Thursday 24 June 2021

My IVF Journey Episode 7 : Embrio Transfer (ET)



Keesokan harinya selepas OPU, aku pun pergi kerja seperti biasa. Takde rasa pape yang aneh pun pada sekitar ovari. Ye tak ye je aku dah di ovum pick up. Selepas OPU, dah takde sesi injek menginjek, cuma kena makan ubat pr0gynova, duphast0n, folic acid, dexamas0ne dan cardiprin+aspirin+glycine serta memasukkan crinone 2x sehari ke dalam miss v. Selain doktor cucuk kat bontot setiap minggu sampai week 13 katanya. Bayangkan je lah sekali cucuk RM100, kalau 13 minggu dah 1.3k. Tu tak masuk ubat2 lain tu lagi. 


Bab makan ubat tu aku ok lagi sebab kecik2 cinonet je semua ubat tu. Tapi crinone ni agak mengerikan, pada mulanya. Puas lah aku tengok yutube cemana orang masukkan benda alah tu. Doktor pun ada ajar, tapi secara teori je lah. Tapi bila dah cuba sekali, hmmm kau ni banyak nau berfikir, sebab tu takut tak pepasal. Sebenarnya tak sakit apa pun dan tersangat lah senang. Mana la kiter tau hehe. Cuma bab kena keluarkan sisa2 dia setiap kali sebelum masukkan yang baru je aku agak reluctant sebab kena masukkan jari sendiri huhuhu. Tapi lama2 dah expert hehe. Ni pun kena buat sampai week 13 ok. Every day ok.


Oh, 2hb september itu juga merupakan hari pelajar2 ilp kembali semula ke institut untuk menyambung semula latihan yang tergendala selama hampir 6 bulan. Tapi first day tu derang ada gotong royong kat asrama. Petang tu baru kami dapat berjumpa semula dengan anak2 ini. Alhamdulillah, semua masih sihat kecuali sorang ada cedera sikit jatuh motor. Petang tu aku bagi briefing sikit tentang susun atur dan SOP di bengkel kami. 


Esok tu pagi2 pukul 8, orang dari victory lab dah call nak confirmkan esok nak buat embrio transfer pukul 9.30 pagi. Dia suruh sarapan sesiap. Sempat aku tanya berapa embrio yang jadi? Dia kata setakat ini 5 ketul. Alhamdulillah... Mudah-mudahan ke-5-5 nya berkembang pesat sehingga hari transfer esok. 


4 September 2020, Jumaat


Dan masa nya pun telah tiba. Alhamdulillah, hari ET kami ni jatuh pada hari Jumaat. Semoga berkat penghulu segala hari ini, maka rezeki juga menyebelahi pihak kami, amin. Kalau tengok yutube tokti, dia buat FET (frozen embrio transfer) pada hari jumaat jugak, 14 ogos. Maknanya beza 3 minggu dengan aku. 


So, pagi tu kami keluar lebih kurang jam 7.30 pagi sebab nak sarapan dulu. Kami bersarapan di kedai roti canai ceker. Kedai belum bukak kami dah terpacak kat situ. Kira first customer lah. Selesai makan, kami terus bergerak ke JB. Kali ni dah tak payah pakai maps dah. Senang je nak pergi ke situ. Keluar je exit pandan, menghala ke JB. Lab tu terletak betul2 kat depan plaza pelangi. Dah lain betul plaza pelangi tu kan? Tapi dulu2 pun kami jarang pergi situ. Yang selalunya pergi Pelangi Leasure Mall kat jalan bakar batu sana. Sebab kat situ ada pawagam kot.


Sampai kat lab, baru pukul 9 lebih sikit. Awal sangat lah pulak. Sampai2 je terus rasa nak terkucil. Memang lah time ET ni kena tahan kencing, tapi ni awal sangat. Memang takkan boleh tahan punya. Sibbaik kat sebelah tu ada petron. Aku pun membuang kat situ. Dah sudah tu baru lah aku minum air semula dan naik ke lab tersebut.


Sementara menunggu doktor, embriologist datang menerangkan prosedur yang akan dilakukannya dan menunjukkan hasil fertilasi yang telah dijalankan olehnya. Menurut beliau, dari 10 folikel yang disedut itu hari, terdapat 11 biji telur. Macamana boleh ada lebih telur dari folikel tu, aku pun tak pasti. Mungkin sama macam telur ayam yang ada 2 telur kuning tu kot hihi. Dan dari 11 telur itu, hanya 5 yang berjaya disenyawakan (sepertimana yang dimaklumkan semalam), tetapi pagi ini, hanya 4 embrio mencapai gred yang memuaskan untuk ditransfer. Yang satu lagi tu tak berapa nak elok la kiranya. Dan dari 4 embrio2 tersebut, 1 embrio berada pada gred I/II, 2 embrio pada gred II/III dan 1 embrio pada gred III. Indikasinya gred terbaik ialah gred I. So, oleh kerana gred embrio tidak begitu memberangsang, mereka bercadang untuk memasukkan ke-4-4 embrio tersebut pada hari ini. Subhanallah! Maksudnya, akan ada kebarangkalian ke-4-4 nya terimplan dan aku akan membawa 4 orang baby! Ya Allah! 


Tapi yelah. Itu cuma kebarangkalian sahaja. Tapi tak mustahil, kan? Buatnya salah 1 dari 4 tu membelah jadi 2? Tak ke jadi 5? Buatnya 2 dari 4 tu membelah jadi 2, tak ke jadi 6? Atau pada tahap maksimum, buatnya ke-4-4 nya membelah jadi 2, tak ke jadi 8? Ya Allah, tak dapat aku bayangkan. Sejujurnya aku berharap akan jadi 1 sahaja. 2 paling banyak, 3 alhamdulillah. Tapi apa2 juga yang terjadi, Allah swt jua yang maha mengetahui. Kalau ikut kemampuan, aku rasa aku mampu jaga sorang je pada satu masa. Tak dapat bayangkan kalau ada 2 3 4. Dengan keadaan kami yang pjj ni, tak tau lah macamana... kami tak plan apa2 pun lagi huhuhu.


Okeh, untuk ET ni, prosedur dibuat di bilik lain. Bilik ni agak baru la suasananya. Kebetulan pulak, diorang baru beli mesin ultrasound baru dan akan dirasmikan ke atas aku pada hari ini. Maka aku pun menjadi bahan ujikaji lah kiranya. Mula2 tu derang bawa aku ke bilik prosedur dan suruh salin baju. Pastu dia pun mengetest mesin baru tu dengan bantuan supplier mesin tu. Tiba2 aku rasa macam special pulak dapat merasmikan mesin tersebut. Brand samsung katanya. Dah selesai mengetest mesin tu, kami pun menunggu kedatangan dr. thokha. 


Bila dr. datang, prosedur ET pun dijalankan. Lebih kurang je macam IUI. Bila dr dah masukkan catheter tu, embriologist pun datang membawa embrio. Sebelum tu dia panggil nama dan kau kena menyahut ya! Gitu, nak confirmkan dia nak masukkan embrio orang yang betul. Dah prosedur dia camtu. Pastu aku nampak embriologist tu macam masukkan syringe yang mengandungi embrio tu ke dalam catheter dan ter lepas lah embrio tersebut ke dalam uterus. Pastu derang tunjukkan yang putih2 tu lah embro yang dimasukkan dan dia pun print gambar tu. Nampak la ada warna putih kat situ. Ok, Sejujurnya aku masih tak faham (sampai ke sudah) macamana bentuk rahim tu kalau tengok pada skrin tu. Nampak lah macam ada sesuatu yang macam gua. Tapi aku tak dapat relate dengan gambar 2D dari depan yang selalu aku tengok dalam gambar anatomi manusia. Selalu dr. scan guna tvs, yang ni scan kat perut. Bukan ke sudut pandangnya lain? Boleh tak scan guna 3D? Senang sikit nak faham.


Dah sudah tu, dr. tanya pasal MC yang aku mintak. Ok, memang agak complicated sebab aku tak boleh cuti rehat (cuti dibekukan sebab keluar station masa pkp haha). Jadi, kena bergantung sepenuhnya kepada MC. Kalau ikut dr. ni, dia suruh je pergi kerja. Tapi aku tak nak mengambil risiko. Dah lah setiap 3 hari kena datang semula ke klinik, nak berulang alik pulak kat jalan mersing-kota yang elokkk sangat tu kan. Maka aku ambik MC je lah. MC swasta kan ada 14 hari. Aritu dah ambik 1 hari masa buat swab test tu. Ni tinggal 13 hari je lah.


Selesai je prosedur tu, derang suruh balik je terus. Takde kena baring sekejap ke haper. Ok... Aku pun terus lah balik. Dalam kereta aku baring kat belakang. Dah siap bawak bantal lagik. Tapi masalahnya pening lorrr. Mata tengok tepi, kereta jalan ke depan. Otak pun senoneng. Tapi tahan je lah. Sebelum balik tu kami singgah di UTC sebab nak bayar saman. Masa OPU tuari kami tak letak kupon parking, maka kena lah saman haha. Katanya kalau bayar sebelum 14 hari boleh dapat diskaun 60%. Kena saman tu rm30. Sekali pergi, kena bayar rm12 sahaja. Ni kalau zaman baru2 kerja dulu, rasa mahal betul rm30 tu kan? Sekarang ni alhamdulillah, dah tak rasa mahal sangat.


Balik tu singgah beli nasi ayam hj ali dan putu bambu juriah. Begitu lah kisah embrio transfer ku. Now, masuklah kita ke fasa 2 Weeks Wait (2WW).


Ok, aku nak citer sikit pasal victory ivf lab ni untuk pengetahuan bersama.


Kat jb ni kekdah nya berbeza dari pusat2 rawatan infertility lain (yang aku tahu) di malaysia. Contoh macam tokti, dia buat kat alphafertility. Pastu tempat2 yang femes mcm KLfertility (ni sebab aku follow fb doktor dia - drNatasha). Kat pantai pun ada dr yang aku follow kat fb - drAdilah. Pastu drTee kat klang tu, metroivf ( dr cine tapi bahasa melayu dia kat fb sangat bagus!). Eh tapi metroivf ni macam nak sama ngan victory lab ni. Dan kat penang Ramfertility - drRamPandian a. Yang ni ramai patient dia dari indonesia. 


Kebanyakan di tempat2 ni, derang buat prosedur rawatan di pusat2 tu, kemudian selepas 13 minggu usia kehamilan, patients akan dilepaskan untuk meneruskan check up dan bersalin di mana2 hospital atau klinik yang mereka kehendaki. Maksudnya doktor kat pusat2 tu menjalankan rawatan tu semata. Takde sambut orang beranak ke apa.


Berbeza dengan di jb ni (or at least drthokha ni). doktor2 o&g dari hospital sekitar jb yang buat rawatan infertility (contoh regency, pakar puteri dll) akan pergi ke makmal ni untuk menjalankan prosedur sahaja. Maksudnya kat sini cuma ada embriologist, takde doktor. Time prosedur opu pun doktor datang bawak pakar bius masing2 sekali. Selepas itu, patient akan teruskan follow up dengan doktor masing2 di hospital masing2 sampai lah bersalin (kecuali patient yang datang dari jauh luar johor kot, maybe dilepaskan jugak selepas 13 minggu. 


Tapi bukan nak kata apa la. Aku rasa, di sebalik kejayaan sesebuah ivf tu, sebenarnya ada seorang embriologist yang sangat hebat. Ya lah. Doktor cuma keluarkan telur. Tapi derang lah yang mensenyawakan telur2 tu dan menjaganya sampai jadi embrio atau blastocist. Doctor datang tinggal masukkan je. Tapi yalah, doktor pun hebat la haha. Tetiba aku rasa best jugak kerja embriologist ni eh? Kenapa aku tak tau selama ni?.


1 komen:

Anonymous said...

Tq sis .. follow tulisan sis berkenaan ivf