BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Monday, 19 March 2012

Tentang Dhia-Orang

Aku ni takde lah kena mengena sangat dengan isu ni. Tapi demi nak mengikuti perkembangan semasa, aku nak citer jugak. Pasal apa? Pasal 1Amah 1Tugas. Aku rasa ind0n pun nak follow konsep 1mesia jugak, tu yang dia buat 1amah 1tugas tu.

Apa yang aku boleh komen mengenai isu ini ada 2 perkara. Yang pertama, kalau kiter terima syarat tersebut, ada baiknya kalau kiter kira sekali kos2 yang perlu dibayar oleh amah2 tersebut seperti sewa rumah, makan-minum, api air, dan sebagainya. Nak masuk bil esterok pun lagi elok. Kan derang jugak yang banyak tengok sinetr0n kan. Taruk la sewa rumah 150, makan-minum 100, api air 10, bil esterok 10. Kalau ada strimiks, kita caj bil wifi sekalik. Ada berani?

Yang kedua pulak, aku cadangkan kiter buat pakatan. Aku ambik amah jaga budak, jiran sebelah kiri ambik amah cuci baju (iron baju sekali), jiran sebelah kanan ambik amah masak, jiran depan rumah ambik amah kemas rumah. Pastu, kiter kongsi2 ar amah kiter. Selagi ada budak, semua taruk kat rumah kiter. Dia takde syarat berapa orang budak yang derang boleh jaga kan? Dah jadik taska dah rumah kiter. Tapi lagi senang, takyah dapatkan lesen jkm.

Pastu tetiap malam, gi anto kain baju kat rumah jiran sebelah kiri, suh basuh siap iron sekali. Best best best. Pastu tetiap pagi sumer anto ikan daging ayam kat rumah jiran sebelah kanan, suh dia masak pelbagai jenis masakan ikut rumah masing2. Dah, masak je keje derang kan. Siap boleh demand lagik, aku nak ko masak petang, untuk makan malam. Kalau masak pagi takut sejuk pulak lauk tu. Last sekali, tetiap pagi suh amah jiran depan rumah tu pusing kemas rumah semua rakan kongsi. Hah! Kemas lah ko rumah dari pagi sampai malam.

Haaa caner? Bijak tak orang mesia? Depa ingat depa bijak? Kiter lagi bijak. Boleh je, kan?

3 komen:

Irfa said...

tahlah..
kaya sungguh org mesia ni

CATZ said...

briliant!!!!!
wakakakakkkk

Asmida said...

canteek bangat2 idea tue... ye lah kan... 1 amah 1 tugas.... tu kira 1 tugas ler tue.... SETUJU2...