Tuesday 13 January 2009

Anugerah, Bunga dan Mesin

Anugerah

Sama ngan husband kak ajzie, husband ku jugak mendapat anugerah khas cuti belajo. Rasanya dia bagi kepada sape2 yang grad on time kot. Anyway, tahniah abang!

Dapat hadiah jam. Kalo kasik duit best jugak ek? Hihihi dasar mata duitan.

Dan plak ini

Bunga

Ini pulak cerita pasal bunga. Nama bunga ni lantana. Baru tau nama dia. Sibbaik ada blog, leh tau macam2 benda. Pokok ni time aku beli memang dah berbunga. Tapi oleh kerana teknik menyiram yang kurang tepat, dalam masa seminggu, abis gugur sumer bunga2 tuh. Tak sempat dia nak bertukar kaler kepada kaler sebenar.

Balik dari kelantan arituh, pokok ni macam dah nak kiok dah. Bunga memang dah takde. Daun plak dah layu. Bukan setakat layu, siap crispy lagi. Dah, takde orang siram kan. So, balik tu aku kasik air banyak2. Aku bayangkan aku la biler tak minum air seminggu hehehe. Tu yang aku siram banyak kali tuh.

Yang best nyer, pokok ni cepat recover tau. Dalam masa seminggu je, terus dia sambung berbunga. Sejak minggu lepas, bunga dia dah kembang pon. Aku pon, suka la. Lompat! Lompat! Note: aku tak letak baja bunga pon. Sejak itu, aku konsisten siram setiap pagi jam 7am dan petang jam 6pm. Azam aku tahun ni nak kumpul pokok bunga kertas pulak. Tak tahan tengok bunga kertas orang menyala2 warnanya. Bunga ni nak tambah kaler pink. Nampak kat bawah opis ni ada kaler pink. Suker! Suker! Laaa aku baru sedar yang aku suka bunga hiks.

Baru ada 3 pasu jek

Aku susun dari belakang pink tua, tengah merah (sebelum merah dia oren) dan depan sekali kuning

Bunga2 ini boleh membuat aku tersenyum, pegi dan balik keje

Yang ni dah cukup kembang dah ni

Memula ingat kaler oren, rupanya last2 dia kaler merah menyala

Ni pink tua. Nak carik yang pink muda plak


Mesin

Balik dari kelantan, mood menjahit dah mula naik. Tapi dengan kondisi mesin jahit yang ala2 gedik tu, macam malas la pulak. Maka, dengan semangat nyer, Jumaat lepas, aku capai mesin jahit, skru driver mata philips dan wd40. Bukak mesin dan sembur wd40 kat mana2 tempat sesuka ati aku. Banyak giler aku sembur. Pastu, aku pon try la. Mula dia takde perubahan. Aku pon bukak balik, sembur lagi. Kendian, aku test lagik. Hah kau! Mencecet mesin tu lari. Laju gilos! Tak terkejor yop! Apa2 pon, yang penting dia dah tak lempun lagi. Lagi laju lagi bagus, cepat sket baju aku siap hehehe.

Sambil2 baiki mesin, aku susun la sekoci2 nih. Suka plak aku tengok, terus ambik gambo. Klik klik!

Bermacam warna!

0 komen: