Thursday 7 September 2006

SPA dan Getah

Takde kena mengena pun tajuk ni. Pertamanya aku bukan nak cite pasal aku gi spa, urut atau sauna. Tapi semalam aku gi interview untuk kali ketiga untuk post yang sama kat JPA. Dua minggu sebelum interview ni aku dah mula study segala macam bajet dan RMK9 termasuk la perlembagaan. Sambil tu recall balik soalan2 masa 2 interview yang lepas. Kot2 dia tanya lagi, senang la aku nak jawab.

Ari Selasa aku da plan nak tidur awal sebab plannya nak bertolak dari sini awal pagi. Tak nak tumpang umah abang ipar atau sesiapa. Nak senyap2 jek. Kalau bagitau, pastu tak berjaya, banyak lak soalan2 mengguris ati. Da biasa gitu. Sekali, baru ingat, malam Selasa ada CSI, takleh la tido cepat. Sampai jauh malam aku study, takleh tido pun. Kul 2 pagi, kejut hubby. Siap2 sume, kul 2.45 bertolak.

Sepanjang jalan, aku da weng semacam. Tak tido kan. Berenti kat stesen minyak, siap muntah2 lagi. Aku memang gini. Kalau tak cukup atau terlebih tido, memang pening dan teruwek2. Tu pasal la, aku takut tak tau nak beza nanti kalau aku pregnant ke. Sama je. Pagi2 mesti pening2, loya2. Sampai Seremban, lalu Labu, baru aku boleh lelap. Tupun tak nyenyak, tido2 ayam. Mana leh tido bebetul, aku ni co-pilot yang bising. Laju sket je aku da bang beng bang beng. Kalau tengah tido dalam kete pun, aku boleh kira berapa hubby motong lori.

Sedar2, da sampai Bandar Baru Bangi. Kitorang memang suka lalu jalan dalam ikut Bukit Mahkota kalau dari Nilai. So, memang langsung takde tol la. Singgah Masjid Al-Hasanah, da kul 6.45, cecepat solat dan bersiap. Teringat, aku selalu baca blog Rasanubari, selalu sebut masjid nih. Dulu masa hubby keje kat Hitachi sekejap, pernah gak jenjalan kat area BBB ni. Kul 7.30, gi breakfast dulu. Teringat Bob Lokman dalam AF ada cakap, kalau nervous, sebelum nyanyi, perut takleh kosong atau terlalu penuh. Makan roti kosong ngan teh o kat kedai mamak kat seksyen 8. Pun teringat Rasanubari.

Aku sengaja taknak datang on time. Sebelum ni, selalu datang sebelum masanya, asik dapat no. 1. Nak try dapat nombor lain lak. Kul 8 baru gi Putrajaya. Perasan, kat signboard sume perkataan Parcel dia tutup. Agaknya sebab nak tukar istilah yang ke Malaysiaan sket. Hubby tak ikut naik sebab tak jumpa parking. Henpon takleh call out, pesan kat hubby, kalau da siap nanti aku tepon kat public phone, atau datang dalam masa 2 jam.

Naik terus ke tingkat 6. Tengok, da giliran pertama. Aku nombor 5, bilik A. Tengok gak, setiap orang calon yang kuar masuk bilik A. Ada yang pakai jaket JTM lagi. Kompiden bleh dapat le tu kalau pakai baju tu. Lamanya nak tunggu sorang2 kuar. Tapi aku tau, kita kat luar memang rasa lama, tapi orang kat dalam rasa sekejap jek. Purata, sorang 20 minit la. Aku ni, kalau tunggu interview memang butterfly in the stomach la. Last2 tak tahan, aku gi toilet. Nak termuntah bagai. Tengok2 gak kalau ada yang kenal. Sebelum ni ada gak yang kenal. Sekarang, agaknya batch aku sumer dah keje best2, aku je yang masih tak start2 lagi. Sampai giliran, aku pun melangkah. Dalam pada tengah jalan tu pun aku da rasa cam nak pitam. Sedar2 aku da kat depan pintu. Ketuk 3 kali, masuk, bagi salam bila tengok dua2 Melayu dan Insya Allah Islam. Sebenarnya masa tunggu tu, aku da survey, camne orang2 ni ketuk pintu. Ada yang ketuk sekali, dua kali, tiga kali. Aku dengar, yang ketuk 3 kali punya cam sedap, aku pun ketuk 3 kali la. Hihi.

Masuk2 je, lepas duduk, dia tanya datang dari mana, bila datang, datang dengan sape, dan keje kat mana. Aku pun jawab ngan jujurnya. Pastu cam biasa, dia suruh perkenalkan diri in English. Da tau da. Kalau dia cakap Melayu, cakap Melayu, kalau dia speaking London, kita pun speaking London la. Masuk kandang kambing mengembek, masuk kandang lembu menguak, masuk kandang harimau, mengucap. Hehehe

Aku pun cakap la background. Tak sempat nak cakap pengalaman keje, dia da tanya dulu. Aku pun cakap la apa yang betul. Dia tanya, first time ke datang interview ni? Aku jawab la, untuk post ni da kali ke-3. Wah, minat betul ke? Dia tanya. Aku jawab je sebagaimana yang diajar oleh kakak ku. Tau tak jawatan ni keje macamana? Kompem la aku tau. Siap aku bagi tau lagi, cawangan2 nya ada kat mana. Banyak yang dia tanya tapi, tak tanya pun pasal technical. Takat tanya, ingat tak frequency spectrum ngan apa dia SHF. Senang bebeno.

Lupa nak cakap, pengerusinya lelaki tua, ahlinya pempuan dalam tengah atau akhir 30-an gitu. Baya2 Kak Shila kot. Tak tau la kalau awet muda ke. Pempuan tu tanya pengalaman, lelaki tanya isu semasa. Memula dia tanya ada baca2 apa2 pasal isu semasa? Aku cakap la yang paling terkini, bajet, RMK9 sambil2 berharap dia tanya pasal teras misi nasional yang aku dah khatam tu. Sekali dia tanya apa kaitan bajet ngan RMK9. Aku pun gorang la. Dia kata, bajet tu, jangka pendek, RMK, jangka panjang; 5 tahun. Oooo ok. Penat aku cite ngan isi2 dan contoh2.

Kendian dia tanya rukun negara, aku sebut la, tapi ngan lajunya. Dia kata, oppps, slow2, nak jadi pengajar takleh cakap laju2. Aku pun sebut satu persatu. Dia tanya, apa yang aku paham tentang keluhuran perlembagaan? Hihi, aku memang baca pasal keluhuran perlembagaan ni pun, tapi terlupa la pulak nak cakap isu semasa berkaitan perlembagaan negara. Dia tanya, macamana nak buktikan kita faham prinsip ni. Aku cakap la jangan langgar undang, hormat undang2. Dia kata, bukan undang2, kita cakap pasal perlembagaan. Aku cakap je, hormat pada perlembagaan je lah. Rupanya dia nak cakap pasal isu Artikel 11 tu. Jangan pertikaikan perlembagaan negara atau membantah. Oooo ok lagi. Sibbaik aku tau apa dia Artikel 11 tu. Cuma, ingat dia tak tanya soalan yang agak sensitif.

Huhahuha, last2 dia cakap la pasal risiko kalau dapat keje ni, kalau kena hantar memana bleh ke, jauh2 ngan suami. Jawapan standard aku la, boleh kalau da tanggungjawabnya gitu, tapi, kalau boleh, biarlah area Johor, paling jauh pun Melaka ke. Aku cakap la pengalaman setahun aku duk Terengganu lepas kawin. Gitu je. Last sekali bila dia kata itu je. Aku pun buat la sket rayuan sebagaimana yang diajar Yayu, tapi dia kata, kalau ada rezeki, itulah risiko nya. Aku pun kuar. Eh, sempat salam pempuan tu. Hehehe.

Kuar je, tengok jam, rasa macam sekejap, rupanya dekat setengah jam. Betul la telahanku tadi. Straight je aku turun. Cari2 public phone, takde pun. Try cari hubby kat parking lot, takde. Lepas 15 minit, baru tanya guard kat mana ada public phone. Dia kata, “kat situ”. Sebenarnya kat C2. Maknanya kat bangunan blok 2 Parcel C ni. Interview tadi kat blok 7 kot, yang ada Maybank tu. Aku pun menapak ke ”situ”. Tepon2, hubby lepak kat masjid. Alhamdulillah. Siap study lagi. Tak sampai 10 minit kendian baru sampai. Nak terus balik ke, nak enjoy dulu tenangkan fikiran? Mana2 la. Gi jenguk Alamanda jap. Parkingnya 2 jam pertama RM1. Tak sampai 1jam15minit, da kuar. Penat la. Tak selesa plak tak tido ni. Pening semacam.

Balik lalu jalan yang sama, singgah Nilai 3 nak tengok peralatan kedai. Tengok2, survey harga 'makbapak' patung yang kat kedai baju tu dan segala hanger serta rak. Da nampak harganya, ok lah, taklah mahal sangat. Ingat nak singgah Seremban plak. Tepi jalan tu pernah nampak satu kedai besar jual benda2 nih. Sampai situ da lapar banget, tak singgah.

Dari Nilai 3, gi Mydin kat bus stand Nilai. Hubby nak beli mesin potong rambut. Sudahnya, dekat RM50 gak abisnya. Aku beli barang jahitan ngan weighing scale. Raya ni nak buat kuih/kek. Tinggal cari penyukat cecair je. Cari yang ada scale ‘ml’ ngan ‘cup’. Ada yang salah satu je. Takde yang dua2. Chef kata, cup dalam resipi bukan cawan yang buat minum kat umah tu. Itu ada yang besar, ada yang kecik. Kena ikut standard. Oooo.

Pastu, da tak singgah memana lagi. Da lapar, ingat nak makan kat Seremban, sekali teringat pesan pak mentua ku, jangan makan kat N9 atas sebab yang tak dapat dijelaskan di sini. Tahan dulu, nak singgah Melaka. Masuk Melaka aku da ngantuk, bangun2 da dekat Tesco. Hubby ajak makan kat situ, tak larat la. Kat situ prosedur nak beli makan dia cam kat Jusco. Ada kupon bagai. Leceh. Baik takyah. Makan jajan je la. Singgah solat kat Alai, kat surau yang aritu pernah singgah memalam. Perasan, surau atau masjid kat Melaka sepanjang jalan ni, bebetul kat tepi jalan.

Pas tu, terus jalan balik. Sampai rumah lebih kurang kul 6 pm. Very exhausted. Tertido sebelum Maghrib. Hubby beli makanan kat pasar malam je. Gitu lah kisah ngan tajuk SPA. Eh, pasal Getah tu, lenkali la. Ni pun da panjang. Tetiba tengah jalan balik semalam borak pasal ’getah’ nih.

Arini gi amik kete kat bengkel. Nanti la cite...

0 komen: