Friday 8 September 2006

Getah
Dari semalam nak cite pasal getah kan. Ok, sebenarnya nak cite pasal permainan lompat2 getah. Ingat tak masa kecik2 dulu, kita suka main zero pain (zero point). Ha… tu yang kitorang nostalgia kemarin. Mengimbas kembali istilah2 dalam permainan tu.

Biasanya permainan tu bermula ngan kita melangkah getah sambil sebut “zero pain”. Pastu, kita lompat getah kat lutut, pinggang, ketiak, bahu, telinga, kepala. Kalau mati kat mana2 bahagian, nak mula balik, kita tanya, ”mati kat mana?” Pastu, kalau main ngan budak besar, ada bahagian sejengkal, dua jengkal. Kalau ble lepas tu kira terror la. Lepas abis bahagian tu, ada ”ayus”. Part ni kita lompat masa getah tu digerakkan ke atas ke bawah laju2. Lepas tu, last sekali, kita ”timbang”. Kalau ahli dah mati, kita kena ganti timbang untuk sume ahli. Ingat lagi, kalau main timbang 10, bila ahlinya 5 orang, kena la timbang 50 kan. Siap2 senoneng lagi. Best nya main2 masa kecik.

Satu lagi permainan apa entah, tak ingat namanya. Yang tak ble kena getah tu. Tapi main ni, tukang pegang getahnya mencangkung. (”Zero getak-getak” ke?). Ada lagi satu main ”gunting”. Lebih kurang zero pain kot, cumanya tiap kali nak lompat tu, kita gunting getah tu ngan jari telunjuk n hantu. Eh, tu bukan sama ke ngan zero getak2? Aku pun da kompius. Dalam game ni ada part yang kita masuk celah aki, pusing 2 kali, silang kaki kanan, kiri, kanan untuk kuar dari lilitan tu. Timbang dia pulak, kita masuk celah kaki, belit sebelah kaki ngan getah dan un-belit kan berulang kali. Ha!!! Dalam game tak kena tu, ayus dia ialah dengan menggerak kan getah secara mendatar kat atas tanah. Ada lagi satu ayus, kita pijak getah yang tengah gerak cam ayus zero pain. Hihihi aku ingat2 lupa da permainan ni.

Lagi satu, main ”bina boni”. Yang ni, getah digerakkan cam ayus. Kita lompat2 dalam ayus tu sambil nyanyi:

Bina boni belai kengsi
Si majerin boca boci
A B C D......Z
(Katakan tersangkut kat huruf N)
Nangka nangka makanan (nama pemain)
Yes or no yes or no
You are kaki setop

Masa kaki setop tu pemain kena berenti dan masukkan getah celah kaki. Abis tu, pemain kena masuk dalam ayus dari luar. Ada lagunya, aku da lupa lak. (anyone ingat?) Pastu, aku da lupa…

Teringat dedulu, sape yang ada getah banyak, kira best la. Kadang2, satu getah yang dipasang tu, sampai 2-3 lapis. Getah tempe tak best sangat. Getah warna warni lagi best. Susun ikut kaler. Jaranglah kami ada getah ni. Tak mampu nak beli. Ada ke lagi bebudak main getah sekarang?

0 komen: