Thursday 5 April 2007

Repeat Customer

Apa maknanya bila anda mendapat repeat customer? Satu, dia berpuas hati dengan servis atau produk anda, dua, tiada pilihan lain. Kedua-duanya makna yang bagus. Pertama, jika kedai makan, dia akan datang lagi kerana makanan sedap, murah dan bersih. Sedap semata-mata takkan menjamin repeat customer jika kedai anda kotor dan harganya mahal. Begitu lah ia saling berkait. Kesemua faktor ini mesti diblend sebati.

Kalau servis jahitan (kes aku), jahitan anda kemas, upah murah dan siap dalam masa yang dikehendaki. Kalau jahitan tak kemas, komfem dia takkan tempah kat anda lagi. Kalau mahal, mungkin dia akan datang lagi, tu pun kalau semua kedai lain dah tak ambil tempahan time dekat nak raya. Waktu biasa2, tak hingin dia nak tempah kalau mahal cenggitu. Dan kalau tak boleh siap seperti yang dijanjikan, jadilah macam abang bila mana baju nya tak siap padahal lagi seminggu nak pakai (kenduri kawin bertandang rumah dia). Padahal dah hantar 3-4 bulan dulu lagi. Sampai terpaksa beli yang lain, mujurlah ada tenpat yang terima tempahan walaupun dateline nya seminggu. Dan kekal lah dia sebagai tailor baju melayu tiap2 tahun selepas itu. Dan makna kedua tu bagus sebab anda tiada saingan. Tapi, kualiti2 tersebut tadi masih perlu dijaga kerana kos mendapatkan customer baru adalah jauh lebih tinggi berbanding untuk mengekalkan yang sedia ada. Ya. Sekali anda mendapatkannya, tangkap, dan gari lah dia agar dia tak lari. Prinsip ini mesti dipegang oleh setiap usahawan. Sekian sesi ceramah hari ini. Terima kasih.

Sebenonya nak bagitau, aku dah dapat repeat order sejak memulakan kerja menjahit ni. Tak mahu takbur dan bongkak, tapi aku akan berusaha untuk mengikat mereka agar tidak bertukar kepada yang lain. Tapi kalau nak raya sok, dah tak mampu, tak mau lah aku menyiksa diri kan. Mana nak kerja lagi, mana nak menyembat lagi. Habis, takyah uruskan rumahtangga? Jadi, kalau aku terlupa nanti, harap ada yang menyedarkan. Ok?

Nak sambung cerita kawan sepermainan ku...

IJAH

Ijah ni nama penuh dia Siti Nurhaliza. Ececeh takde lah. Takde Nur pada nama dia dan ada H dihujungnya. Kami sekelas dari darjah 5 iaitu semenjak kelas dipecahkan mengikut prestasi. Tiada dakwa dakwi lagi. Mesti lah aku dalam kelas pertama. Biasa lah, blogger lah katakan. Tapi, kami tak berapa rapat waktu. Mungkin sebab dia duduk jauh dari group aku dalam kelas. Tapi semasa darjah 6, kami se'geng. Ya. geng Sweetheart. Kuikuikui. Gossip dia dan Grepes telah bermula sejak darjah 5 lagi. Macamana gossip tu bermula, aku pun tak perasan. Mungkin sebab diorang duduk sebelah2 kot. Tak padan kecik, dah pandai gossiping.

Masuk sekolah menengah, Ijah sorang2 dari AT5 yang tercampak dalam kelas 1 Falah. Yang lain budak AT4 dan Semenchu. Jadi, aku pun tak geng lagi ngan dia. Apatah lagi, aku berpindah pula ke SMBM selama hampir 2 tahun. Bila aku pindah semula ke SMS, aku dimasukkan sekelas ngan Ijah. Ya, 3 Falah. pada hari perpindahan aku tu, aku sepatutnya dihantar ke kelas 2 Falah di bangunan 3 tingkat sana. Aku dah tahu dah, kelas tu kat bangunan tu, tapi kenapa cikgu Penyelia Petang (Cikgu Halim) ni bawak aku menuju ke bangunan 1 tingkat? Aku ikut je lah. Lepas cikgu Halim masuk kelas tu untuk memperkenalkan aku dan kemudiannya menyuruh aku masuk, akupun bersuara, "Cikgu, saya tingkatan 2, bukan tingkatan 1." Lerrr cikgu Halim sudah suruh aku masuk dalam kelas form 1 da... Kelas In, adik ipar aku tu.

Selepas itu, baru lah aku dibawa ke kelas 2 Falah. Ala... tempat aku bertemu ngan abang pertama kali tu. Hehehe. Dalam kelas tu, aku duduk di belakang Ijah. Masa minggu pertama tu aku duduk ngan Masidahyu sebab Emyllia tak datang. Sejak tu sampai tingkatan 4 aku sekelas ngan Ijah, sebelum aku masuk asrama. Kat rumah dialah aku tunggu bas bila aku pergi bas trip pertama pukul 6.15 pagi sebab dah janji nak dating kat belakang kelas. Kuikuikui. Tak baik betul aku ni. Time abang takde lah aku dating. Abis, abang dating ngan S*** boleh plak? Kalau naik bas trip kedua dan nak naik, tak sempat ler nak dating... Takde lah, aku rasa cuma 2 kali je kot aku dating dalam setahun tu. Selain tu aku saje datang awal sebab nak baca buku. (sebenonya supaya dapat nampak pakwe pagi2, naik satu bas hihihi tak senonos tau!)

Dengan Ijah juga aku pergi beraya ke Semenchu masa form 4. Tak berani gi rumah abang, pergi sebelah rumah abang pun jadik la. Kawan kitorang jugak. Ijah pun sempat dating ngan Faizal kat situ. Kikiki. Baca kisah ni macam maaaaaaaaadang dating je kitorang ni ek? Takde lah. Setahun sekali jek sebenonya.

Ada kes sebelum Ijah couple ngan mamat tu sebenarnya. Masa tu awal2 form 4, aku lum masuk asrama lagi. Satu hari, Ijan telefon aku bagitau ada orang nak berkenalan ngan aku. Huhuhu gabra gua sekejap. Apa kejadahnya semua ini? Ada ke yang sudi nak berkenalan ngan aku? Tapi, masa tu , mungkin mamat tu lum pasti lagi siapa sebenarnya yang mana satu orang nya. Tak paham aku, camana lah, boleh 'minat' tapi tak pasti. Maka, Ijan bagitau, petang esok, derang nak datang rumah aku untuk membuat verification. Aiyooo macam hape je bunyinya diri ku ini. Untuk cover situasi tu, aku suh Ijan cakap kat abang, aku nak pinjam buku cerita. Kak Zela ada banyak buku cerita sebenonya. Kalau tak salah, aku nak pinjam buku Black Widow. Maka, petang tu, derang pun beramai2, tah bape motor tah datang rumah, konon nak kasi buku cerita tu lah. Uiyooo berani tul budak2 tu datang rumah aku. Tapi tak masuk lah. Balik tu Ijan pun telefon. Sebenarnya dia sudah salah orang. Orang yang nak diberkenalankan tu sebenarnya Ijah, bukan aku. Tu lah mamat tu yang aku sebut namanya di atas tu. Selamat aku. Kalau tak, tertutup lah peluang aku nak mengeratkan hubungan dengan mamat ni (abang ler tu). Tak baik cakap 'kalau' la... Memang dah jodoh aku kuat dengan abang, apa2 pun rintangannya, kalau dah tertulis dia jodoh aku, itu lah yang terjadi. Syukur...

Selepas SPM, aku dan Ijah sama2 pergi mintak kerja di kilang VS Industry. Kami kerja sama2 selama 2 bulan sebelum aku bertukar2 kerja. Nyesal aku berenti dulu. Heeeeee. Bila keluar result SPM, Ijah ditawarkan ke matrik di SMS Muar. Dua tahun kemudian dia menyambung pelajaran di UMS dalam bidang Kejuruteraan Kimia (kot). Terkini, setahu aku dia lum kawin dan masih kerja di kilang Flairis kat Kota. Dia turut datang pada majlis perkahwinan dan pertunanganku. Itu lah kali terakhir aku jumpa dia. Rumah dia cuma sepelaung je ngan rumah aku. Sepelaung abang lah, suara aku kurang tinggi ampltude dan frequncynya. Hihihi.

Aku rasa, macam takkan cerita mengenai Nonon dan Rapiah. Cukuplah aku kenalkan dia sebagai kawan sekolah rendah aku. Kawan sekokurikulum, sekelas tambahan dan sepermainan. Ramai lagi kawan2 yang aku sentiasa ingati; Zakiah, Yana, Ana, Mes, Zura, Sila, Sarini, As dll. Kawan lelaki sekolah rendah yang pernah aku lepak rumah derang pulak antaranya; Farid, Helmi, Nizar, Nizam, Anizan dll.

Tak lupa kawan2 sekolah menengah SMBM; Lynn, Thid, Mas, Suas, Rozie (sama UiTM so, selalu jumpa dulu), Ju dll. SMS plak; Ayu, Melly (kawan baik masa form 3), Miah, S***, Ipah, Zaimah, Lynn, Idah dll. SMSJ; Fara, Omel, Haza, Azza, Suli, Fezza, Wanie dll.

tambahan
Aku ada kawan sekelas masa tingkatan 1 dan 2 di SMBM. Namanya Mohd Yusari bin Kliwon. Dia ni kelako budaknya. Sentiasa bersongkok. Masa form 4&5 aku selalu jumpa dia kat bus stand Kota time nak balik asrama sebab dia sekolah kat vokay Kota. Lepas SPM, aku kerja sama ngan dia kat kilang PNE Elektrik. Masa tu aku QC Inspector. Kami selalu borak2 sambil aku jaga line. QC Inspector tak check2 reject. Aku jaga quality di production line.

Pada tahun Jun 2005 aku membaca berita mengenai seorang pilot TUDM terhempas di Labuan. Ya, dialah pilot tu. Gambar dia bersanding terpampang besar gedabak di akhbar BH. Tak mungkin aku salah orang. Kali terakhir aku berjumpa dengan dia di UTM Skudai masa konvo diploma abang. Masa tu aku tegur dia. Dia berpakaian tentera warna putih. Kami berbasa-basi tak sampai 5 minit. Tak sangka itu kali terakhir aku melihat dia. Al- Fatihah.


Ya. Aku tak ramai kawan. Tapi aku masih mengingati mereka semua.

5 komen:

Sya said...

Kak sya tak baca pasal Ijah.. betul kata Asia tu kalau pasal repeat orders. Sama-samalah kita memuaskan hati pelanggan utk menambahkan pendapatan keluarga

AyunasiA said...

sya: takpe kak. tau akak bz. chaiyok!!!

blackpurple @ jowopinter said...

Betullah tu. Saya pun sama, bilaclient saya berpuas hati dengan service syarikat saya, sekurang-kurangnya dia akan introduce kepada client lain... :)

Tak buat gathering alumni ke.. ? :D

david santos said...

Hello!
Thanks for you work.
have a good weekend

AyunasiA said...

bp: biasalah. bisnes kecil atau besar, kualiti mesti no. 1. teruskan menggari client anda! er... mamat kat atas ni dr blog u kan? faham ke apa yg saya tulis ni?

ds: welcome! :)