kadang sesaing. Takde pulak dia tegur aku ke time aku siram2 pokok tuh. Kalo dia jenis peramah mesti dia dah tegur kan. Patutnya aku lah yang tegur dulu ek. Isy isy isy teruk betul aku nih. Nak wat camne, dah memang aku camtu.

Kawan aku pernah cite, ada sorang staf tempat dia ni, lebih extreme dari aku. Kalo bertembung dengan dia, mesti dia buat2 bercakap dalam telefon. Tak pernah lah dia free dari menelefon biler bertembung tuh. Kawan aku cakap dia memang saje takmo tegur orang atau orang tegur dia. Aku takde la sampai tahap tuh. Aku cuma tunduk je. Kalo aku kenal, angkat2 kening ke, senyum ke, hai hai ke, gitu jek. Kalo pempuan yang aku tak berapa kenal, aku senyum jek. Kalo laki tak kenal sangat, aku tunduk jek. Aku bukan anti - sosial. Cuma aku tak peramah jer.

Aku dan abang memang kontra abis. Abang ni jenis kepochi sket. Kalo balik keje tu, tunggu2 dia masuk, eh, mana nih? Tengok2, dah berkumpul kat luar sembang2. Pantang orang lalu depan rumah, sumer ditegurnya. Siap orang tengah jalan pon leh stop kete, sembang dulu tu. Kalo ngan jiran sebelah ni lagi lah. Pantang nampak batang hidung, sembang punya lah. Dah la tiru dapo aku. Siap ngan blind yang aku beli kat kota pon nak suh beli kan yang sama. Orang laki ni memang gini ek? Takde perasaan.

Best je jadik orang laki ni ek? Balik keje, sembang2. Dekat nak Maghrib jek, baru nak balik. Pastu cecepat mandi ajak maghrib sesama. Kalo tak, hangin tak hengat. Lepas maghrib tengok berita sampai terlelap. Celik2 tinggal makan jek. :P

Ikhlas. Aku ikhlas memasak. Sebab tu sedap. :)

0 komen: