BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Wednesday, 1 August 2012

Jurnal Puasa 1433H - 1 Ramadhan
































1 Ramadhan

Malam pertama ramadhan kali ni kami pergi ke masjid al-fateh al-faqeh. Konon nak merasa masjid yang baru dibina. Tersalah pulak aritu aku kata masjid tu baru renovate. Sebenarnya dia roboh terus masjid lama dan bina yang baru. Masjid ni dibina 3 tingkat. Bawah sekali dewan kot, tingkat 2 ruang solat utama dan tingkat 3 ruang solat muslimah. Ada laluan wheelchair sampai ke tingkat 3. Karpet dia sama macam karpet kat masjid yuthm. Musim kot. Tapi ruang solat muslimah takde karpet. Tiles semata. Cuma ada sebaris karpet warna merah. Tempat wudhuk wanita pun dok kat tingkat 1. Kalau terkentut ni, ada harapan aku tak sambung dah haha. Ada sikit bahagian tepi tu dia tutup dengan kanvas. Macam kerja pembaikan. Masjid ni kecik je. Tapi lampu chandeliar dia, umak ai ganal nyak! A'ah ek? Tetiap tahun nak raya aku teringin nak pasang lampu chandeliar, tapi tetiap tahun jugak tak tercapai. Tunggu kaya huhuhu (maknanya memang tak la kan).

Sampai2 je dalam masjid, aku terus menyelit di saf pertama, tengah2. Boleh nampak orang di bawah. Nampak encik suami di wing kanan hihi. Kenapa takde orang kat situ? Persoalan terjawab beberapa minit selepas solat bermula. Kipas tak lalu kat situ. Panas!!! Menitis peluh petani. Tapi aku menyedapkan hati, kat Mekah aritu lagi panas...

Lepas 8 rakaat, tinggal 2 saf je. Asalnya pun 3 saf je kot huhu. Ternampak ustaz jugak. Encik suami pun dah beranjak ke kiri. Tapi masih in-sight. Masuk rakaat ke-14, aku dah tak nampak encik suami. Alamak? Mana dia pergi? Abis laaa aku kena tinggal. Tapi mungkin dia terlindung di balik tiang besar kot. Tetiba ternampak dia berjalan pantas ke luar. Eh, mesti terbatal wudhuk tu. Selepas2 itu, aku dah tak nampak beliau dah. Sebenarnya, dalam keterujaan kami nak berterawih tu, kami terlupa nak berjanji nak buat 8 ke 20 rakaat. Aku assume beliau tau. Rupanya lepas rakaat ke-12 tu encik suami bukan terbatal wudhuk, sebaliknya nak pergi tengok, aku dah tunggu ke tak. Lorrr...

Selepas rakaat ke-16, biasanya bilal akan baca, albadru saiyiduna uthman ibnu affan taradhau'anh, kan. Tetiba lepas makmum membalas, dia terus, akhiru tarawih rahimakumullah. Aik? Bukan baru 16 ker? Ke aku yang salah kira? Agaknya bilal tu pun teruja sangat pertama kali terawih di masjid baru. Tu yang tersilap tu. Lagi pun lepas rakaat ke-12 tu derang tukar imam. Errr ada kaitan ker? Bukan tukar bilal ek? Apa2 lah. Selepas beberapa hari baru aku tau, antara sebab kesilapan itu ialah kerana bunting yang digantung kat depan tu sama ngan bunting kat masjid paghit jambul. Lepas ayat albadru... tu bawahnya ialah ayat akhiru tarawih... tu. Maybe bilal tu terbabas baca kot.

Lepas terawih, kami terus bersiap2 untuk balik kampung. Balik dari masjid tu pukul 10, pukul 11 baru kami bertolak. Sampai semenchu lebih kurang pukul 1 pagi.

Besok pagi aku mula menyembat kaki baju. Satu baju 40 minit. Tengahari tu aku ajak encik suami ke kota. Tengah siap2 nak pergi tu, ila ngan sapit nak ikut. Pastu tiba2 anak sedara 2 orang nak ikut pulak. Biar betul budak ni? Bukan apa, budak tu dah la baru nak belajar puasa. 5 & 6 tahun. Kalau ikut aku, dah komfem lah akan penat nanti. Tapi, mak dia boleh bagi pergi pulak. Eee tah pape.

Kami pegi tu pukul 12. Sampai kat kilang, mak telefon. Abah tertinggal! Laaa tak cakap pun nak ikut??? Patah lah balik ambik abah pulak. Sampai kota, kami turun kat kedai kemboja. Suh budak tu pilih, nak ikut mokteh ke nak ikut pokteh? Pokteh nak gi cari kipas. Derang pilih nak ikut aku. Aku pun masuk lah semua kedai yang ada kat situ. Habis pusing area kemboja tu, bebudak tu dah melepek. Asal ada tempat duduk je, derang akan duduk. Nasib la, saper suruh ikut, kan.

Lepas tu, encik suami jemput kami dan pergi ke kedai perabut. Ooo fil nak beli perabut rupanya. Dah pilih design, panggil pempuan2 ni untuk pilih warna/corak pula. Settle di situ, kami ke plaza kota. Tawaf lagi kedai kelantan pulak. Sampai kedai terakhir, barulah aku berjumpa dengan baju raya pertama ku. Haih... Memang unik lah warna baju raya aku tahun ni. Satu mesia cari tak jumpa.

Pastu terus balik. Singgah beli lemang kat eto2. Sampai rumah dah pukul 5. Ngah dah sampai. Malam tu kami buka soto ayam.

Terawih pulak, kami pergi ke masjid semenchu. Sini lagi panas! Ni bukan menitik peluh petani jek. Dah menjejeh dah.

Makin lama makin pendek perenggan aku ek? hihihi. So, habis lah kisah 1 ramadhan. Besok citer 2 ramadhan pulak ek? Tak tau lagi panjang ke pendek citer nya.

Selamat Berpuasa!

p/s oh, lupa pulak, anak sedara yang 5 tahun tu telah selamat berbuka sesampai sahaja di rumah. sibbaik kakak dia selamat lagi.



0 komen: