BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Tuesday, 19 August 2014

Sudan?


Tiba-tiba.

Sebenarnya aku bukan tau sangat pasal negara sudan. Tapi nak cite sikit secebis kisah tentang sudan yang aku dengar sepanjang masa aku berkursus o&g kat instep tahun lepas.

Masa aku sampai di sudan, eh, di instep, aku jumpa ramai orang berkulit hitam. Hitam ya. Bukan gelap. Derang sama2 makan kat cafe yang kami makan. Sama2 minum pagi dan petang kat luar bilik kuliah/lab. Pakai baju uniform budak instep. Pendek kata, derang sama2 lah mengambil kursus di situ. Pastu sambil2 mengajar tu, pengajar instep ni pun cerita lah sikit2 pasal orang2 sudan nih. Pengajar ni antaranya ada yang pernah bertugas di sudan. Dari situ lah baru aku tau pasal negara sudan ni. Selama ni macam tak pernah je nak ambik tau, orang tu berperang ke haper. Kisahnya...

Negara sudan ni dah berpisah utara dan selatan. Maksudnya ada sudan utara dan sudan selatan la sekarang. Tapi sebenarnya belah selatan yang mintak berpisah ni. Kenapa ek? Negara2 ni suka berpisah utara selatan? Macam jarang dengar berpisah timur barat (kecuali german la kot, kan?). Takpon barat daya-tenggara ke, timur barat-timur laut ke. Boleh? Satu lagi yang aku tak paham ialah kenapa banyak berlaku kes2 nak berpisah dari negara. Macam bangladesh, pakistan, india. Macam indonesia ngan timor timur. Tu yang dah berpisah. Yang tengah dok nak berpisah pun banyak sekarang ni, kan? Macam kat ukraine tu. Ada puak pemisah. Kat filipina. Eh, toksah cakap orang lah. Tu kat sabah tu, bukan ke mintak cerai jugak ke tu? Okeh, dah nampak idea nya di situ, kan? Toksah cite palestin la kan. Itu cerita lain.

Nak dipendekkan cerita, dalam kebanyakan kes2 berpisah ni, sudah tentu ada orang2 luar yang dok sebelah mana2 pihak. Sama lah juga dengan sudan. Oleh kerana negara derang ni kaya dengan minyak, sape lagi yang akan menyibuk nak jadi pendamai kalau bukan pakcik sam tu kan.

So, dalam kes ini, pakcik sam menyebelahi pihak selatan. Dah sorang tu berada di pihak selatan, mestilah pihak satu lagi kena ada yang memihak jugak. Dan dia ialah china. Haaa nampak tak permainannya di situ?

Nak dijadikan cerita, tah macamana, sebelum berpisah ni pun, dah sedia ada pembahagian kawasan dalam industri o&g ni, di mana lokasi telaga2 minyak (atau dipanggil upstream) banyak terdapat di sebelah selatan, manakala lokasi pemprosesan (atau dipanggil downstream) pula terletak di sebelah utara.

Jadi, dalam derang dok perang2 nak berpisah tu ari, maka telaga2 minyak di selatan ini telah pon dibom kebabom kedebush pom! Maknanya? Maknanya tiada lah pengeluaran minyak berlaku, sekaligus tiadalah minyak yang nak diproses. Atau dengan kata lain. Shutdown. Bila shutdown, duit tadak, kerja pun tadak. Maka, sebagai salah sebuah negara yang melabur di sana melalui petronas, maka di instep lah lokasi bagi orang2 sudan ni dilatih semula sementara nak bina balik apa yang dah lebur tu tadi.

Gitu la lebih kurang kisahnya. Menurut ceritanya lagi, orang utara ngan selatan ni pun ada beza dia. Lebih kurang india la. Yang belah selatan ni kulit dia hitam pekat, yang utara ni cerah sikit. Ada la unsur ceklat di situ. Dan derang yang hitam tu tak suka dipanggil gelap. I'm black, not dark, katanya. Orang mesia je yang suka putih. Eh?

Eh, tapi cerita aku ni surface je tau. Apa berlaku sebenarnya di sebalik tu korang baca lah sendiri. Erkkk dan satu lagi, sorry kalau ada fakta yang terbalik utara-selatan sebab aku dah lupa huhuhu.

1 komen:

Irfa said...

perpecahan akan menyebabkan kerugian
ru je yg aku nampak, kan bagus kalau bekerjasama