Wednesday 9 June 2021

My IVF Journey Episode 3 : Hari Ke-5 & Ke-6 Injection

27 August 2020, Thursday

Aktiviti mencucuk hari ke-5 dan ke-6 berjalan lancar tetapi tanpa alcohol swab. Oleh kerana semalam (Rabu) kena pergi hospital, pagi tu aku ambik la beg merah siap2. Sekali tengok dalam tu, laaa ada rupanya alcohol swab ngan kapas dalam tu. Maknanya kain gauze je lah yang aku tak bawak hahaha. Tak pepasal tak hygiene tempat cucuk aku. Masa hari ke-5 aku rasa macam sakit nya lebih sikit dari biasa. Tetiba semalam (hari ke-6) lepas cucuk aku tak rasa pape lah pulak. Eh? Tak sakit langsung la pulak? Ini pelik? Sebab selama 3 4 hari ni dia rasa bisa selepas jarum dikeluarkan. Ini masa cucuk tu ada lah rasa sikit sakit cucuk jarum tu, tapi lepas tu dia tak rasa pape langsung pulak. Tapi aku perasan lah kat tempat cucuk tu tak keluar darah langsung. Selalu ada gak darah sikit kat tisu tu. Mungkin kah kalau tak kena saluran darah, dia takkan sakit? Whatever.

Inject hari ke-5.

Hantar report kat dr hairul.

Cucuk hari ke-6. Kali ni aku mulakan dengan 1 humog, pastu foliculin, pastu 2 lagi humog. Kot lah turutan bancuhan ni mempengaruhi kesakit-taksakitan tu ke. Sebab aku rasa foliculin tu je yang sakit lain macam.


Ada rupanya benda alah ni dalam beg merah.

So, untuk appointment hari Rabu tu, mula2 aku call klinik hari Selasa pagi. Dia dah ambik nombor telefon, nama segala, dia kata dia akan call nanti. So aku assume petang karang lah dia akan call untuk confirmkan. Sekali tunggu punya tunggu, takde pulak dia call. So aku suruh encik suami wasap pn.ainun. Yang ni aku musykil sikit sebab nombor telefon pn.ainun ni lain dari nombor yang terdapat pada kad klinik. Tapi kalau orang tanya, biasanya doktor akan suruh contact pn.ainun ni. Eh, tak faham lah aku. Yang aku call tu nombor landline, so aku rasa yang jawab tu staff nurse kat kaunter.

Lepas encik suami wasap, dia bagitau yang aku dah salah faham. Appointment aku memang ON, cuma time nya je yang tak tau lagi sebab dia akan ikut masa doktor. Kot besok ada orang nak beranak ke, operate tiba2 ke, kita tak tau. Tu yang tadi dia kata dia akan call.

Yang aku pulak, dah mintak half day. Ingat nak keluar pukul 1pm, pastu kalau settle sebelum malam, aku nak balik mersing semula sebab tinggal 1 hari je kerja besok nya kan. Tapi, sampai ke pukul 2pm, masih takde orang call. Aku pun tunggu je lah. Sampai lah pukul 4pm, encik suami wasap semula pn.ainun. Haih susah lah komunikasi 4 penjuru ni. Maka berlaku miscommunication di situ. Last2 aku bergerak ke sana lepas punch out. Tak jadi nak half day.

Sampai2 je kat depan hospital, baru lah budak staffnurse tu call nak suruh datang lepas maghrib. Sebab aku sampai tu dah pukul 6.45pm. Laaa baru nak call ke? Kalau aku tunggu dia call tadi, ada gak aku tak pergi sudahnya. So, lesson learn. Pasni biar aku je wasap pn.ainun tu. Aku ingat kalau encik suami yang wasap kan senang, dia dah ada rekod conversation yang sebelum2 ni. Ok, selesai kat situ.

So, lepas register, aku pun terus lah lepak kat klinik. Tunggu punya tunggu, akhirnya giliran aku tiba lebih kurang pukul 8.45pm kot. Memula dr. scan tvs nak tengok telur. Bukan telur la sebenarnya. Folikel telur. Masa hari kedua aritu dia scan nampak 4 biji je kat belah kanan. Belah kiri tak nampak langsung. Kali ni pulak, dia jumpa 6 biji belah kanan dan 4 biji belah kiri. Lebih kurang. Yey! Kira banyak gak lah bagi wanita seusia ku ini. Mintak2 ada isi telur (ovum) lah dalam folikel tersebut. Seterusnya, semoga telur tersebut cukup matang apabila dikeluarkan kelak. Amin. Dan saiz folikel tu pun dah agak besar. Insya Allah, dia akan membesar lagi dalam 4 hari ni. So, next appointment ialah pada hari Ahad (30 Ogos) ini untuk melihat progress telur2 itu. Mudah-mudahan 1 September nanti dia akan dapat dikeluarkan dengan jayanya.

TAPI...

Sebelum semua itu, ada satu lagi yang lebih penting dan besar akan berlaku pada hari Ahad itu nanti iaitu, kami akan melakukan ujian saringan Covid19! OMG!!! Boleh tak kalau tak jadi nak buat ivf sebab takut nak test covid lagi besar dari takut nak buat ivf ni? Huaaa. #prayforNorasiah.

Oh, malam semalam juga, dr. bagi 1 lagi ubat untuk dicucuk iaitu ubat untuk elak dari telur menetas awal. Maksudnya besok tu kena cucuk 2x lah. Tapi malam tu dr. dah cucuk kan 1 dos untuk tunjuk kekdahnya. Tapi yang ni kacang goreng je sebab ubat tu dah siap2 ada dalam syringe tu. Tinggal tolak bubble, cucuk, tolak dan cabut. Cuma dr. kata kena cucuk lebih laju dari sebelum ni sebab jarum dia macam tak berapa tajam. Ubat ni takde rasa bisa. Sakit sikit je.

Habis semua, aku pun balik. Oleh kerana dah malam, maka terpaksa lah aku balik parit raja. Gilo apo nak merentas hutan tengah2 malam. Hutan highway takpe, ramai orang. Mula2 sekali aku singgah petronas sebelum tol skudai tu untuk solat. Sebelum tu pam tayar dulu sebab dapat warning. Ni mesti tampalan aritu dah bocor balik ni. Pas solat, ingat nak drive thru burger king kat situ. Sekali ternampak burger ramly kat kedai mesra. Terus aku beli seketul. Sedap jugak! Pastu isi minyak dan terus pecut balik. Jem sikit kat senai sebab ada construction. Sampai rumah lebih kurang pukul 11 malam.

Burger bodo je pun sedap.


Now, i is mata rabak dan puyeng. Hari ni pergi kerja balik hari. Alaaa rindu zaman pkpb berulang alik pergi kerja selang sehari...

Dan pagi ni aku bangun kul 5 pagi, mandi dulu baru cucuk. Kali ni humog tu dapat yang 75iu dan 150iu. Tapi totalnya sama je lah. Kurang lah satu step release, goncang dan sedut. Tapi, kena tambah satu step mencucuk la pulak. All is well. Berani gak aku ni sebenarnya kan?

1 komen:

Nurul said...

Terima kasih blog awak ni....saya banyak refer kat sini...esok saya injection hari ke 7 period....