BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Wednesday, 15 December 2010

Hujung Benua





Biasanya, kalau ada sesuatu tempat tarikan perlancongan di sesebuah tempat, orang tempatan lah orang terakhir yang akan pergi ke situ. Percaya lah. Kalau kita nak pergi bercuti ke mana2, jangan lah tanya tempat tinggal atau tempat makan yang menarik di tempat itu pada kawan kita yang memang orang situ. Komfem dia pon tak tau. Sebab, kalau dah kampung kita, dah tentu lah kita tinggal kat rumah mak kita. Makan pon, opkos la kita akan makan kat rumah kita sendirik. Tak pasal lah kita nak ambik tau, hotel mana yang murah, yang paling selesa, yang paling sedap makanan breakfastnya. Dan dalam soal makan, dah tentu2 lah makanan ibunda lah yang paling sedap sekali dalam dunia.

Minggu lepas, kami ada jemputan kawen di pontian. Aku rasa, paling jauh aku pergi kat pontian ialah di penerok, itu pun 5 tahun lepas, masa kenduri kawen kawan aku. Tapi aku tau, kat sana ada satu tempat yang telah diisytiharkan sebagai penghujung benua asia, iaitu di tanjung piai.


Mulanya encik hairul bercadang untuk menghantar motosikalnya kepada pak sedaranya di pekan nenas dan kami bertolak dari sana. Kononnya, dia naik motor, aku follow naik kete. Tapi, bila memikirkan kali terakhir kami melakukan perkara sedemikian, beliau telah jatuh tergolek langsung tulang tangan berlari, meremang bulu roma ku. Kalau boleh, motor pon aku tak mo dia ada.

Jadi, kami pon mengambil keputusan untuk berkonvoi bersama rakan2. Kami bergerak dari rumah jam 12 tengahari. Ingat, pontian, sejam je. Berenti pulak menunggu rakan yang lain di parit kemang. 2 minggu lepas, rakan tu kawen. Pompuannya ex-student @tec. Bertuah badan, dari latihan praktikal, bertemu jodoh dengan dr muda.

Cenderahati pengantin. Cantik.

Jalan punya jalan, e'eh, kenapa macam jauh jek? Aku rasa, kalau balik kota pon dah sampai. Lokasi dituju ialah serkat. Rupa2nya, dekat je serkat tu dengan tanah terselatan itu. Lesai makan2 kompang2, kami pon beramai2 ke tanjung piai. Nak masuk situ kena bayar sorang rm5. Parking rm3. Tapi, kami tak masuk pon. Jalan2 kat luar je. Hehehe beria letak tajuk konon pergi satu, padahal tak masuk pun. Alah, dia cuma ada replika globe je kat situ. Pastu ada pelantar melalui kawasan paya bakau.

Bukti dah sampai ke situ.

Balik tu kami singgah pula di pantai pungg0r. Bukan pantai perkelahan pun. Tempat lepak2 sambil tengok ombak menghempas benteng pemecah ombak je. Plus tengok pengantin bergambo hehe. Tapi ada lah tempat makan2 minum2 dan karaoke. Biasa je.


0 komen: