BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Tuesday, 18 October 2011

Belanjakawan 2012 Dari Perspektif Seorang PiLV hehehe



Bila? Bila? Bila? Bila aku nak perasan jadi pakar ekonomi dan membuat ulasan belanjakawan 2012? Sekarang boleh? Dipersilakan. (tak paham motif ayat sebegini)

Dalam banyak2 sektor yang dibentangkan tempohari, aku hanya akan menyentuh bab yang aku terlibat secara langsung sahaja. Iaitu penjawatawam. Eh, aku bukanlah faham sangat, tapi peduli haper aku.

1. SkimBaruPerkhidmatanAwam

Ok, aku mula bekerja pada era ssm. 2002 kot kan? (pekelilingjpa november 2002) Tapi aku mula kerja pada januari 2003. Tapi pernah lah aku pergi taklimat penerangan tentang ssm tuh. Tapi lagi, aku tak ambik port sangat sebab masa tu aku hanya lah pekerja sambilan sepenuh masa. Tak dapat apa2 pun dari skim tersebut. Tapi, selepas aku bertukar kepada kontrak, baru lah aku dapat menikmati ganjaran2 seperti penjawatawam yang lain. Dan bila aku masuk bekerja ke post sekarang, betul2 pada masa semakan gaji, julai 2007. Sempat lah aku merasa gaji lama selama sebulan seminggu. Jadi, boleh lah disimpulkan di sini bahawa skim perkhidmatan ni setakat ini diubah setiap 10 tahun. Ssb dulu pun tahun 1991 kot. So, pasnih kena lah tunggu lagi seploh tahun untuk perubahan skim lagi.

Jadi, dalam sbpa* ni nanti, akan ada beberapa elemen...

a. Exit p0licy untuk menterminatekan kerja seseorang penjawatawam yang tidak perform dan seseorang yang nak menterminatekan dirinya sendiri. Mungkin akan ada ganjaran seperti pencen mengikut tempoh perkhidmatannya. Kot, itu lah yang aku dengar2.

b. Skim gaji sebaris. Takde lagi menegak p1 p2 p3. Maka, gaji maksimum katanya akan meningkat. Kebaikannya, nanti takde lah yang muda belia lagi tapi gaji dah langgar dinding. Eh, tapi perasan tak? Dia kalau nak bagi contoh, mesti kasi contoh skim cikgu ek? Ok.

c. Spesel untuk cikgu cikgi, kenaikan pangkat time-based disingkatkan. Sebelum ni 41 ke 44 10 tahun, nanti jadi 8 tahun jek. 44 ke 48 pulak, dari 20 tahun menjadi 16 tahun jek. Kira 8 tahun kemudian la. Kenapa cikgu je ada skim spesel eh? Sebab ramai sangat? Apa jadi dengan diri ku? Tak, skim aku lebih mudah. Macam sekarang, 4 5 tahun je pun dah boleh naik. Janji lulus ptk. Tapi, kenapa aku tak naik2 lagi? Sikitttttttt lagi. Insya Allah.

d. Kenaikan gaji tahunan disemak. Sekarang ni, aku nyer kenaikan setiap tahun tak sampai pun seratus. Kalau betul lah khabar angin yang aku lihat ni, boleh tahan jugak kenaikannya.


Ada orang cakap, dia akan terbalik. Kan selalunya gred kecik dapat lagi banyak. Tak logik! Kalau tetiap tahun naik rm320, cukup 5 tahun, gaji gred 1 dah sama ngan gaji aku huhuhu. Jadi aku rasa range yang diberi ni memang sesuai. Kalau lain pun, beza sikit jek. Sementara itu, faedah kenaikan gaji pula akan diberi antara 7-13%. Haaa ni baru sesuai gred rendah diberi persen yang besar. Tapi harapnya tidak lah menjadi seperti sekarang di mana gaji skim pnp lebih rendah atau sama dengan sokongan 2. Tapi nampak gaya macam akan jadi begitu juga. Cuma perbezaan tu tidak lah ketara macam sekarang. Yang sekarang kan sokongan 1 naik 35% dan sokongan 2 naik 25%. Banyak gila! Sedangkan pnp naik 15% jek. Yang paling terasa gred terendah dalam pnp aka gred 41 lah. Even gred 44 pun sama gaji ngan gred 36. Kalau kat uni tu, gred 45 (yang ada master) tu sama lah gaji ngan gred 36 (yang ada diploma) kat sini. Malah gred 36 punya gaji pokok lagi tinggi dari gred 45. Gred 45 tu lebih kat elaun rumah je pun. Bila bonus, dia kasi gaji pokok je. Di situ terserlah ketidak adilan. Ye lah, orang yang sebaya, habis diploma terus keje gred 29. Kawan buat/sambung degree setahun dua kemudian masuk gred 41. 5 tahun kemudian, yang 29 dapat naik 36 sementara yang 41, 2 tahun berikutnya naik 44. Dan gaji mereka adalah sama. Apa beza diploma dan degree, kan? Nak kata seniority, beza setahun dua je. Tapi itu lah hakikatnya. Terima je lah. Kita tak rugi, cuma tak untung. Nama je gah 'pr0fesi0nal dan pengurusan' :P

Pencen juga ada kenaikan tahunan sebanyak 2%. Sesuai lah dengan kos sara hidup yang semakin meningkat saban tahun kan.

2. Sambung master dan phd part time free? Besttt. Aku memang nak sambung master, tapi ada 2 kekangan iaitu yuran (bukan takde duit, cuma sayang duit huhuhu) dan masa. Aku rasa aku tak cukup semangat nak mengorbankan hari cuti sabtu ahad untuk pergi ke sekolah. Bila nak rehat??? Tapi kalau ada geng aku sanggup. Untuk skim cikgu pulak, bleh sambung degree free.

3. Umur persaraan dilanjutkan ke 60 tahun. Oh tidak! Yang 58 tahun pun aku tak ambil, inikan pula 60 tahun. Memang tidak akan lah. Tapi mesti orang2 baru wajib ambik kan? Syukur aku masuk awal. Itu pun kalau boleh nak pencen 55 cam orang dulu2.

Yang lain2 tu dah keluar tajuk penjawatawam. Aku takmo citer kat sini. Eh, lupa lak pasal b0nus lagi setengah menjadikan b0nus tahun ini sebulan, yeay! Nak buat apa ek ngan duit b0nus tuh?

Opsss ada lagi tapi bukan berkaitan penjawatawam, tetapi masih berkaitan dengan aku iaitu f3lda gl0bal v3nture akan disenaraikan di papan bursamesia. Aku memang tak paham apa2 pasal pasaran saham ni. Cuma aku takut gak lah kot2 ia akan menjejaskan pelaburan aku. Ye lah kan. Pasaran saham di bursa ni ada risiko tersendiri. Dah lah aku siap buat loan potong gaji tiap bulan weh. Aku baru ingat nak 'mintak' derang bayarkan installment kete idaman aku uhukuhuk. Karang aku kena bayar sendiri pulak. Dan berkenaan pokok durian bergegar (buah nya runtuh hihi) tu, aku pun tak dapat nak bayangkan. Dia kata keruntuhan itu akan berlaku sebelum penyenaraian iaitu sebelum tengah tahun depan. Tapi katanya tu untuk penerockers, bukan pemegang saham kot. Tapi kalau dapat best jugak. Cuma yang aku risau, nanti pelaburan tu akan jadi macam syarikat2 lain di papan bursa iaitu keuntungan didapati bila kita jual saham time harga tinggi. Satu keje pulak nak berjual beli pulak. Aku suka pelaburan yang dividen hujung2 tahun ni. Memang lah untungnya tak banyak, tapi takyah pikir. Apa2 pun biarlah segala yang baik2 sahaja.

Sekian.

p/s rupa2nya teks ucapan tu dia tulis untuk memudahkan pembacaan ek. contoh untuk duit dia tulis 24 ringgit 50 sen, 3 bilion ringgit dll. kalau dia tulis nombor, maunya bila dia tulis 3,000,000,000 najib kena berenti kira kosong dulu.

0 komen: