BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Monday, 31 January 2011

Bawang Merah

Bawang 'bombay' merah pepel. Apakah masalah penduduk di india agaknya ya?


Sejak e'akhir ni, dengar katanya harga bawang merah sudah naik mencanak. Terutama bawang merah pepel kegemaranku. Sampaikan kat bp ni, begitu sukar untuk menemui bawang itu di pasaran.

Sabtu lepas aku gi pasar malam, dan pasaraya, takde bawang tu. Yang ada cuma bawang jenis berkembar tu.

Dah lah aku cerewet dalam pemilihan bawang. Remember? Spesifikasi bawang merah yang aku beli mestilah :

1. Simetri
2. Single
3. Sedang2.

Tapi, bila bawang dah tinggal sebiji di rumah, nak tak nak, aku terpaksa juga membeli bawang merah itu. Petang tadi aku pegi kedai selesa. Sambil memilih bawang tu, dalam hati ku berkata,

Terpaksa.

Ok kot. Kedai makan harun tu pun mesti pakai bawang ni jugak, kan? Sedap jugak.

Takmo bawang kembar. Asingkan kembar dia.

Kalau ada bawang merah pepel tu, rege rm20 sekilo pon aku sanggup beli.

Daripada sepasang kembar, aku ambil salah satu yang besar sikit.

p/s macam sedap pulak kari ayam yang aku masak tadi hihihi.

2 komen:

kakLuna said...

aku tak kisah mana2 bawang, aku still jugak tak reti kupas cantik2

AyunasiA said...

bukan nak masuk pertandingan pun kan. ditumbuk2 jugak akhirnya. tp kalau kembar tu, perasannya mcm susah nak kupas. ngengada.