Tuesday 6 April 2004

Keje untuk bayar utang?
Aku pernah melalui situasi ni waktu mula2 bekerja setahun yg lalu. Aku grad satu semester awal dari boifren aku. Bukannya dia extend ke hapa ke, memang aku yang masuk dulu, so aku abis dulu la. Waktu tu aku bekeje secara kontrak. Maknanya setiap semester kena renew kontrak, bergantung pada keperluan. kalau da cukup kakitangan, aku tak de keje, balik kampung tanam anggur la. Di awal bekeje tu, biasa la, takde duit langsung. Mana nak ada, idup masa belaja pun bergantung pada P*ptpu sepenuhnya. abis semester bermakna abis lah duit. Camtu lah juga ngan boifren aku ni. So, masa tu, dia yg still "ditanggung" (buka kena bayar balik ke?) lah yang menanggung makan minum pakai aku sementara dapat gaji pertama. Masa tu tak terasa sangat sebab bukan duit sendiri yang kluar. Bila da mula bergaji, sebulan, dua bulan, tiga bulan, abis la duit loan si dia. Bermakna giliran aku plak yang menyumbang demi ke'hidup'an kami. Masa tu aku da stat takeover kete kakak aku. Aku cuma sambung bayar je. Tapi, masa tu memang tak cukup untuk buat saving. BIla ditambah tolak, cukup2 makan je. Masa tu lah aku rasa give up. Baik takyah keje camni. Dapat gaji abis gitu aje. Marah kat boifren yang baru nak grad sebab kena support dia plak. Lupa daratan tul. Teruk betul aku ni. Bila boifren da grad, aku tinggal sesorang kat sini, maknanya da kurang la belanja untuk orang lain, baru rasa bernafas sikit. Tu pun selalu ikat perut. Sume orang marah kat aku, nape paksa diri tak makan (makan, tapi tak mewah) semata2 nak ada duit dalam simpanan. Aku pun tak tau nape aku berperangai mcm tu. In fact, ada sorang wakil insuran tu datang cite pasal budjet, kita patutnya simpan 10% dr gaji kita. (tak termasuk insurans yang cuba dia jual tu lah) Yang aku ni, sanggup tak ganti baju, pakai baju yang sama masa study dulu utk gi keje. Orang lain bertukar2 handphone. Kalau boleh nak yg tercanggih di dunia. Aku tak kisah, asal ada, boleh dgr suara, boleh antar sms, cukup lah. Aku seronok tgk balance dalam buku akaun!

Sambung lagik. Lepas lebih kurang 10 bln keje, aku dapat offer menaikkan status keje aku kepada kontrak. Kali ni bukan untuk mencukupkan staf. Kontrak aku selama 2 tahun. Dalam tempoh tu aku kena buat master untuk diserap ke jawatan tetap. Tak kisah lah. Apa2 status pun, asalkan aku tak kena balik kampung tanam anggur dalam tempoh 2 tahun tu. Sampai lah sekarang aku kekal ngan status tu, dan aku da bleh bernafas lega sket. Bukan sebab da mampu makan mewah2 atau dapat tukar kete baru atau apa2 la yg upgrade kehidupan aku. Tapi sebab aku seronok tgk balance dalam buku akaun! Aku masih seperti setahun yg lalu, fikir 88x sebelum nak membeli sesuatu. Kedekut! Memang aku kedekut pun. Kalau tak buat camtu, camne aku nak buat master dalam tempoh 2 tahun ni?????

0 komen: