Wednesday 16 June 2021

My IVF Journey Episode 6 : Ovum Pick Up (OPU)

Actually aku dah auto published 14 entry, 1 setiap hari. Tapi bila melihat kepada unique view yang sangat rendah, dan komen yang langsung takde, maka aku unpublished semula. Mulai sekarang, aku akan tunggu 10 unique views dan 5 komen, baru publish entry baru haha. Lapar komen rupanya😅

1 September 2020, Tuesday

Hari ini adalah hari ovum pick-up aka OPU. Aku tak risau sangat sebab telur aku tak banyak sangat. 10 biji je kalau tengok tvs yang lepas. Bila tak banyak, prosedur pun tak lama. Memang lah kalau baca pengalaman orang, ramai yang cakap sakit, ada risiko OHSS dan sebagainya. Tapi aku positif, semuanya akan baik2 sahaja. Lagi pun aku kan pernah operate buang fibroid tuari kan. Makanya aku dah ada pengalaman dibius dan merasai sakit yang lebih sakit kot dari opu nih.

So pagi ni kami bergerak dari rumah pada jam 6.38 pagi. Biasalah aku, takut lambat. Lagi pun hari ni kan hari kerja. Takut jem pulak. Tapi, takde jem pun. Sebelum pukul 8 kami dah sampai kat situ. Mula2 aku tak nak naik dulu sebelum pukul 8. Sekali orang lab tu call tanya dah sampai ke tidak. Maka aku pun naik la ke lab tu. Dahhh jadi orang pertama sampai, walau pun sebenarnya prosedur aku orang kedua. Orang pertama kena cucuk malam aritu kul 9.30pm, aku lak cucuk kul 10pm.

Ini lah dia victorylab tersebut.

Kat sini ada macam2 jenis klinik jugak.

Are you ready?

Mommy and daddy in the making.



Lepas register, derang terangkan t&c dan kami kena sign beberapa dokumen. Pas orang pertama sampai, kami dibawa ke wad. Salin baju dan derang pasang drip air. Sebab kami kan kena puasa. Takut dehidrated katanya. Actually lepas masuk kan vitamin C kemarin derang ada tanya, samada aku nak biarkan benda alah cucuk tu sampai ke hari ni ke, nak cabut. Eh, tak kuasa lah aku nak bercucuk tangan 2 hari kat rumah. Maka terpaksa lah redho kena cucuk lagi sekali.

Sementara tu encik suami pula pergi mengambil sperma. Sampai beliau settle pun doktor tak sampai lagi. Ye lah, kena tepati masa kan. Karang tak menetas pula telur2 itu.

Actually lab ni cuma tempat prosedur2 fertility dijalankan. Doktor yang membuat rawatan datang dari pelbagai hospital di sekitar jb ni. 

Dan tepat jam 9.30 pagi, member sebelah pun pergi ke bilik operasi. Yang aku ni dah nak terkencing pulak. Setahu aku untuk opu ni tak perlu tahan kencing sebab doktor akan guna tvs scanner. Aku pun suruh encik suami tanyakan kat nurse. Feh, lega, dia kasi kencing. Ikut kan aku dah puasa sejak pukul 9 malam lagi. Patutnya takde lah nak kencing sangat. Tapi ni derang gi masukkan air lah pulak, kan. Kantung ku memang sejenis 5 minit selepas minum je pun dah penuh.

Tak lama kemudian, orang sebelah pun ditolak masuk ke wad semula. Aku dengar nurse tu cakap, telur dia 53 biji! OMG macam telur ikan! Masa menuju ke wad tadi, dia ada tegur aku, nak buat opu jugak ke? Dia cakap, takutnya. Memang patut pun dia takut kalau dah telurnya banyak cenggitu. Risiko kena ohss pun tinggi. Fuh! Mula2 tu aku pelik jugak lah, kenapa dia nak takut, sebab aku dengar dia doktor kot! Tapi bila tau telur dia sebanyak itu, oh, ya patut. Doktor tak doktor.

Lepas tu, aku pula dibawa pergi ke bilik operasi. Macamana suasananya? Alah, macam bilik biasa je. Cuma ada katil pastu ada tempat letak kaki. Agak usang peralatan di situ.

Dah baring tu, datang lah dr. bius. Mula2 dia tanya sejarah pernah operate ke apa. Bila aku cakap aku pernah operate kat regency, dia terkejut sebab aku tak kenal dia. Mana nak kenal kalau dah dr. lain yang membius aku aritu. Dr. aritu macam tinggi gempal2 sikit. Dia ni kecik2 kurus.

Untuk prosedur ni aku akan dibius penuh tapi ala2 je. Dose nya rap2 je katanya. Makanya ada kebarangkalian aku akan tersedar dan mendengar semasa prosedur dijalankan. Maka, apakala dr bius itu menekupkan gas ke mulut ku, aku pun padam. Sedar2, aku sedang diangkat dari katil tadi ke katil sorong. Pastu diangkat pula dari katil sorong ke katil wad. Takde rasa apa2 sakit watsoeve. Cuma rasa best macam bangun dari tido yang cukup hahaha. Dalam mamai2 tu aku cuba la sambung tido tu tadi. Tapi lepas 10 minit, eh macam dah takleh tido balik je. Dan aku pun berjaga lah. Oh, dan nurse tu kata doktor dapat retrieve 11 folikel.

Lebih kurang pukul 12pm, kami pun dibenarkan balik. Saing ngan orang pertama tadi. Nurse pesan, kena cuba minum dulu, kalau ok baru makan. Makan pun benda2 lembut je, bubur ke. Masuk je kete, aku terus minum dan rasa ok jek. Pastu kami singgah makan kat kedai nasi kerabu aritu. Kononnya aku nak makan roti dan bungkus je nasi kerabu tu. Sekali sampai kedai, eh, ok kot kalau makan nasi kerabu tu terus. Hadoi.. menderhaka betul. Masalahnya, aku tak rasa macam aku baru buat opu pun? Nak kata sakit, ngilu ke haper, langsung takde. Ngapaain sih? Kau rasa?


Posing dulu sebelum balik.





Jumpa lagi hari jumaat nanti.

Pas makan kami pun balik. Besok tu aku balik mersing macam biasa pepagi buta dan bekerja macam biasa rabu dan khamis. Bila difikirkan balik, betul ke aku dan buat opu nih?

Baru perasan signboard ni tulis yUTHM dan Mersing. Macam ditujukan kan kami berdua je kan.



0 komen: