Monday 12 February 2007

Langkawi iv

Kami terus menunggu di tepi gondola. Takutnyer. Dulu pernah naik cable car kat Genting. Tak ingat dah. Gondola tak berhenti, kita yang kena masuk terus ke dalam bila dia slow down. Mintak2 tak jatuh la gondola nih.


Cable Car memula jalan slow. Bila dah lepas dari stesen baru dia speed up. Tu pun dah ngeri bila tengok bawah. Aku tengok atas je. Takuttttttt! Sempat bergambar, tapi aku diam je mematungkan diri. Takut kalo goyang2 dia putus ke kan. Very the penakut. Abang boleh pulak tukar2 tempat duduk. Aku duk kat situ je dari mula sampai abis. Sampai stesen pertama, takleh turun sebab tengah under renovation. Kena terus naik ke stesen teratas.

Sampai stesen teratas, kami naik ke pelantar bulat. Ambik gambo sesikit.


Sibbaik ada satu couple ni, bleh sesama saling mengambilkan gambar.


Suhu kat situ sejuk tapi matahari terik. Tak sejuk sangat. Kat situ ada tunjukkan tempat2 sekeliling. Boleh nampak lautan Andaman dan lain2.


Tak ingat dah. Tak sempat pegi ke jambatan gantung. Nak cepat kejar kan feri. Tak lama kat situ, kami naik cable car turun pula. Kali ni pun aku takleh menghadap ke bawah. Keras je duk tengok atas. Nampak air terjun.


Ambil gambar pemegang gondola. Saje nak tahu camne dia beroperasi. Rupanya gondola tu tak gerak pun. Yang gerak cable nyer. Dapat satu ilmu.

Sampai bawah, sempat lagi beli t-shirt. Buat kenangan. Sekarang ni kalai jenjalan mesti nak beli t-shirt buat tanda dah sampai ke situ. Beli 2 t-shirt untuk aku dan abang. Takde bajet nak belikan orang. Kemudian, bergegas ke Kuah semula. Kali ni lagi menonong motor tu jalan sebab dah tau jalan. Tapi banyak gak bengkang-bengkok. Masa ni baru perasan, motor ni auto. Patut ler laju je, takyah tukar2 gear. Heheh.

Sampai Kuah, terus gi jeti. Tersalah pegi jeti perlancongan. Tak pepasal je kena marah. Aku lah tu. Memandai suh belok ke jeti. Sampai jeti feri, terus dapatkan tiket. Kalu boleh nak tiket terakhir. Ada kul 7 malam. Sempat lagi gi pekan Kuah, beli ole2.

Lepas dapat tiket, terus ke pekan. Beli coklat kat kedai Hj Ismail. Lepas bayar, tengok masih ada masa. Abang lah. Ingat sempat je. Aku ni takut kena tinggal feri. Nak pulang motor lagi. Sempat lagi minum cendol kat luar kedai tuh. Tak sedap lak tu. Tapi abis kan jugak.

Kemudian terus ke jeti semula. Pulangkan motor. Ada masalah lak. Semalam masa bayo baki chalet tu, abang bayar kat receptionis, bukan tokei chalet. Kat situ nama resort nye Tanjung Mali . Dalam area tu ada beberapa owner chalet. So, abang bayar tu kat reception resort, bukan owner. Jadi owner lum tahu kitorang dah bayo. So, ada miscommunication sket. Jadi lambat. Aku lak nak ke toilet. So, aku suh abang tunggu kat tempat berlepas je.

Lepas melepas, aku tunggu abang. Lama nya. Rupanya abang dah tunggu kat jeti. Berlari-lari ke feri sebab dah kul 7 tepat. Sampai kat feri, cari tiket, TAKDE!!! Bukak beg, seluk kocek. Sumer takde. Nak wat camne? Terpaksa buat muka tergezut, cakap tiket hilang. Sibbaik dia bagi naik.

Dah naik tu, dia cari lak, sape yang last naik tadi takde tiket. Aku dah angkat2 tangan, abang suh dendiam. Bila dia tanya, cakap kitorang dah beli, tapi terhilang. Nak wat camne? Mujur derang memahami. Terima kasih encik.

Dalam feri, abang suh buat2 tido supaya derang tak tanya lagi. Sibbaik dia tak kembali lagi. Dalam tu tayang cite Ong Bak. Sampai Kuala Kedah, pukul 8.30 malam. Turun2 je nampak Anis ngan Fatihah dah menunggu. Yang kelakonye, jumpa2 je, Anis terus tanya abang, Pok Teh pakai beg Anis he? Adehhhhhhh.

0 komen: