BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Thursday, 2 December 2010

Pengalaman Masuk Asrama Part II

Akhirnya, aku ditawar masuk ke sbp. Mula2 dapat surat dari jabatan pelajaran kot. Dia cuma mention nama sekolah. Tapi, tak tau lagi bila nak pegi. Sempat lah encik hairul tau yang aku dapat masuk sekolah tu sebelum dia pergi. Cuma, aku ingat, mungkin lagi sebulan ke baru kena pegi. Lagi pun, aku masih berharap untuk masuk mrsm. Sebab eita pun pernah sekolah mrsm hehehe. Suka tiru. Tapi, tak sampai pun seminggu, aku terus dapat surat dari semejay. Masih ku ingat, dapat surat tu hari khamis dan besoknya hari jumaat, terus aku buat surat tukar sekolah dan pulang buku teks. Aku juga masih ingat tarikh aku mendaftar di semejay. 9 Januari 1995. Sebab masa dah form 5 kami ada buat makan2 sempena setahun kami di situ. Kami sesama kami je lah.

Dalam pada tu, aku masih berharap untuk pergi mrsm uhuk uhuk. Sedih lah. Tapi, aku eksaited la juga nak pergi semejay. Sebabnya, abang epet pun dulu sekolah situ. Parampara sekali lagi hihi.

Oh, lupa lak. Sebaik sahaja aku dapat tawaran yang pertama, terus aku membuat baju kurung baru. Itu lah julung2 kalinya aku buat baju baru selain dari hari raya tau. Baju tu kaler biru corak daun2 pelbagai warna. Dengan piping merah. Semangat aku jahit baju tu. Kot sempat kang aku scan gambo aku berbaju itu.

Dah settle urusan sekolah, hari sabtunya, kami pun pergi ke kota. Memula tu pegi soping dulu. Antara benda yang aku ingat ialah cadar putih 2 set, seluar senam 1, kasut hitam 1 dan kelambu. A'ah. Dalam surat tu ada cakap kena bawak kelambu uolsss. Betapa lurus nya aku. Sampai ke sudah tak pakai pun kelambu tu. Tah pape.

Lepas settle membeli segala beledi bagai, kami terus ke rumah nenek dan pak sedara belah mak tiri aku kat kampung makam. Plannya kami akan pergi pagi isnin tu nanti naik van busu mail. Errr tapi busu mail ke yang hantar ek? Lupa laks. Mungkin lah kot, sebab anak dia ada ikut.

Pada hari ahad tengahari kot, dengan tidak disangka2, aku mendapat panggilan telefon dari encik hairul. Dia call rumah aku, tapi yayu yang jawab kot dan kasi nombor telefon rumah busu mail. Dia kata baru habis orientasi. Dan tiba2 rindu pada ku. Uwekkk. Takde maknanya. Mungkin selepas berpindah sekolah, baru lah dia sedar bahawa 'hatiku tertinggal di malaysia' dan 'rindu memaksaku menyayangimu' kuikuikui. Tapi, nak buat macamana kan?

Jadi, pagi isnin 9 januari 1995 itu, kami pun pergi lah ke kluang. Mula2 tu sesat jugak. Ye lah, navigatornya ialah abah yang kali terakhir pergi situ kot masa hantar abang epet masuk asrama masa form 1 kot. Tahun 1984. Selepas bertanya kat orang, baru lah jumpa. Sampai je di sana, aku adalah kecut perut. Takut seh. Boleh ke aku berdikari? Adakah aku akan dibuli? Orang pertama yang aku jumpa sebaik sahaja turun dari van ialah As. Dia ialah pengawas. Dia yang membawa aku ke dewan besar untuk mendaftar. Masa form 5, aku duduk dengan dia dalam kelas. Satu2nya pasangan form 4 baru dan form 4 lama yang duduk berdua dalam kelas hehe.

Ok, bila masuk je sekolah ni, otomatik ko akan dikenali sebagai form 4 baru. Oleh kerana sekolah ni bermula dengan form 1, jadi, wujudlah form 4 lama juga. Kiranya, saper2 yang tak dapat 7/8A dalam pmr, akan diarah keluar dari sekolah itu dan akan diganti dengan orang2 macam aku ni lah. Gitu. Jadi, walau pun kami sebaya, aku tetap lah 'junior' bagi derang.

Masa mendaftar, aku terjumpa kawan sesekolah rendah merangkap kawan sekampung aku. Sudir. Masa form 1-3 dia duk asrama pusat kot. Sekolah tun habab. Ada sorang lagi kawan sekampung, tapi aku tak kenal sangat sebab dia masuk sekolah aku dulu masa darjah berapa tah. Dan dia masuk asrama felda kot masa form 1-3. Isy, tak koser la aku nak ingat sumer tu.

Lepas mendaftar, abah bagi duit kat aku. Itu lah pertama kali aku dapat duit lebih dari seratus hengget hehe. Tapi, sekejap je lah aku pegang duit tu. Sebab, aku belum beli buku tulis lagi. Masa kat sekolah lama aku sengaja tak beli buku dulu. Selepas abis membeli buku, duit yang aku dapat tadi tinggal berapa puluh hengget aje. Dan itu je lah yang abah ada. Isk isk isk nak nangis rasa.

Pastu, barulah aku dibawa ke asrama. Aku ditempatkan di tingkat 4 (1,2,3,4), rumah suria. Tingkat 1 rumah biru/segara (laut), tingkat 2 rumah hijau/buana (hutan), tingkat 3 rumah merah/purnama dan tingkat 4 rumah kuning/suria. Nombor dorm ialah C43. Sampai abis sekolah aku duduk dalam dorm tu. Dalam dorm tu ada budak2 dari form 1-5. Dan sorang form 4 lama.

Masa tu ada satu kesilapan telah berlaku. Aku tak dengar taklimat tentang minggu orientasi. Aku pun tak tau ada taklimat tu. Sibbaik aku terjumpa sorang budak baru ni tengah nak pergi ke dewan. Aku pun follow dia. Selepas itu, bermula la minggu orientasi.

Aku pun tak berapa ingat, berapa lama tempoh orientasi tu. Apa aktiviti pun aku tak ingat dah. Cuma satu je yang aku ingat, masa hari terakhir tu, kami dipanggil oleh semua senior ke pengawas tah. Dan kami pun di basuh. Tah pape tah derang tu. Ada ker derang marah aku sebab pakai sandal tumit tinggi? Bukanlah tinggi mana, 1 inci je kot. Nak buat macamana, dah memang itu je lah sandal yang aku ada dalam dunia ni. Pastu, ada sorang ni pulak marah2 jugak, dia tuduh aku cuba mengorat abang senior yang bernama A***** (kebetulan aku terjumpa sorang blogger bernama yang sama. hehehe bukan awak). WTF????????????? Adakah kerana brother tu selalu lepak kat bilik pembimbing rakan sebaya which is located next to my classroom, maka aku dikatakan nak mengorat dia? Adoiyaiii... Aku rasa derang ni dah lama sangat duduk terkurung dalam asrama tu, tu sampai rasa insecure tak tentu pasal. Takde maknanya lah aku nak ngorat brother lembut tuh. Amit2.

tbc...

5 komen:

HappyIrfa said...

salam ayu..
buleh ke panggil ayu?hehe..saya tak tahu la apa ilmu awak pakai..asal baca blog awak saya rasa nak gelak guling2..macam baca majalah gelihati zaman skolah dulu la

Luna said...

asia la...bkn ayu

ayunasia tu ayun (asben dia lah) + asia

Luna said...

oo ko masuk masa form 4..a'ah mcm kitorg gak le ada form 4 lama dgn baru..

tp aku punya best friend adalah dr form 4 baru..kdg2 kitorg kutuk form 4 baru sampai terlupa best friend tu pun baru.hihihi..cakap x pandang2...padan muka

HappyIrfa said...

Ops my mistake..lepas dah komen baru baca kat profile suh panggil asia..bukan ayu..suka suki panggil nama ayu yer..

AyunasiA said...

irfa: ok ok settle di situ.

lun: ko mesti kerek ek. form 4 lama la katakan...