Wednesday 12 July 2006

Ok ble sambung balik. Diorang main masa tu sampai rubber set. Memula set pertama Chon Wei da menang 21-18. AKu pun confident la dia ble menang punye. Tapi, biasa la, juara dunia, takkan seenang jek nak bagi orang lain menang kan. So, masa set kedua, dia kalah 18-21. Tengok mata je dah tau yang perlawanan ni memang seimbang.

Bila masuk rubber set, maka mulala tangan aku da menggigil. Tak nak tengok! Yelah kan. Dahlah setiap servis ada mata, bukan senang lak nak avoid mistake. Akup un mula tukar2 channel bila Chong Wei da ketinggalan. Bila masuk 13-20, korang pikir apa? Aku da pikir, tutup tv je lah... Da tertinggal 7 mata, lawan dimata akhir, takleh buat silap langsung. Kata Hasbullah, dari segi logik, nampak mustahil, hanya 'magic' (or miracle) aje yang boleh menjadikan Chong Wei juara. Tapi dalam badminton, apa aje bleh terjadik. Aku cakap kat hubby, tak mungkin, hubby kata, mungkin yang...

Bila Chong Wei dapat mata ke 14, aku still kata tak mungkin. Mana boleh dia tak buat silap. Mata akhir bang, mata akhir. Hubby tetap kata, mungkin. Mesti boleh punyer. Sekali lagi Lin Dan buat silap. Mata ke 15. 15-20! Lagi, 16-20. Lagi, 17-20. Masa nih, pengulas da macam hilang akal. Mungkin kah ChongWei melakukan magic kali ini? Penonton da gegak gempita. Yelah, kat umah sendiri kan. Lin Dan da mula tension. Masuk 18-20, 19-20, sumernya kesilapan Lin Dan sendiri. Aku still tak percaya Chong Wei boleh melakukan. Tapi bila dia dapat mata ke 20. Waaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaah! Terror nya!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Kalau guna sistem lama, aku masih boleh yakin setiap pemain ada peluang. Tapi dala sistem sekarang, macam tak logik. Aku ulangi, Lin Dan dimata akhir, ulang, mata akhir. Tak kira sape yg serve, asal Chong Wei silap jek, kalah la maknanya. Dia tertinggal 7 mata!

Tapi, apa saja boleh terjadi dalam badminton. Macam bola sepak gak lah. Tak semestinya juara dunia 4 tahun lepas mesti masuk final, kan...

Ok sambung balik. Dalam kedudukan 20-20 ni, mata dibawa kepada 22. Dari sudut psikologi, Chong Wei punya kelebihan. Lin Dan da habis tertekan dah. Tapi, Lin Dan mendahului ngan 21-20. Tu pun macam boleh diragui sebab bulu tangkis tu nampak masuk, tapi penjaga garisan nampak kuar. Sekali lagi, sebarang kesilapan dari Chong Wei akan meranapkan impiannya mencapai hatrik. Tapi Chong Wei pantas menyamakan kedudukan kembali terikat 21-21. Membawa permainan ke mata 23. Pastu, baru Chong Wei leading dan terus memenanginya selepas bulu tangkis yg Lin Dan sangka keluar (cam masa mata ke 21 tadi), rupanya masuk.
Masa tuh Chong Wei terus melutut, terbaring dan memegang kepala. Aku kat umah ni, rasa cam mimpi, dia apatah lagi, kan??? Sukanya!!! Lin Dan plak terus campak raket dia. Huhuhu, malu lah tu, kalah kat gelanggang lawan.

Tiba masa penyampaian hadiah, penonton bersorak, ada gak yg boooo Lin Dan. Malu lah dia, kan... Pas penyampai hadiah tu kalung kan medal tu, Lin Dan terus bukak. Masa nak dipakaikan topi ke amende tah (stail orang sarawak la), Lin Dan tu tak nak, dia pegang je topi tuh. Aku baca kat paper, replika cek pun dia campak jek. Tak pro langsung. Aku ingat bertentangan ngan agama ke. Tapi tengok pemenang beregu China tu ok je pakai topi tu, siap gelak2 lagi.

Ok itu lah kisah badminton Malaysia Open 2006. Bukan awal bulan Jun la, tengah, 18hb Jun. Patut la orang tak ambik pot, tengah demam bola. Aku tunggu gak ulangannya. Selalu la bukak tv1, kot2 ada, tak bagitau. Sekali ada gak. Masa tu aku tgh tunggu nak lawan bola tengah malam. Kat info tulis bukan ulangan badminton tu. Sibbaik aku bukak tengah game penentuan yang best giler tu...

0 komen: