BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Wednesday, 6 August 2014

Mandi Sungai Part I : Sungai Di Toyota


Kejadian ini berlaku dah lama dah. Sebelum puasa aritu. Lepas aktiviti mandi laut tu ari, derang kata nak mandi sungai pulak, lepas raya. Sekali tak sempat raya dah terjun sungai dulu. Tapi ni bukan sungai yang dirancang nak pergi lepas raya tu. Boleh pulak tengah nak bertolak pergi tu tukar tempat serta merta? Boleh kah? Tapi oleh sebab aku tak pernah pergi lagi, maka mengikut je lah. Takde lah aku memberontak (over di situ) guling2 nak pergi tempat tu jugak. 

Sampai2 je kat sungai ni, benda pertama yang aku terfikir ialah, ini ke sungai tempat mandi? Sebab aku membayangkan sungai ni macam dalam hutan. Macam air terjun kat tempat kita selalu tu. Sekali tengok sungainya kat tepi jalan, terdedah gitu aje. Cuma yang aku impress ialah airnya yang jernih. Tengok je pun dah tau akan kedinginannya. Aku kalau sungai, air terjun, ok lah kalau nak mandi. Sebab dia sejuk luar sejuk dalam sejuk dengar sini. Maksudnya airnya sejuk dan persekitarannya juga sejuk. Tidak lah macam pantai tu yang panas sampai boleh terbakar kulit. Plus air sungai ni tak masin. So, takat tertelan secawan dua tu, kira ok lah. Eh, tapi mandi sungai mana ada tertelan air pun sebab bukan ada ombak nak memukul pantai. Tapi sungai yang aku pergi ni deras arusnya. Tapi taklah sampai hanyut. 

Nampak deras arusnya.

Ceritanya, sungai ni terletak di daerah toyota. Dah dekat2 dengan korankei. Haaa ingat lagi tak korankei, tempat aku berpiknik tengok daun maple merah2, aka momiji tu? Haaa sungai ni kira sungai yang sama lah dengan yang kat korankei tu. Sungai yang nak pergi kononnya tu pulak terletak kat gifu. Gifu ni kira on the way nak ke rumah segitiga yang aku pergi bulan 5 lepas tu. Kira jauh jugak lah. Toyota ni dekat jek, sebelah nagoya. Memang selalu pun kami pergi area toyota ni sebab pergi makan kat darvesh. Kat toyota ni ada kilang toyota. Eh? Banyak kilang la. So, ada ramai gaijin (foreigner) kat sini. So, kedai makan yang boleh dimakan pun banyak la. Cuma kedai darvesh ni dah jadi tempat fevret kitorang sebab kat situ ada menawarkan menu dari 6 negara, termasuk indonesia. Kedainya pun cantik, nampak mewah, tapi harga murah. Portion makanan pun besar. Memang puas bila makan kat sini. Bulan poser aritu pun ada kami berbuka kat situ. Sekali. Tapi balik dari sungai ni kami makan kat kedai thai pulak. Okeh, lupakan cerita makan tu. Ni nak cerita pasal mandi sungai di toyota.

Konsep piknik kali ni ialah potluck. Biasa lah tu kan. Cumanya tema kali ni ialah nasi campur. So, sorang bawak 1-2 lauk lah kiranya. Tapi aku ngelat. Cuma bawak keropok jek. Takde stok dalam freezer. Sempat jugak kami membakar ikan kat situ.

Okeh, layan gambo je lah.

Mee dan nasi goreng pun ado. lauk2 lain seperti ikan kering, sambal telur, salad, ayam popcorn, ayam kicap, sambal belacan dan sebagainya.

Ikan yang nak dibakar. Yummy!


Orang jepun memang suka memancing kat sungai cenggini kot.



Macam tepi pantai dibuatnya.




0 komen: