BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Thursday, 21 March 2013

Mekanisasi


Minggu lepas, encik bos kecik mintak aku menyemak laporan projek jagung yang dia dah buat. Pertandingan apa lagi lah yang dia nak suruh aku masuk tu agaknya. Lalu aku pun membaca laporan tersebut. Dalam laporan tu, aku terjumpa perkataan mekanisasi disebutkan beberapa kali. Mekanisasi tu apa? Maka aku cuba memahaminya melalui ayat yang ditulis. Nampak macam mechanism? Tapi bila baca ayat yang lain, macam lain pulak maksudnya? Lalu aku pun menggoogle. Maka keluar lah satu nota sains pertanian spm dengan tajuk mekanisasi. Oh, ada ek perkataan tu? Rupa-rupanya,

Mekanisasi ladang ialah penggunaan jentera atau mesin untuk membantu melakukan kerja perladangan.

Oooooooooooooooo panjang o aku. Faham lah aku.

Nak dijadikan cerita, hari jumaatnya pulak, aku dikerah pergi ke segamat untuk memeriahkan majlis pecah tanah ilp baru yang nak dibuka di sana. Dalam keterpaksaan kau melangkah pergi, namun sempat jua kau menoleh ku di sini, aku pun pergi lah naik bas. Rupanya yang naik bas seciput je. Yang lain naik kete sendiri.

Kami bertolak dari sini pukul 7.15 pagi. Memula aku dah plan nak berlakon terbangun lambat dan tak ikut. Punya lah berdebor nak melaksanakan misi tersebut. Tak geti betul nak buat jahat hahaha. Tapi petang khamis tu pulak aku terserempak dengan puan bos besar sikit. Dia tanya, aku pergi naik bas ke naik kete. Ceh! Kantoi sebelum waktunya.

Seperti biasa, kalau naik bas, perjalanan yang sepatutnya 2 jam, jadi 3 jam. Kami sampai di sana pukul 10 lebih. Betul2 tengah majlis nak mula (tengah baca doa). Sebelum tu sempat singgah sarap kat segamat. Dekat sebelah masjid. Semua puji makanan kat situ sedap. Aku makan mee kari. Ada juga mee rebus, nasi lemak dengan ayam goreng berempah, lontong kering dengan rendang ayam dll. Saya rekemen kedai tersebut!

Lokasi ilp tersebut ialah di buluhkasap. Semasa lalu di kawasan tersebut, driver bas kami menunjukkan rumah davidteoh. Kalau berenti kat trafficlight buluhkasap (ada sati je trafficlight kat situ), toleh kiri. Waaa besarnya rumah dia. 3 tingkat.

Pung pang pung pang, semasa ucapan menteri, sempat lah beliau berkata, "walau bagaimana pun, parlimen belum dibuburkan lagi." Tu yang aku pinjam perkataan bubur tu. Rupa2nya ilp yang nak dibina tu bukan lah ilperindustrian, sebaliknya ilperladangan. Betul2 terletak di celah2 ladang kelapa sawit. Dan kursus yang akan ditawarkan juga berkaitan dengan perladangan kelapa sawit.

Dalam brouchure yang diberi, aku terjumpa perkataan mekanisasi sekali lagi. Macam tau2 jer kan? Selama ni tak pernah dengar pun perkataan tu. Kiranya kursus yang akan ditawarkan nanti akan melatih pelatih menggunakan mekanisasi perladangan (hehe berjaya buat ayat dengan menggunakan perkataan mekanisasi).

[Gambar tidak mengikut kronologi]

Tertarik dengan pokok di tepi jalan segamat-yongpeng ni. Dia ada dahan yang rimbun, dan ada dahan yang tegak mencucuk langit. Pokok apa ni ek?

Nampak tak dahan yang vertikal dan horizontal tu? Unik, kan? Yang menegak tu sesuai digunakan untuk menggantung bendera hehe.


Ucapan menteri.

Gimik pecah tanah (sebenarnya menggembur pasir).


Tetamunya terdiri daripada penduduk tempatan dan kami2 yang berhampiran (johor, melaka dan n9)

Makan nasi minyak/beriani. Macamana nak bezakan nasi minyak ngan nasi beriani eh? Macam sama je nasinya?




Rombongan pengantin @dtecbp. Aku terberkenan ngan baju orang yang tudung pepel tu hihi.

Kesimpulannya, akan ada peluang pekerjaan baru di sana.


3 komen:

Irfa said...

dibuburkan?
sedey dengar

AyunasiA said...

irfa, maksudnya nasi dah jadi bubur pun parlimen tak bubar2 lagik hihi

Lub said...

kalau tmpt aku, ada beza kot nasi beriani dgn nasi minyak.kalau nasi minyak yg masak pakai beras biasa pun boleh mcm kat kenduri tu.x renyah sangat cara masaknya berbanding beriyani. bahan x banyak. tapi kalau beriyani mesti beras basmathi dan ada rempah beriani nya. tapi, ramai jugak org menyamakan kedua2 nasi.