Thursday 11 December 2008

Gambar Raya Korban

Kami pergi sini dan duduk

Kami order ini

Tapi kami tak makan ini

Aku makan ini

Dan abang makan ini

Dan aku minum ini

Budak kenit yang tak sabo 'nak senyum'. Pagi2, orang lum mandi dia dah cantik2 nak bergambo, tapi dia cakap 'nak senyum'. Peace tak tinggal tuh.

Antara menu. Kalo raya aji ni macam2 makanan ada sebab mak salu tak buat ketupat. Mak buat nasik minyak. Tapi ada gak yang buat ketupat, nasi ayam dll. So, variety la makanan nyer

Komen sikit la pasal internasional hill tuh. Malam semalam nyer berita, ada kuar muka azmyn yang cuba menenangkan seorang pembayar cukai tanah dan pintu rumah kepada empieijay. Fuiyooohhh! Garang siot. Betul la kata seorang penganalisis politik time pilihanrayer 'baru2' nih

"Kalo orang kampung, ada masalah sket, yb la sasaran dia. Tapi kalo orang urban nih, tak dipandang nyer yb nih. Terus saman jek."

Ngeh ngeh ngeh bukan la dia cakap cenggitu. Tu ayat aku jek. Tapi paham kan? Maksud nyer kalau area empieijay ni kira yb tu takde siapa la. Yang penting majlis tuh.

Contoh :

Aku nak buat rumah. Duit ku banyak berjuta2. Oleh kerana aku bisneswoman, aku ni berani menanggung risiko. Kawasan rumah tu berisiko tinggi. Aku mintak kelulusan majlis dan majlis luluskan. Aku pon buat rumah itu dan duduk di situ. Aku bayar upah indon buat umah tu dengan bayaran cash. Aku beli barang binaan dengan errr cheque arrr class sket. Duit aku banyak lagi dalam bank. Berjuta2. Makan tak abis 7 keturunan.

Satu hari, tanah kat belakang rumah aku runtuh dan menimbus rumah aku. Semua ahli keluargaku terselamat dari tertimbus sebab time tu aku balik kampung nak sambut raya aji. Sekarang kami tinggal kat rumah hinggap kami kat area rawang. Apa susah, aku ada banyak rumah seluruh mesia. Cakap je nak duduk negeri mana.

Sekarang aku nak tuntut pampasan kat gomen sebab majlis luluskan permohonan aku time nak buat rumah tu dulu. Saper suh dia luluskan kalo dah tau tempat tuh berisiko. Aku pon ngok jugak sebab dah tau berisiko tapi nak buat rumah jugak. Aku ingat kalo apa2 berlaku, aku leh salahkan majlis. Pandai tak aku? Rupanya aku lagi ngok dari derang. Hahaha... Malam ni aku nak tido kat hotel milik gomen negri sebab dapat diskaun 50%. Babai...

p/s
1. Imaginasi penulis. Tidak ada kena mengena dengan yang hidup atau yang telah mati.
2.Tapi yang marah tu sebenarnya orang sekitar tu sebab terpaksa pindah gak walau pun umah dia belum kena timbus. Belum jadi mangsa lagi. Belum maknanya mungkin akan jadi.

0 komen: