Wednesday 18 April 2007

Keturunan : Melayu

Hari ni abang balik malam lagi. Semalam pon. Petang semalam dia masuk lumba lari 100 meter. Lepas saringan, dapat masuk final belah malamnya. Tak menang pon. :( Arini malam ada final 4 x 100 plak. Takde saringan bagai, terus je final. Tak ramai kot. Ada tu, semalam punya final pon tak datang. Malas tul. Takde semangat kesukanan langsung.

Mesti ramai yang menyangka aku ni keturunan Jawa, kan? Oh no no no. Aku memiliki darah Banjar sebenarnya. Memang la BP banyak orang Jawa, tapi kampung aku Mersing. Mersing ramai orang Banjar nih. Orang Terengganu pon ramai. :)

Semalam aku try search pasal Banjar dan aku dapati rupanya ada 3 kategori Banjar. Setelah diteliti, aku dapati aku termasuk dalam Banjar Hulu. Sebab apa? Sebab aku bukak kamus dia, pastu perkataan yang masuk dalam Banjar Hulu tu selalu aku dengar dalam perbualan family aku. Sesekali dengar orang banjar cakap, rasa best plak. Aku nak cakap tu susah sikit. Vocab tak cukup. Takat dengo, faham boleh lah. Kalau abang, dia tau, 'kayak warik' je. Tu pun aku yang ajo. Dia pun bukan pandai cakap Jawa pun. Masa raya aritu, dapat SMS pantun Jawa pon dia tak paham.

Masa memula tengok Tirai AF aritu, terkejut aku dengar Farha tu bercakap. Sebijik macam orang Banjar. Maksud aku tonasi dia lah. Orang Banjar bercakap guna bahagian hujung mulut. Pastu ada 'k' kat hujung perkataan. Eh, camne aku nak buat demo ek? Farha tu pun dah keluar. Tapi ada tu aku dengar Sarimah Ibrahim dalam Fail Sulit, dia ada cakap bahasa Banjar. Ha kau, memang pekat makhraj dia.

Mak tiri aku plak mix Banjar ngan Malbari. Banyak lah vocab dia ek? Melayu, Banjar, Tamil. Kalo tengok cite Tamil tu, memang dia paham sangat. Tapi tak de mananya dia nak ajar aku bahasa Tamil tu. Karang susah plak kalo aku paham apa yang dia bualkan, kan? Takpe lah. Tak luak pon.

p/s 'kayak warik' : macam monyet

2 komen:

Unknown said...

org banjar yer. Mak Uteh yus pun ada keturunan banjar, yus ni walaupun ada darah jawa, tak tahu ckp jawa, mcm husband asia gak ler rasanya.

Minat betul asia tgk AF yer, yus tak pernah tgk, ada tgk sikit masa time Mawi dulu, tu pun dlm youtube jer. Skrg ni layan American Idol, mmg best..hehe

AyunasiA said...

yus: oh, time mawi lagi lah galak! sampai berbalas2 sms ngan student masa final lagi. sekarang punya dah tak best pon.