Thursday 23 November 2006

Kalau tak, kan…

Aku tau, tak baik cakap kalau bila benda dah jadi. Tapi kan, kalau tak, kan aku dah kerja sekarang ni? Huargh!!!

Setiap perkara ada hikmahnya. Kalau aku dapat kerja tu, mungkin:

- aku kena posting kat Kelantan ke, Kedah ke, ke mana-mana yang jauh lah. Maka akan berpisah lah lagi aku dan abang. Jadi, bila tak jadik ni, staylah aku di sisinya.
- aku kerja mengulo je. Makan gaji buta. Katanya kerja tu rilek je, tak banyak kerja. Maka banyak lah duit yang keluar buat ganti mengulo tu macam kete rosak lah, kena saman lah dll.
- takleh lah aku nak beli rumah beso kete beso bila dah makan gajikan. Kalau aku teruskan nak bisnes ni, maybe boleh lah aku mencapai cita-cita tu.
- takleh la aku suka-suka naikkan gaji aku kan. Kalau bisnes boleh bagi gaji ikut suka. Orang PUNB ajo, mula2 ni letak lah kurang dari 3k.

Kiranya aku ni think positive la. Tak mo pikir lagi. 2 hari Yayu tepon cakap dia 2 hari tak leh tido memikirkan kes aku nih. La... aku rilek je, dia lak yang takleh tido. Over tau pempuan tu. Dalam takmo pikir tu, aku dah siap buat aduan kat Biro Pengaduan Awam, Berita Harian dn Utusan. Tunggu je lah siaran akhbarnya nanti. Tu pun Yayu ngan Ita yang sibuk suh buat komplen bagai. Ikut aku, malas nak layan. Hehehe. Cekal lah konon tu.

Semalam aku dah kol Awie, sepupu Ermeey. Siapa dia ni? Ha... dia ni lah yang bakal menjadi supplier aku from Kelate. Supplier Terengganu aku lom sempat kol lagi. Lagi pun yang Ganu tu kawan abang, susah aku nak terangkan siapa aku nih. Yang Ermeey tu kawan kau. SO, dalam perbincangan semalam, memang senang lah nak berurusan dengan dia, walaupun ada gak kata-katanya yang aku main ye kan jek. Hihi tok pahe. Antara point penting:

- boleh tukar barang baru kalau barang lama tak leh jual
- untuk kali pertama, dia mintak cash, kali seterusnya, boleh kawtim.
- dia buat hand painting jek, takde guna mesin
- dia boleh hantar pattern order dari rumah atau kita bleh datang sendiri order

Yang kelako nya, entah apa yang Ermeey tu sampaikan kat dia sampai sebelum raya tu, dia dah siap tambah production untuk aku. Dia kata dia dah buat sampai 200 gak. Tunggu aku kol, tak kol2, last2 dia suruh stop production. Aku mintak maaf jek lah. Dia kata, tak de masalah. Dia dah jual pun stok tu. At least aku tak bersalah lah. Agaknya Ermeey siap cakap aku nak cepat agaknya. Padahal aku kata nak kol dulu. Tapi oleh sebab dapat tawaran palsu tu, aku tangguh lah dulu. So, sekarang aku tengah tunggu Awie ni hantar quotation lah ni. Pastu aku dah boleh pos paper work. Malam tadi dah pulun siapkan edit paper work tu. Abang lah yang pandai pun. Aku tukang kritik je.

0 komen: