Friday 8 September 2006

Kereta dan Getah

Abang dah tebal-tebal muka baru nak terfikir?!
Hehehe Sebenarnya kami terpengaruh ngan Yayu yang mengatakan tak perlu bayar apa2 masa kete kancil kena langgar itu ari. Sume claim insurans third party.

Citenya, kancil itu telah disondol oleh sebuah lori di persimpangan Seri Bengkal bertraffic light di Jalan Kluang. Makanya, lepas urusan polis, kete tu dihantar ke bengkel Yon Huat (bior aku tulis terang2 supaya lenkali jangan hantar sini lagi tapi sebenarnya betul lah kot kena bayar tu, hihihi).
Dua minggu kendian, ari Isnin lepas, kete dah siap. Yang bestnya, kete tu asalnya pernah kena sondol gak tapi buat sendiri, so tak sembur balik. Just ketuk dan simen jek. Memang buruk, nampak menggerutu dan sedang mengarat. So, bila kali ni kena sondol, ble la kasi cantik boot tuh.

Jadi kisahnya, nak amik kete ni, kena lah bayar 300 untuk kos documentation bagai. Dia kata untuk kos peguam, JPJ, polis dan segala. Mintak kat pelanggar, mati2 dia taknak bagi. Dah kena saman pun aritu. Padan muka. Tapi, 300 tu, kalau tak kena langgar, aku dah ble buat da boot tu jadi cantik la. Macam2 bleh buat. Beli baju raya pun ble 6-10 pasang. Bukan kancil tu sengaja nak kena langgar kan. Tak pepasal kena bayar.

Makanya dengan konfidennya aku bertekad, kalau nak bayar gak, kita adu kat tribunal tuntutan pengguna la. Dulu aku selalu tengok MHI pasal tribunal ni. Walaupun 300 tu tak banyak sangat la kan, tapi kan hak pengguna kan. Kononnya lah. Jadi selepas beberapa kali kawtim, bos dia bagi kurang 250. Tu pun atas budi bicara bagi pihak ngan kerani dia, bukan kitorang yang merayu. Siap ugut2 nak jumpa kat tribunal lagi. (Yayu, tu yang Ayun malu tu).

Sekali semalam, jumpa la bos dia. Terus dia tanya, berapa ada? Hubby cakap la 50 je. Kalau gitu, bagi 100 la. Tu pun I dah tolong banyak, da sembur kete lagi. Hello, tolong, kalau one way ok. Ini tolong tapi insurans nanti bagi duit maaa. Itu bisnes brader, bisnes…

Memang la betul hubby ada 50 dalam kocek. Aku ada 50 lagi. Aku memang tak bagi bawak duit, nanti tercair, ngan duit sekali cair. So, dan dan tu jugak kami bayar. Malas dah nak cite. Syukur gak la kan, dari 300 ble dapat sampai 100 jek. Anggap takde rezeki. Bahagian yang kami enjoy2 time office hour. Eh, kan memang tak keje? Nak sedapkan ati, bahagian yang ponteng kelas la tu.

Dapat kunci, check2, hubby da check da ari Isnin ari tu ngan Man. Aku la tukang double check. Best2. Da cantik pun belakang kancil. Tinggal bonet depan je da karat bintik2. Dulu tukar pun bukan ori punya, tak sembur lak dekat setahun. Memang la karat dari dalam. Macam jerawat! Datang idea jahat, kalau orang langgar dari depan lak??? Eh... mintak dijauhkan segala malapetaka. Amin.

Baru nak jalan, seat pemandu lak loose. Takleh tahan, terbaring ke belakang. Panggil pomen, tengok2, giginya da haus. Dia suruh datang kedai dia (bukan bengkel tu) esok, kasi tukar. Free ok. Oppss terlupa, masa aku masuk kete tu, ternampak la kalkulator kesayangan ku. Macam tak percaya. Da 2 tahun aku ingat dah hilang. Dua semester aku mengajar tanpa kalkulator yang penuh sentimental value tu. Sukanya. Mesti ada terselit kat belakang tu. Masa pomen tu bukak, baru jumpa. Tengkiu!

Pastu, kitorang ingat nak test dulu, kot2 la ada masalah dalaman kan. Nak gi Tongkang Pecah pun ye, nak beli betri tepon. (Yayu, sekarang dah ble tepon henpon, betri baru plus dapat free kredit 5 inggit semalam). Sebelum kuar jalan besar tu, aku ingat nak duk belakang sebab nak dengar apa2 yang strange kat belakang. Mulanya ingat nak menyelit jek ikut dalam, sekali, hubby suh ikut luar je. Bila aku bukak pintu, ada bunyik. Eh eh cuba lagi, ada lagi dan lagi dan lagi. La... rupanya ada benda yang macam skirt (betul ke? Ala... yang cover bahagian bawah tu, kale grey tu) termeleding sket dan terkena pintu depan. Tu yang bunyik bila bukak pintu belakang. Rasanya benda tu jadik gitu masa diorang tolak body tu sket. Ingat terkopek gitu je, takde kesan. Tak kisah pun. Memang perasan benda tu terkopek. Terus masuk balik bengkel. Suruh dia tampal. Dah terlanjur betulkan kete, biar semenggah kan. Pomen yang sama tadik kopek sume benda tu, dia lalukan kat api welding tu untuk baiki meleding tu. Kendian dia tampal balik. Sibbaik pomen yang ni baik. Siap mintak maaf lagi. Ok, I don’t mind.

Pastu, kami terus ke Tongkang Pecah. Ok je. Balik tu, hubby bawak Waja, aku bawak kancil. Selalu kalau jalan kat bandar je, tak pernah pakai seat belt. Tapi, semalam aku pakai la jugak sebabnya, aku drive tu tanpa lesen ok. Lesen da mati sebulan lepas. Saje taknak renew sebab aku bukan bawak pun. Ble tak renew 3 tahun. Tapi cam tak ble je takde lesen. Susah gak kalau2 emergency kan. Bagusnya, apa2 hal aku takyah drive mcm aritu, kena drive dari Rembau sampai BP gara2 banyak songeh. At least, kalau polis lalu sebelah, taklah aku kena tahan kan. Kalau kena tahan, dah la tak pakai belt, takde lesen lak, kan da tak berbaloi keuntungan 200 tadik? 200 ble renew lesen 6 tahun tu. Tapi sekarang dah takle renew lama2 kan? 5 tahun kot maksimum. Dekat 2 jam gak urusan amik kete ni. Balik umah da kul 12 pm.

Maghrib, tengah nak mandi, baru aku terfikir seperti berikut:
Kete Yayu aritu eksiden dalam sebulan lepas beli, under warranty ngan Perodua. Dia antar repair kat Perodua. Memang la tak kena bayar pape.

Lepas Isyak, hubby balik dari surau,aku bagitau la apa yang aku pikir tu, dan ayat pertama di atas adalah dialog dia. Hehehe At least kita da berjaya kurangkan 300 kepada 100. Walau pun abang mampu nak bayar, 200 tu bukan sikit tau. Kita buat duit raya lah ek? Ke, abang nak belikan baju raya lagi???

Sekian la episod kali ini. Lenkali, kalau kena langgar, mintak duit documentation and handling tu siap2 ngan pelanggar ok. Bajet dalam 300 la.

0 komen: