BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Monday, 6 August 2012

Jurnal Puasa 1433H - 2 - 8 Ramadhan

Nampak gayanya belum sempat aku abis tulis jurnal ramadhan ni, raya pun dah abis jugak huhuhu. Maka, aku tulis ringkas2 kontot2 je lah, janji ada menu berbuka, ye dak?

2 Ramadhan

Puasa ke-2 masih di semenchu. Sampai ke petang aku menjahit. Tak siap2. Sampai pukul 3 petang, tak nampak tanda2 encik suami nak bergerak. Kalau dah balik semenchu, aku ni dah macam anak yatim piatu dah. Huh! Dekat nak pukul 5 baru kami pergi ke eto5. Komfem lah karipap singgit tujuh dah abis.  Bengkek betul. Tapi kami pergi lah jugak rumah pakcik karipap tu. Tinggal pau sambal je. Jumpa kawan yayu hadijah, tapi tak tegur la. Dia pun tak kenal aku agaknya. Sampai rumah, ada mak ngan abah jek. Adik dah balik pagi tadi. Aritu kata praktikal kat kedah. Ni dah balik kolej rasanya.

Mak kata mak kena semput sejak kemarin. Tak pernah2. Lepas asar aku pergi depan, cari sayur. Mak suruh beli sayur siap jek, takde orang makan kata mak. Tapi takde pulak orang jual sayur siap. Maka aku beli kacang buncis (sayur kegemaran aku hihi). Balik tu beli kuih sikit ngan air katira dan tahu panas.

Dekat2 nak berbuka, zati datang. Laaa tak tau pulak aku yang dia dah beranak. Baru abis hari. Kiranya aku dah jadi nenek la ek? Isy, apa panggilan untuk aku eh? Nek Nga? Dah macam nangnak pulak bunyi nyer. Apa2 lah. At least 2 tahun lagi baru dia pandai bercakap kot kan? Ada masa lagi untuk difikirkan.

Terawih malam ke-3 pula kami lakukan di masjid eto5. Imamnya cik rahim. Selalu gigil2 suara dia. Kali ni macam bertenaga sikit, walaupun gigil tu masih ada. Dah tua sangat tu. Ada ke tidak tah pelapis dia ek? Kat sini tak panas sebab selain kipas siling, ada juga kipas industri. Walau pun kipas tu datang kat aku sekejap2, takde lah kedap udara kat situ. Dan tahap kepantasan bacaan imam pun tidak lah selaju masjid semenchu. Kalau kat semenchu tu, kita baru mengucap dia dah bagi salam. Ada tahiyat akhir ringkas ke ek?

Balik masjid, mentong2 sekejap, kul 10.30 malam, kami pun bergerak balik. Mak suruh bawak balik sumer kuih. Tak termakan pun. Sampai rumah pukul 12.30 pagi. Terus la tido.

3 Ramadhan

Bangun sahur pukul 4.45 pagi. Sahur makan nugget ayam dan ikan jek. Goreng nugget sambil pejam mata. Lepas subuh sambung tido sekejap, bangun pukul 6.50 pagi. Eh, tercepat pula. 7.15 dah siap. Besok boleh bangun pukul 7 lah kot hehehe.

Kat opis aku buat apa ek? Dah lupa lak. Balik kerja terus pergi beli ayam ikan kat ain. Kendian pergi bazar bulat. Jumpa fendi ngan eddy. Aku beli nasi kerabu, abang beli nasi beriani kambing. Tak sedap!!! Mencik!

Terawih malam ke-4 di tempat biasa. Baru lah selesa sikit. Nyaman jak. Tapi macam tak puas ati sikit lah. Imam tu baca fatihah macam tak betul sangat. Dia punya seluruh alam 'aaalamin' tu 'a' nya pendek jek. Kalau sekali boleh lah dikira tersasul. Ni setiap kali.

Hmmm satu yang aku perasan perbezaan masjid2 kat kota ngan kat bp ni, kat kota setiap 4 rakaat dia baca doa pendek, kat bp ni takde. Tu yang membawa risiko terlupa jumlah rakaat tu. Kat kota juga ada wirid selepas selesai solat. Kat sini takde.

4 Ramadhan

Sahur makan murtabak beli kat bazar semalam. Lepas tu, rutin bermula seperti semalam. Tapi bangun pukul 7 pagi. Best2. Tapi minggu depan tak boleh la bangun lambat sebab aku bertugas jaga roll-call. Tengahari tak sempat tido sebab nak mengaji. Rasanya tahun ni boleh khatam jugak kot.

Balik kerja terus masak. Hari ni aku masak sambal ayam mae pranom kap pung kap nama dia. Suka suki je kasi nama. Sempat jugak masak puding karamel.

Terawih sama macam semalam. Ngantuk nyerrr...

5 Ramadhan


Bila dah start masak ni, sahur semestinya makan benda yang sama dengan buka semalam lah. Hari ni baru sempat melelapkan mata waktu tengahari. 

Untuk berbuka, aku masak sambal ikan caru. Dah, itu je kot laporan hari ini. Dah lama la, aku pun dah lupa apa berlaku.

6 Ramadhan

Ni lagi ringkas. Untuk berbuka, aku masak ayam paprik. Ooo lain kali letak sos tomato ngan sos cili kot, baru rasa macam paprik kat kedai.

7 Ramadhan

Yeay! Dah hari jumaat. Hari ni tak masak sebab ayam ikan dah abis. Aku beli sikit je aritu. So, balik tu aku terus ke wellward, beli benang getah. Weekend ni nak jahit cerut kat tangan. Tapi, kesudahannya macam biasanya, macam2 yang dibeli. Lepas tu, pergi bazar lurus. Tak banyak pilihan lah. Aku beli laksa johor, abang beli nasi ambeng. Beli jugak cendol manja. Sebelum balik, abang pergi beli coolblog hehehe.

Malam ini kita cuba masjid lain pulak. Kami pergi masjid yuthm. Ini pertama kali terawih di masjid baru. Katanya ada hafiz dari somalia. Fuh! Bukan orang somalia kebuluran ker? Jemaah adalah ramai, seronok. Tapi, panas jugak huuuuuu. Panas dunia je ni. Sedap juga bacaan hafiz tu. Tapi yang tak bestnya dia buat 8 rakaat jek. Untuk menyedapkan hati, 'tapi dia baca surah panjang'. Ok la tu.

8 Ramadhan

Hari ni letih huuuu. Mana tak nya, semalam buka minum coolblog ngan cendol. Padan lah muka. Petang sikit kami keluar ke bp. Pergi k4, bayar cc. Sebelum tu pergi tarmah, beli jarum mesin ngan sekoci. Nak ajer aku beli gunting baru, tapi memikirkan aku dah asah2 gunting tu, hilang lah jugak sompek tu. Memula dia tersangkut jugak kat tempat yang sompek tu. Terutamanya kalau gunting kain lembut. Selepas eiasah berkali2 barulah dia lancar. Boleh lah dimaafkan diri sendiri.

Lepas gi k4, terus pergi bazaar pesta. Cari nasi kerabu ngan air tahu yang biasa beli kat pasar malam. Jumpa jugak sup gearbox tulang merah. Lepas tu terus balik.

Malam tu terawih di masjid al-fateh al-faqeh. 12 rakaat pertama, laju je. Tetiba lepas tu tukar imam. Umak aiii slow giler la pulak. Lepas terawih, singgah bazaar raua (seperti yang diceritakan dalam entry yang lepas).

Ok, cukup cerita seminggu. Bersambung kemudian...

2 komen:

~ yus ~ said...

betul2, kat Melaka pun solat terawihnya lepas 4 rakaat ada doa, tp Senggarang ni takde....laju je. Selawat pun lain sikit, pendek je, Melaka punya lagi best.

AyunasiA said...

kak yus: selawat yang 'wa habibina wa syafi'ina wa zuhrina wa maulana' tu ek? tu kat masjid yuthm ada hehe. maybe sebab imamnya orang luar johor kot.