Monday 4 August 2008

Backdated Sebulan Lebih

Sabtu, 14 Jun 2008

Bangun kul 5.14am, terus siap2. Malam tadi dah angkat barang masuk kete. Tinggal start kete dan jalan je. Tepat pukul 6am, aku pun bergerak. Lalu tol Ayer Hitam. Sampai R&R Seremban tepat pukul 8am, jemput Za kat situ. Isi minyak RM100. Tak penuh sangat. Sampai stesen komuter Serdang pukul 8.45am. Non ado orang yang nak dijemput nyer. Cam gini lah. Kalo dekat tu, selalu lambat. Orang jauh gak yang sampai dulu. Kendian terus gi ilpkl. Jemput kat sana la senang. Susahnya nak masuk ilpkl tu. Kena u turn dulu. Kete lak laju2. Eee bahaya tul la. Dah sampai situ, tunggu lagi. Adoiyai! Entah kul bape gak nyer kami bertolak. Rasanya kul 10am gitu lah. Kuar tol Duta, singgah jejantas Sg. Buloh. Makan beger king. Dalam area kul 11am gitu baru gerak semula. Sepanjang jalan takde masalah. Tak de berenti2 lagi. Kuar tol Bandar Baharu, gi umah yayu pulak. Masa tu dalam kul 1.30pm gitu. Lepas solat, lepak2 jap makan keropok. Gerak lagi kul 2.30pm.

Kuar tol SP Selatan, ikut instruction kawan Shu. Adoiyai, kampong sendiri pun boleh kompius. Kawan shu tu lah. Ngan kami2 terkompius. Last2 sampai jugak di intura lebih kurang jam 4pm. Check in, terus angkut beg. Sebilik ngan shu lagi. Seperti biasa. Biliknyer ok. Ada ekon, bilik air pun attached kat dalam. Yang tak best nyer, bilik kat tingkat 3 (1,2,3 bukan G,1,2,3). Tingkat 2 untuk lelaki. Reason being, kalau pempuan tingkat 2, lelaki nak naik atas kena lalu tingkat 2 dulu. Ngelat betul lah. Lain kali pegi situ takyah bawak barang2. Towel, sabun, baldi semua ada. Mesin basuh pun ada tapi kat bawah lah.

Lebih kurang kul 5pm, perut dah lapar sesangat. Makan malam kul 7pm. Bulan puasa boleh pulak tahan lapar, kan? Lepas Azhar check in, terus suruh dia bawak kitorang gi makan. Dibawaknya kami kat restoran dekat dengan Tesco. Aku makan nasi goreng kampung je. Wah! Fruitmula pun ada kat sini. Tapi rege mak oi, RM3.50 tu. Kalo kat BP baru RM2.50. Mula la tu nak compare2. Lepas makan, kami gi Tesco pulak. Nak duduk sini 2 minggu, kena lah beli barang keperluan sikit. Tapi aku, beli comf0rt ngan pewangi toilet. Murah pulak. Kat BP tak dapat rege tu. Tengok, compare lagi. Balik intura semula, dah malam. Malam tu patut ada taklimat sikit, tapi postpone esok sebab esok ada segroup lagi nak datang kursus. Senang sekali jalan je. TV ada channel biasa ngan HBO n ESPN je. Dia cakap ada prima, aku carik sampai channel 100, non ado kekdahnya. Kalo ada, bleh gak layan nabil lu pikey la sendri, ek?

Malam kami tak habis di situ. Nak dijadikan cerita, farhana balik penang. Dia induksi kat intengah. Weekend dia takde aktiviti. Dah tuan tanah ada, kami pon pow la dia mee udang. Aler, dekat je ngan umah dia. Tapi kali ni dia nak try mee udang sebelum jambatan pulak. Yang JJCM tu lepas jambatan. Makan 7 orang, sorang 2 ekor udang, kena RM6+. Kira ok lah tu. Cuma rasa dia kureng sikit banding ngan lepas jambatan punyer. Balik tu, anto farhana umah nenek dia, kendian terus balik intura. Sanggup tu datang Sg 2 semata2 nak pow farhana. Wakakaka keji!

Ahad, 15 Jun 2008

Tak cuti nampaknya aku 3 minggu nih. Weekend kat Johor, Kedah dah keje. Terpaksa lah layan kursus ni walau pun hari Ahad. Uhuks penat say! Hari ni kira macam orientasi la. Ada sesi LDK sepanjang ari. Esok baru start ceramah (baca : boleh tido dalam kelas). Petang ada sukaneka. Adui! Kejang plak kaki aku. Tu lah, ye ye sangat nak menang. Sibbaik kejang2 manja je. Sekejap je dah ok. Tapi tak dapat la menyumbang banyak pada group. Belah malam ada taklimat domestik. Pastu dah rilek.

Isnin 16 Jun 2008

Dah lupa dah. Yang pasti ceramah sepanjang hari.

Selasa 17 Jun 2008

Hari Selasa ada trip gi Tg Dawai. Tak pegi pon. Katanya kat situ ada jual2 keropok, ikan bilis segala. Tak koser la aku nak beli benda alah tu. Assignment pun dah dapat. Satu individu, satu group. Malam tu buat discussion kat bilik ct. Ct ni memang kena badi orang mengandung la. Aritu kat cia8t dia sebilik ngan ina yang tengah pregnant. Ni kat intura pun dapat roomate pregnant. Hihihi.

Rabu, Khamis dah tak ingat la. Anggap je gi kelas setiap hari.

Jumaat 20 Jun 2008

Dah hujung minggu. Hari ni cuti, jadi kami nak dibawa jenjalan. Enjoy! Kul 8am lagi bas dah jalan. Singgah sarap kat R&R Gurun. Kendian terus gi muzium padi. Kat mana tah, aku pun tak tau. Sepanjang jalan tu aku tido je. Bayaran masuk RM3 kot, lupa lak. Masuk situ terus naik atas ’gunung’. Wah! Wow! Isy isy isy! E’ehhh! Gitu la lebih kurang reaksi aku. Kat atas tu ada platform berputar. Keliling tu ada lukisan dinding pemandangan perkampungan sawah padi. Cantik sangat! Sape la yang lukis tu kan? Nampak macam real je. Beso pulak tu. Berapa bulan la dia nak menyiapkan lukisan dinding tu agaknya. Saujana mata memandang. Tapi nak ambik gambo kena bayo RM2 satu kemre. Kami belasah kemre henfon. Patutnya takleh gak, tapi dah dia tak pantau pun. Tak puas kemre henfon, kemre betul pun kami belasah hehehe. Sori la encik. Kemre tu kami beli pun dah rege ribu2. Takkan nak guna pun kena bayo gak. Hehehe ingat orang tak bayo duti dan cukai ekses ke. Erk...

Selesai kat situ, kami pun meneruskan perjalanan. Patutnya gi umah che’det, sekali nyer dah tak sempat. Ari Jumaat kan, kena pikir orang lelaki2 tu kan. Maka kami terus la ke Perlis. Yiiiha! Akhirnya aku dah sampai ke negeri Perlis. Kiranya satu semenanjung ni aku dah jejak. Memula singgah lunch kat restoran tok mek kat empangan timah tasoh. Macam pernah tengok kedai ni. Dejavu ke? Bukan la. Kedai ni pernah masuk jjcm. Patut la sedap sangat ikan bakar dia. Aku makan ikan keli bakar cicah kuah asam. Maveles! Kalo boleh ngan tulang2 ikan tu aku nak ratah. Sedap betul.

Selesai makan, kami teruskan perjalanan ke Padang Besaq. Best nyer nak gi shopping. Tiba2, dah dekat nak sampai tu, ada satu kerja pembinaan jalan. Jalan 1 lorong. Memula ada pengawal bendera, bas pun berenti. Tapi bila nak jalan, gear pulak takleh masuk. Panik! Memang mengganggu lalu lintas lah sebab bas kami depan sekali. Apa nak buat? Apa lagi, kita ada pengajar automotif ilp kan, tunjukkan lah skill sekarang. Bila lagi. Dia suh matikan bas, masuk gear 2, start dan terus jalan. Yeay! Boleh jalan! Masaklah nyer sekarang giliran orang jalan sebelah sana yang jalan. Adoiyai. Bila bertembung je, terus bas pon mati. Ah sudah. Banyak lori treler pulak tuh. Apo nak buek pas nih? Sibbaik baik ati sumer driver2 lori tu. Sanggup mengundur. Dah ler lori tu panjang, camne dia nak control tayar belakang kan. Tahniah kepada mereka yang sangat skillful itu. Bila lori dah undur, seperti tadi, masuk gear, start dan terus lah bas itu berjalan. Hehehe yang best nyer, dari situ, sampai la ke kedai tu, bas tu jalan ngan gear 2. Hehehe janji sampai.

Dah sampai situ, tanpa diajar kami pun dengan segeranya terus lah membeli-belah. Kaum lelaki gi jumaat dulu. Pusing punya pusing, aku pun membelikan abang jersi german. RM25 sahaja. Abang dah beli satu ngan kawan dia jersi spain. Terror ar kami teka. 2-2 team masuk final. Asalnya kul 4pm dah kena berkumpul. Tapi bas masih belum dibetulkan. Pomen nak kena import dari kedah. Sementara menunggu tu, kami lepak kat gerai makan. Aku pun dah terbeli 2 bijik comforter. Tetiba sorang member ni promote pes tomyam la pulak. Dan2 tu semua nak beli gak. Termasuk lah aku hehehe. Pastu diberitakan bas lambat lagi nak jalan. Aku pun panjang langkah menyambung berkongsi rezeki. Kali ni aku beli kuali pulak. Alerrr tempat lain susah nak jumpa kuali crocodile tu. Kalo ada pon mahal. Alasan.

Akhirnya, lebih kurang pukul 6pm, kami pun dapat balik. Cancel plan asal nak singgah pekan rabu sebab aritu ari jumaat hehehe. Takde lah. Tak yakin ngan bas tu. Kang elok2 boleh balik, rosak lagi bas tu, kena tido kat masjid pulak. Singgah solat dan makan kat R&R Gurun arah selatan pulak. Sampai intura semula lebih kurang kul 9pm. Huargh!!! Penat. Esok ada aktiviti lagi. Penat lagi.

Sabtu 21 Jun 2008

Seperti semalam, kul 8am bas dah jalan. Tapi hari ni ada makan. Bas jalan, aku pun seperti biasa la. Tido. Lalu Baling. Sedar2 dah sampai Pengkalan Hulu. Pekan kecik jek. Singgah membuang kat satu sekolah rendah. Kendian bas pun terus menuju ke hutan. Kali ni kami nak mengembara ke alam gua. Sampai2 je kat tapak pengumpulan balak, baca doa segala dan jalan ikut kumpulan. Aku masuk group shu sebab group aku dah terlebih. Bukan bertambah ahli, tapi group shu yang ramai kurang upaya. Stokin 2 lapis, baju tuck in untuk keselamatan. Sebelum masuk hutan, ada sekor anjing jaga. Redah kebun getah baru jumpa gua. Memula masuk gua itik. Dengar cite kena selam untuk lintas satu batang kayu. Aku dah cuak dah. Katanya kayu tu beso pemeluk. Camne aku nak selam selama itu? Rupanya ada satu area dalam gua tu airnya dalam. Jadi disediakan satu batang kayu buluh kot besar lengan jek. So kena berpaut kat kayu tu untuk merentasi air tersebut. Yang selam tu sebenarnya untuk merentasi kayu tu je. Tapi, being me yang tak geti berenang dan menyelam nih, gayat lah juga. Tengok orang buat cam senang je. Zas! Terus lepas. Aku? Kira 1, 2, 3 terus aku selam. Tapi, kenapa tak lepas2? Huaaa aku dah lemas ke??? Tetiba ada satu daya yang menolak aku ke atas. Hehehe sebenarnya aku tak boleh berfikir bila masuk dalam air. Aku pernah dengar orang yang fobia air ni, bila masuk dalam air, semua anggota badan dia akan terhenti. Cam gitu lah lebih kurang kot. Isy, sibbaik shu tolak aku, kalo tak, harus aku lemas kat situ.

Gua itik ni pendek je. Lepas je air tu tadik, dah kuar. Kuar2 je, naik atas semula untuk minum pagi. Boleh pulak kereta tu sampai situ. Yang kami ni disuruh lalu jalan susah. Nama pun kembara. Minum pun takleh banyak2. Karang nak terkucil, susah pulak.

Lepas minum, kami terus ke gua gendang pulak. Gua ni panjang. Tips nyer, kalo sesat, ikut arah air. Memang kami meredah air pun. Siap disuruh beli kasut getah seploh hengget. Di pintu gua, ada satu wasiat. Bunyiknyer lebih kurang, ’bila mati, kawan2, harta, keluarga, semua akan ditinggalkan, ke tanah juga kita akhirnya’. Alahai, dah lah nak masuk gua kan. Nak masuk tu kena turun tangga gantung. Kecik je lubang gua tu. Alah, macam tak pernah turun tangga katil double decker. Lebih kurang lah tu. Memula sekali ada lilin kat tepi2 gua tu. Samar2 la. Raba2 je la dinding gua tu. Ada yang jalan itik, ada yang merangkak. Memang tawakal je kat dalam tu. Tak tau lah kalau takleh kuar tu camne. Oh, lupa lak, setiap group ditemani seorang mat bomba. Tiba satu tempat tu, kami dibekalkan sebatang lilin. Kalo padam, jalan la dalam gelap. Time ni bomba dah tak follow dah. Pandai2 la sendiri. Ikut je arahan ketua. Sepanjang jalan tu kami lalu air. Batu pulak beso2 kat bawah kaki. Ala2 refleksiologi gitu. Betul2 lilin kami abis, kami pun sampai ke pintu gua. Fuh! Lega. Sempat la main2 air kat situ sementara tunggu group yang lain. Lepas semua selamat sampai, kami diberi 3 pilihan. Kalau terus, 30 minit. Naik bukit 1 jam, patah balik 2 jam. Kami pon pilih la yang 30 minit kan. Tapi aku rasa sebenarnya yang naik bukit tu lagi dekat la. Yang kami lalu tu, lalu kebun getah. Hongeh! Bak kata nabil. Ada satu bukit tu, ya ampunnn mengah aku mendaki nyer. Apa2 pon, enjoy! Seronok sangat dapat pengalaman masuk gua. Gelap macam gua!

Sampai semula kat tapak pengumpulan balak tadi, basuh kaki dan terus naik bas. Lapo!!! Berenti kat pekan tadi, makan kat satu restoran ni. Banyak nyer lauk dia. Lepas makan, mandi kat hotel. Alahai, semua nama tempat aku dah lupa. Hotel iskandar ke? Entah lah. Kendian, terus balik. Penat!!

Ahad 22 Jun 2008

Sambung ceramah lagi. Malam kuar ngan za, ct, jaja, ummi dan azhar gi makan ckt. Azhar tukang tunjuk jalan jek. Sedap nyerrr!!! Key’s cawangan SP.

Isnin 23 Jun 2008

Pagi diberitahu, malam persembahan bakat terpaksa dibuat malam ni sebab esok KPPA datang. Takmo kaco meeting derang. Makanya, kelam kabut la kami berlatih. Seadanya aje lah. Malam tu, lepas mempersembahkan bakat, kami pon layan karaoke. Ngeh ngeh ngeh. Aku seperti biasa la, ratu dangdut huhuhu. Habis acara kul 12pm.

Selasa 24 Jun 2008

Malam kuar ngan shu pulak, makan ckt lagi. Lepas kan gian.

Rabu 25 Jun 2008

Malam terakhir, study la, apa lagi.

Khamis 26 Jun 2008

Hari yang dinanti pun tiba. Pagi gi makmal komputer buat penilaian. Kendian ujian pun bermula. Memula objektif 40 soalan 40 minit. Kendian esei jawab 4 soalan 2 jam setengah. Insya Allah lulus lah tu. Abis test, terus makan. Oh, lupa nak cite pasal makan. Makan kat sini tersangat lah memuaskan hati. Sedap2 belaka. Rupanya kat sini derang tak pakai tender dewan makan. Semua pekerja dewan makan tu adalah staf gomen juga adanya. Jadi memang consistent la.

Lebih kurang pukul 1.15pm, kami pun bergerak balik. Apa cite AH? Oh, sangat penuh dan padat sampai ke bumbung. Keluar tol SP Selatan dan terus menuju ke bukit mertajam mencari jeruk. Hihihi sesat lah jugak. AH dah penuh, tambah jeruk lagi. Pempuan. Lepas tu singgah isi angin. Mendap. Dah isi angin baru rasa sedap sikit. Eh, dah gaji ek? Sibuk sangat berkursus, gaji pun tak ingat. Selalu pagi2 25hb dah beratur kat atm ek?

Sepanjang jalan hujan lebat. Jadi, tokleh laju2. Sakit bahu aku duduk tegak nak tengok jalan. Singgah solat dan minum kat R&R Tapah. Tambah stok lagi. Jambu batu. Hujan masih tak berenti. Jalan lagi. Berenti lagi kat jejantas sg buloh. Hujan dah reda bila tiba kl. Hantar ct ngan shu kat ilpkl kul 9pm. Kendian turunkan za kat r&r seremban. Sampai rumah tepat pukul 12am. Sekian.

0 komen: