Monday 25 August 2008

Macam pekak je telinga aku ni...

Jumaat 22 Ogos 2008

Petang semalam tak terus balik rumah. Nampak motor abang kat belakang rumah, terus singgah. Abang tengah pasang curtain rail. Aiyakkk baru pasang 3 tempat je? Soket yang nak dipindahkan dah ditebuk sikit. Lain2, takde. Sempat ler aku paksa pasang wall lamp. Hihihi sedondon plak ngan grill tingkap. Abang guna drill yang agak power juga. Takler macam dulu, jenuh nak menebuk. Asal kena beam je, langsung takleh tebuk. Generator pulak guna petrol. Selalu jumpa guna diesel. So, senyap la sikit genset tuh. Harga diesel pon dah lebih kurang sama je ngan petrol sekarang. Katanya petang tu nampak tnb lalu. Tapi tak pasang meter pon lagi. Survey je kot. Sibbaik takde yang curik api arinih. Orang yang nak api, tak dapat2. Ada orang tu kat taman lain, lum nak pindah lagi, dah dapat api. Merungut plak kena bayo minimum tiap bulan. Dah tau takmo duduk, potong je lah dulu kan. Sukati lah.

Minggu ni aku dah dapat timetable. Memula dia kasik 3 subjek. Free hari Khamis only.
Alamaksss mati lah nak kena study camnih. Sure kais pagi makan pagi, kais petang makan petang punyer nih. Istilah ni bermaksud pagi study untuk ajo pagi, study petang ajo petang. Kes tak sempat ler tuh. Time aku baru pindah dungun dulu cenggitu lah. Dapat 3 subjek yang tak pernah ngajo. Pulun lah. Sibbaik bujang trang tang tang lagi.

Kelmarin, aku pun memulun la buat slide untuk ajo arinih. Semalam, ada meeting bahagian plak. Aku catit minit. Abis meeting, ada briefing dari KJ untuk kami bertiga yang baru nih. Pagi tadi, KB dah mintak minit semalam. Aiyakkk! Satu apa aku tak taip lagi. Kelibang kelibut aku menaip pepagi. Ada kelas plak kul 10 pagi. Notes dah prepare sesikit. Tepat kul 10 pagi, aku pun kasik minit itu kat KB. Dia bagitau, subjek aku tinggal 2. Satu lagi dia kasik orang baru lagi sorang. Yahooo!!! Aku suka! Sebabnya, subjek yang dia kasik orang tu ialah subjek kul 10 pagi itu. Tak kisah lah aku dah siapkan notes tu kan. Yang penting, sekarang aku free ari Jumaat juga. Yiiihaaa andre andre.

Tapi aku masuk jugak kelas kul 10 pagi tuh untuk kasi tau perubahan. Tetiba melekat pulak, derang tanya macam2. Layannn. Karang aku tinggal kan kelas, derang cabut balik hostel plak. Huh! Rasa lapang fikiran ku ini. 2 subjek lagi tu kira senang la. Tak perlu perah otak sangat. Tapi still kena study dulu sebab dah lupa. Karatzzz.

Pastu, tadi aku gi beli nasik kat cafe. Tetiba sorang mamat nih bagi salam. Rupanya dia nak pastikan bahawa aku ni adik beradik ke ngan Yayu. Hah! Memang ramai yang bertanya demikian. Time aku internship dulu, takde pulak orang nak tanya. Nih dah jadi staf sini baru orang perasan kot. Lagi pon nama abah kan unik. Amat jarang didengari. Tapi ada gak orang tanya aku, ”orang jawa ker?” Hehehe ada bunyik jawa ke nama abah tu? Ke muka aku muka jawa? Ooo nahi nahi. Ada tu, kekadang orang tanya, ”orang sabah ker?” Haiyaaa universal ke pattern muka aku ni? Lantak korang lah. Yang penting aku orang Malaysia. Perpaduan Teras Kejayaan! Tiba2.

Dah dekat nak hari merdeka ni, aku tetiba teringat hari kebangsaan tahun lepas di mana aku masuk perbarisan peringkat daerah mersing. Time kena buat tu, rasa geram je. Orang nak cuti, dia suruh kita berkawad pulak. Kena berlatih pulak tu tiap2 ari tengah2 panas. Tapi bila diingat balik, rasa best pulak. So sweet! Masa tu lah aku berkenal2an ngan warga ilp mersing. Kalo tak tu, tak kenal pon. Masa tu aku hafal lagu Malaysiaku Gemilang. Rasa patriotik sangat. Masa tu je lah. Hehehe. Tahun ni takde e’apa pon. Rasanya kalo perbarisan pon student yang kena. Alamak… tetiba rasa syahdu dan sayang nyer pada negara. Apa2 lah asia oi…

Today

Jumaat petang, balik keje, terus singgah rumah. Abang pon baru jek balik keje, aru nak mulakan keje. Lambat betul nak siap. Harini sempat pasang shower heater. Pasang yang lama punyer kat bilik air luar. Bilik air master nak beli yang baru. Tu pon tak beli lagi sebab lum tau tekanan air. Nak tengok dulu. Kalo kuat, beli yang sama je. Kalo tak, terpaksa beli yang bermotor. Tak minat tul yang motor tu sebab bising kan.

Hari Sabtu, pepagi lagi abang dah gi. Aku pon menyibuk sama. Baru lah nampak perubahan sket. Dah tebuk down light. Rupanya memang takde device yang digunakan untuk tebuk siling tu. Even contractor pon guna kekdah biasa. Tebuk lubang guna drill banyak2, kendian pecahkan. Sangat tak best. Kebetulan student baru je jumpa aku mintak nak jadikan supervisor final project. Terus dapat idea nak suh derang buat penebuk tu. Konsep lebih kurang pembuka tin plus gergaji. Aler, dalam cite MI2 tu kan senang je tom kurus tu tebuk kaca, bulat cantik jek. Cenggitu la aku nak suh derang buat. Hehehe sesuka ati aku jek.

Selesai tebuk siling, patut terus la fitting kan. Tapi tangga pulak tak cukup tinggi. Abang pinjam tangga yang 2 kaki tu je. Dulu ada tangga yang lipat2 tu, bleh sampai bumbung. Dah takde, camno nak panjat tarik wire tu kan. Yang dapat Cuma kat yard ngan stor je. Tu pon sebab bilik tu kecik, so wire pon ada dekat2 situ je.

Hari Ahad pagi abang gi sensorang. Lebih kurang kul 11am, abang balik ajak gi pesta convo. Nak pegi kedai hardware sekali. Selalu ari ahad tutup kedai tu. Ni agaknya dia tau kami tengah sibuk membuat rumah, bukak pulak kedai tu. Settle kat situ baru gi pesta convo. Lunch nasi ayam kat sana. Jenjalan sesikit, pastu balik. Lepas zuhur baru pegi semula. Huhahuha kesimpulannya, penat.

p/s telinga aku ni macam pekak la pulak sebab banyak sangat dengar bunyi kuat dari driller dan grinder. huaaa!!!

0 komen: