BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Friday, 28 March 2014

So I Tender My Resignation




Selepas 5 bulan menjadi akauntan sepenuh masa, aku rasa sudah tiba masanya untuk aku meletakkan jawatan berkuatkuasa serta merta. Penat2 je aku buat balancing, kawal kuar masuk dan rekod, sudahnya duit habis entah tak tau ke mana. Lebih2 lagi semasa proses berpindah tu ari. Tiba2 je encik suami kata duit yang dijadikan saving juga sudah tinggal serdak2 sahaja. Ilek. Pocik. Haih... sampai terpaksa korek duit gaji mesia pula tu. Aiyokkk!!! Apa sudah jadi dengan kempen jimat cermat yang telah dilancarkan? Tak boleh la beli kereta??? Huuu sedih lah!

Aku cuba compare dengan rakan2 lain di sini. Rasa macam aku dah jimat banyak dah. 3 bulan sewa kaikan bersamaan dengan sebulan sewa rumah mereka. Kereta pun aku takde. Maknanya takde sewa parking, takde duit minyak. Ada la sekali sekala pinjam kete derang, tapi takdelah banyak sangat pakai minyak kot. Nak kata selalu makan luar, tak jugak. Sebulan 4/5 kali jer. Errr banyak juga tu. Tapi memang belanja makan antara belanja paling besar kami setakat ini. Ke sebab aku selalu makan ikan? Ikan mahal kot? Orang lain selalu makan ayam jek ker? Ke sebab aku takde dapat elaun anak macam derang? Eh, macam2 lah yang aku pikir. Tu yang rasa nak resign jer tu. Rasa macam gagal gitu. Sibbaik aku tak jadi akauntan betul ek. Kalau tak, asal akaun tak balance je, resign. Company rugi pun resign hehe.

Sampai lah pada hari Khamis minggu lepas. Encik suami balik dan tunjukkan buku akaun bank beliau yang baru dikemaskini. Selepas dibelek2, akhirnya aku telah menemui punca kenapa aku rasa sosak jer padahal dah berbelanja penuh berhemah dah selama ini. Mulanya aku tak nak percaya sebab aku yakin sangat bahawa kami ada menerima 2 pucuk surat dari bank di sini yang memaklumkan telah berlaku transaksi dari bank di malaysia ke bank mereka serta caj yang mereka kenakan ke atas transaksi tersebut. Kedua2nya berlaku pada hujung bulan disember yang lalu. Apa maknanya?

Maknanya 2 transaksi tersebut tentulah satunya elaun dari uthm dan satu lagi elaun dari kpt untuk bulan januari hingga mac 2014. Make sense, kan? Cumanya yang tidak berlaku ialah, aku tak baca pun kedua2 surat tersebut. Terus buat assumption. Dan bila kawan2 lain, di sini dan di mesia, cerita pasal elaun derang yang masuk pada bulan januari, aku dengan kompidennya bagitau encik suami yang kiter punya (bunyi dah macam aku lak yang empunya elaun hihi) dah masuk hujung bulan 12. Lagi advance dari derang kononnya. Dan beliau pun percaya cakap akauntan beliau ini hehe.

Hakikatnya, dalam buku akaun beliau, betul, ada 2 transaksi dari bank malaysia. Satunya dari citibank untuk elaun dari uthm (berdasarkan amaun yang dinyatakan). Tetapi yang lagi satu tu dari maybank di mana itu ialah elaun permulaan yang juga daripada uthm yang tak sempat diberi sebelum kami datang ke sini itu hari. Memang encik suami yang transfer duit tu dari maybank. Ini bermakna, beliau tak dapat elaun dari kpt bagi bulan januari-mac!!! Adoiyaiii!!! Tangisan dalam ketawa betul lah.

Selepas itu, beliau pun terus menghubungi pihak kpt. Rupa2 nya memang derang tak terima pun nombor akaun bank yang encik suami bagi ketika awal2 bukak akaun dalam bulan 11 dulu. Dan data yang encik suami masukkan dalam talian juga tiada dalam rekod. Tak sempat save ke haper tah. Sabo je haku. Pulak tu bulan januari tu derang ada bagi sekali duit buku yang setahun sekali tu.

Ini nasib baik lah perasan awal2. Kot lagi lambat, merasalah aku terpaksa ikat perut kat sini. Tapi bagus jugak lah. Tak pasal2 kami ada simpanan terlebih. Terima kasih la kpt, sebab tolong simpankan bagi pihak kami.

Ok, sekarang dah boleh makan ikan banyak2. Tak jadi resign. Hiks.





0 komen: