BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Thursday, 10 February 2011

1.30 Jam dan 1.50 = Pukul Satu Setengah

Pernah tak jumpa orang yang tersasul dengan waktu dan nilai nombor biasa? Macam nak sebut waktu pukul 1.50, tapi tersebut pukul satu setengah. Atau nak tulis tempoh sejam setengah, tapi tulis 1.30 jam. Biasanya bila membaca lah.

Aku pernah tersasul yang pukul satu setengah tu. Dan semalam aku terbaca kat blog orang, yang tulis 1.30 jam tu pulak. Sekali imbas memang tak perasan kot. Tapi bila fikir balik, setengah yang kita sebut tu memang betul menunjukkan 1/2, tapi kalau .30 tu dah jadi maksud 30 minit, kan? Takkan lah dia nak maksudkan .30 tu sebagai 20 minit kot? Sebab kalau sejam 60 minit, maka .30 jam ialah 20 minit.

Tah orang tu pun tak perasan kot, sebab tu dia tak betul kan (entry tu dah lama). Dan aku pernah terfikirkan perkara ni, tu yang aku dapat tangkap tu. Anyway, takde lah penting sangat pon. Refreshment gitu.

0 komen: