Sunday 7 February 2010

Makan Tanggung

Bukan! Bukan yang macam dok hostel diberi makan percuma tu. Bukan juga dok rumah menganggur kat umah mak bapak tu. Bukan juga suri rumah dok rumah ditanggung suami tu. Memang betul. Tu semua dipanggil makan tanggung. Yang aku maksudkan ni lain, yea. Pertama kali, apa yang aku pikir, tak sama dengan apa yang anda pikir, kan?

Makan tanggung yang aku maksudkan ni ialah makan sambil menampung tangan di bawah pinggan. Eh, tu namanya makan tampung ek? Ah! Lantak la. Yang penting maksud aku ialah cara makan sedemikian. Selalunya kekdah ni berlaku di jamuan2 makan, open2 house hari raya. Sebabnya? Tak cukup bajet nak sewa kusi meja macam kenduri kawen. Nope! Ni pun bukan maksud aku.

Pernah tak dengar pantang larang orang tua2 yang mengatakan,

'Jangan makan tanggung, nanti ko akan menanggung banyak hutang, orang dll."

Hahaha stetmen tu bukan seperti di dalam buku. Aku main ikut sedap je. Yang penting nak menyampaikan maksudnya, kan.

Dalam banyak2 pantang larang orang tua2 yang kekadang tu nampak nonsense, aku sangat mengambil berat yang satu ini. Sebab tu, kalo tak disediakan meja, aku akan makan di lantai. Mesti nak letak pinggan atas lantai/meja.

Biasanya, orang lelaki yang selalu makan tanggung nih. Nampak sempoi, gitu, kan? Ye lah, duduk atas kerusi, nak makan cemana lagi, ye tak? Lagipon kan orang laki memang menanggung keluarga? Padan la, kan? Tak makan tanggung pon, dah tanggungjawab pon.

Pempuan memang la sesuai makan kat lantai, bersimpuh. Tu pon, kadang, dah bersimpuh pon, tetap nak menanggung pinggan tuh. (kenapa makin lama aku tulis tanggung, makin aku rasa perkataan yang lebih tepat ialah tampung?). Kalo letak pinggan atas lantai, kan ke kena tunduk2 bongkok2. Elok2 nak makan sedap2, sakit pulak pinggang. Tak gitu?

Tapi, kata orang, biar sakit pinggang, asalkan tak menanggung hutang yang banyak. Betul ker? Berkesan ke? Ada bukti ker? Tak tau lah ni kebetulan ke apa. Tapi contohnya ada di depan mata. Eh, bukan depan je, dalam mata sekali (diri sendiri).

Aku selalu tegur encik suami kalo dia makan cara tersebut. Selalunya diiringi ngan stetmen itu tadi. Tapi, tu time aku nampak. Time2 yang lain tu, mana la aku tau, kan? Tapi aku rasa benda ni dah macam kebiasaan. Sopan jugak. Makan tanggung sambil menyilang kaki.

Hasil pemerhatian aku, memang betul pun, kalo dibandingkan dengan aku, dia lagi banyak menanggung hutang. Kami. Hikhikhik. Selain hutang kami, kena tanggung jugak adik beradik. Ok, itu tanggungjawab kot. Tapi, hutang? Kereta, rumah, ptptpu, cc? Banyak nyerrr. Gaji sebulan abis begitu sajer. Takper, owang laki takleh pegang duit banyak2. Nanti dia beli yang bukan2. Kalo pon tak beli, dia buat yang bukan2 ngan duit tuh. Jadi, jangan sedih dengan kesengkekan suami mu hehehe.

Aku pulak? Hutang aku cuma ptptpu je. Tu pon mungkin masa ambik loan tu, aku belum amalkan pantang larang nih kot. Tu yang terperangkap di situ. Tapi, insya Allah, tak lama lagi abis dan aku akan bebas dari hutang, yeay!

Tanggung keluarga? Aku adalah anak bongsu (nak jugak, walo pon ada adik seorang hihi). Jadi, memang takde sesiapa nak ditanggung. Jadi, mestilah aku kena bayar income tax secara banyak, kan? Thank God! Gaji ku tak cukup banyak sampai kena bayar cukai. Tolak kwsp ngan insurans jek, terus negatif cukai ku.

Kesimpulannya, mungkin segalanya hanya kebetulan. Tapi, tak salah kalau diamalkan. Tak menjejaskan aqidah kot.

4 komen:

yayu said...

Ada orang kata makan menatang...

adipro said...

best apa mkn cenggitu.
yg xbest time makan sambil nyangkung.

dulu2 amalan mkn berjemaah. kadang2 pakai dulang. camne mkn dulang nak ditangung kan.

la.. dah pakai pinggan. melamine beli kat langkawi pulak tu. ringan.. tanggung jelah!

AyunasiA said...

yayu: haaa ye lah. lupa.

AyunasiA said...

adi: terus kan lah, dan lihat hasilnya.