Thursday 4 December 2008

Novel Cintaku Phewwwiiittttttt! Episod 2


Ok lah, sambung balik ler. Aku sebenarnya tengok respon orang. Kalo ada permintaan, baru ada penawaran. Syok jugak nostalgia2 nih.

Okeh, flash back ke tahun 1994. Tahun ni kami pmr, exam yang menentukan ke mana hala tuju sekolah kami seterusnya. Waktu awal2 sekolah, aku masih baru kat sekolah tu. Yelah, masa aku pindah aritu, tak lama tu dah final exam. Kiranya tak sempat nak kenal semua lagi. So, bila masuk sekolah, aku takde kawan nak duduk dalam kelas. Masa form 2 dulu aku duduk sensorang. First day tu je aku duduk ngan melly sebab kawan sebelah dia tak datang. Eh, ke melly yang tak datang, aku duk ngan ayu? Ahhh mana2 la.

So, pepagi tu sebelum masuk kelas, sorang kawan ni ajak duk ngan dia. Siti Hasmah aka koma namanya. Dia budak at4. Sebelum terlupa baik aku bagitau, student sekolah aku ni terdiri daripada orang2 at4, at5 dan semenchu. Sampai sekarang aku trauma lalu kedai baju comma. Nanti aku cerita sebabnya. So, aku pon duduk la ngan koma.


Koma ni pulak ada geng. Kira kawan rapat la. Mereka ni terdiri daripada koma, ipah dan zaimah. Ipah budak at4, zaimah lak dak semenchu. Asalnya dalam kelas ni, ada sorang je girl dari at5. Bila aku masuk barulah ada dua orang. Kelas ikhlas lak cuma ada sorang dak at4.


Waktu form 2, aku ada dengar2 gossip antara koma ni ngan ayun. Eh, ayun tu laki aku la. Guna nama panggilan pada masa tu la ek. Kata flashback… Bila masuk form 3, derang salu la kenen2 kan derang berdua ni. Aku? Aku takde kena mengena dalam ini pilem. Aku kan budak baru. Tapi, oleh kerana aku duduk sebelah koma, maka cerita2 tu cepat la sampai ke telinga aku. Pernah gak aku nyibuk2 tanya kat koma, betul ke derang kapel nih. Kira tanya kat yang punya badan la. Kepochi nyer... (Eh, aku rasa aku tak biasa panggil dia koma la. Biasa aku panggil siti. Tukar la ek.) Dan dia cakap, takde lah. Jawapan artis gitu. Kami cuma berkawan baik huhuhu. Haaa part tu aku tak ingat. Yang aku ingat derang cuma digossip kan ajer. Tapi kalau dah kena gossip tu kan, at least dalam ati tu sikit2 mesti ada kuch kuch hota hai kan. Betul tak bang? Ngaku je lah.


Pada satu hari, timbul niat di hati aku nak menelefon si ayun nih. Tak kisah la nak cakap aku ngurat dia ke hape. Mungkin itu lah petunjuk dari Allah swt untuk menyatakan bahawa dia lah jodoh aku seploh tahun lagi. Kot la. Itu interpritasi aku je. Dari mana aku dapat nombor telefon, aku pun tak ingat dah. Tapi aku telefon dia dan menyamar sebagai A dari kelas 3 Azfar. Kelas ni kira kelas corot la dalam form 3 tu. Kebetulan, ada sorang jek girl yang namanya mula ngan A dalam kelas tu, dan dia pon budak at5 gak. Part tu aku tak pasti ayun perasan ke tak. Kalo dia siasat mungkin dia tau lah kot. Dan apa yang aku cakap masa telefon tu pon aku tak ingat. Mungkin sembang2 gitu je kot.


Pada suatu hari, sekolah aku mengadakan hari penyampaian hadiah untuk pekse form 2 punyer. Lambat lak dia wat hari anugerah ni ek? Lantak lah. Beberapa hari sebelum tu, biasa la kan, rehersal bagai. Jadi, untuk form 2, aku dapat nombor 2 kot? Ke nombor 1? Tah, tak ingat dah. Yang pasti aku salu switch je ngan si fendi. Kalo aku no 1, dia no 2 and vice versa. Dan aku dapat hadiah terbaik kemahiran hidup dan keseluruhan form 2. Eh, tu maknanya aku dapat nombor 1 la ek? Apa da. Dan terbaik matematik dirangkul oleh si ayun. Eeeehhhh cemana aku nyer markah paling tinggi, tapi orang lain yang dapat adiah? Ini tidak adil! Dan, di situ lah bermula segalanya. Ecehhh macam bagus je cerita aku ni.


Oleh kerana aku tak puas ati ngan perkara tersebut, aku pun ngan tak pikir panjang, telah menelefon si ayun. Masa tu aku terlupa bahawa suara aku mesti lah sama ngan si A budak 3 azfar tu ek? Aku pun kepoh2 la tak puas ati, cemana ko bleh dapat terbaik matematik. Aku sepatutnya yang dapat tau. Aku nak adiah tu. Tak kira, ko kena kasik adiah ko kat aku. Ewahhh kemain lagik. Dari sekolah lagi dah nampak perangai ’berkira’ tu kan? Memang buruk perangai.


Selesai majlis tersebut, tengok2, dapat hadiah buku latihan/rujukan pmr. Ayun dapat buku matematik, aku pun dapat buku yang sama dalam pakej hadiah keseluruhan tuh. So, takde lah aku mintak buku tu dah. Abis kat situ la kes matematik nih.


Pada satu hari, dengan tiba2, kering (kawan yang duduk ngan ayun) datang kat aku. Pada masa tu rasanya ayun ni dah tau sape si A yang tefon dia tu. Masa tu aku tengah sembang2 ngan ipah and zaimah. Siti takde kat situ. Dan dia berkata,


”Enot, ko suka kat ayun ek?”


Erk erm errr apa aku nak jawab? Huaaaaaa soalan maut ala2 soalan michelle dalam melodi tu la pulak. Malu nyer... Yang tambah malu tu sebab dia tanya depan ipah dan zaimah. Dan ipah dan zaimah ialah geng siti. Aku tak nak dikatakan potong line kawan. Lebih baik potong double line daripada potong line kawan sendiri kan. Tu lah sebab nya aku takleh dengo abang sebut koma, even untuk koma yang (,) tuh. Poyo! Eleh, abang pon elegik dengo nama budak af5 yang sik cayak kah tu kan? Hehehe.


Sejak itu, aku dah tak tegur kering lagi. Takmo kawan dia. Tapi, jauh di sudut hati, ada waktu waktu nya aku memang suka pun wakakakakaka. Tapi, demi tak mo nampak gedik, aku buat dek jek lah. Masa tu kira dah mula kuch kuch hota hai la lebih kurang. Bunga2 je gitu.


Dalam pada yang sama, aku ada gak suka ngan sorang budak kelas ikhlas. Ni rasanya aku pernah cerita dalam entry trek selebriti aku dulu. Awal tahun 2007. Takyah la ulang tayang kan. Nak flash flash back pulak kang. Masa tu, aku tak ingat cemana, aku leh lupa kan ’cinta’ku di depan mata dan respon pada orang kat kelas hujung sana. Mungkin sebab takde apa2 berlaku kot. Just pandang2 jeling2 jek, mana nak jadik. Kena la ada langkah pertama ke hape kan.


Kat bawah ni gambar kami ketika pergi rombongan ke air papan mersing selepas selesai pmr.


Ni gambo beramai2. Ehem... dalam gambo ni ada mamat yang aku ceritakan tuh. Cuba lah teka. Nyibuk je. Dia kelas lain, tapi ngengada nak ikut rombongan kelas aku. Tak kisah la, janji dia bayokan tambang aku. Huhuhu. Ambik kesempatan. Ayun tidak kelihatan dalam ni.

Ini lak gambo girls. Mana ek si koma? Haaa yang kanan sekali duduk tuh, yang tudung biru tuh. Sebelah dia tu ipah. Zaimah lak hujung belah kiri duduk.

Yang ni gambo the boys. Haaa nak tau kat mana duduk nyer si ayun? Tu hah yang duk celah ketiak cikgu baju ijau tuh. Mana lak si fendi ek? Dia tak ikut ek rombongan nih? Gambo pakwe lama tu pon ada gak hihihi. Nasib ko la aku jaja muka kat sini


Sehingga la masuk form 4, aku dah mula menyampah ngan pakwe tu. Asik telepon jek tiap2 ari. Pastu jiwang pulak tu. Goli den. Siap kasik coklat la, surat wangi2 la. Ada sekali tu, masa form 3, aku bagitau dia, petang tu aku ada kelas tambahan, so aku lepak umah melly la tengahari nyer. Petang biasanya balik ngan bas sesi petang. Tetiba mamat tu leh datang umah melly, ala2 nak jemput aku balik, naik motor. Apa kes tu? Dah buang tebiat? Gua brutal beb.


Masa form 4 tu, aku masuk kelas ilmiah. Sains tulen. Masa pemilihan kelas tu aku mintak kelas zarin, ada subjek prinsip akaun. Kelas aku belajo ekonomi asas. Tapi cikgu2 ni tak ikut pon permintaan kami. Dia ikut result pmr. So, aku sekelas ngan ayun. Pakwe lama tu pulak dah kena reject. Asik laaa mengekor aku. Rimas! Yang jadik rimas tu sebab dia dok panggil aku nora nora nora. Geli tau. Gua enot ok.


Dulu penggal baru masuk bulan doblas kan. So, awal bulan januari 1995, mula lah kami ni dapat tawaran sekolah berasrama bagai. Yang mula2 sekali sekolah vokay. Beramai2 la derang ni pegi pejabat sekolah mintak surat berenti. Kering, mail, ayun. Tak paham aku kenapa nak masuk sekolah vokay, kena berenti sekolah. Dah takleh patah balik sekolah tu. Kalau nak, kena masuk sekolah lain. Macam berpatah arang lah kalo mengambil keputusan masuk sekolah vokay tuh. Sampai sekarang ke cenggini? Tak paham aku.


Mula2 takde siapa tau yang ayun pun nak masuk sekolah vokay. Tau dia nak pindah sekolah, tapi dia cakap nak masuk sekolah tinggi muar. Kampung dia kat muar. Sampai la beberapa hari terakhir dia kat sekolah tu, pulang buku teks bagai, baru lah sumer orang tau. Aku dah tau dulu. Hihihi kami bertukar2 gambar. Jumpa kat depan library, letak gambo dalam buku, pastu pass je buku tu. Cover line konon. Belakang gambo tu aku ada tulis ayat poyo, apa ek? Lupa lak. Kang balik aku gi tengok. Eh, kenapa kami bertukar2 gambar pulak ek? Aku pun tak tau kenapa. Nak kata aku tukar gambar ngan kering ke, mail ke, takde lah pulak. Selain tu, aku ada bawak kemre pada hari terakhir derang. Dan kami pon bergambar lah beramai2. Kalo tengok gambar tu, rasa syahdu pon ada.


Ini lah gambar nyer. Budak2.


Ni plak gambo yang kami tukar. Yang aku kasik dia lupa lak nak ambik gambo.


Beberapa hari sebelum tuh, aku ada membuat satu keputusan. Kononnya masa kemahiran hidup kot, ada belajo cara membuat keputusan. Kena senaraikan pro and contra setiap pilihan. So, aku pon senaraikan lah kebaikan dan keburukan ayun and the previous mamat nih. Ada lagi benda alah tu aku simpan hihihi. Dan aku pon bertekad, kalo pon aku tak bersama ’si dia’ ini, aku rela la takde pakwe2 nih. Ewahhh macam orang dewasa la pulak aku rasa.


Malam sebelum ayun berpindah, (dia masuk sekolah tu ari isnin, maknanya ari ahad malam isnin la), tak ingat la pulak saper tefon saper. Tapi memang kami ada menelefon la. Kira macam nak kasik amanat terakhir la gitu. Macam dah takleh berjumpa lagi jek. Lepas letak jek telefon, terus aku menangis bagai nak rak ala2 frust menonggeng gitu. Sedih beno gamaknya. Tak tau lah... macam over la pulak aku rasa. Macam la ayun tu nak pegi berperang. Tapi rasanya aku sedih sebab macam takde harapan lagi untuk kami.


Ermmm tapi perpisahan itu lah permulaan ’percintaan’ kami yang sebenarnya.


(Nyanyi lagu nurul Kerana Terluka okeh? lalalala)


Berat nya rasa hati nak melangkah pergi

Tetapi apakan daya aku terpaksa

Buat kali terakhir ingin ku mengucapkan

Semoga dirimu berbahagia selalu

Tentang diriku ini terserah pada Mu Tuhan menentukan


Tak perlu kau bertanya ke mana ku pergi

Pandai lah aku menjaga diriku ini

Sekali ku melangkah oh biarlah ku teruskan

Perjalanan ini walau pun sendirian

Hanya Tuhan yang tahu duka lara hidupku ini

Tak tertahan... aduhai sayang


Ku masih lagi teringat bicara mu yang terakhir

Pedihnya hingga menikam kalbu... bisanya

Selamat tinggal sayang ku

Selamat tinggal kasih ku

Aku terpaksa pergi dahulu

Kerana terluka hati ini


Kiranya tempias membasahi jendelamu

Itulah air mata yang jatuh di pipi ku

Kiranya sang bayu menyentuhi paras wajah mu

Oh itu lah rinduku yang menyebut nama mu

Setelah kian lama tak jumpa...

Eh, macam lain je maksud lagu ni? Tak kisah la. Aku suka lagu ni bab tempias2 tuh huhuhu.


Bersambung...

0 komen: