Thursday 13 July 2006

OK, arini nak cite beberapa peristiwa berlaku sepanjang 4 bulan tak update. Antaranya journey ke Penang minggu lepas. Opss sebelum tu nak cakap pasal bola World Cup sket. Aku takde sokong mana2 secara specific la masa musim bola aritu. Tapi, sepanjang sebulan tu, aku tido bawah! Walau kengkadang tak tengok pun bola kul 3 pagi tu. Tapi, kalau takleh tido ke, aku tertengok lah. Yang paling kau ingat, aku tengok game kontroversi Portugal-Holland la. Seronok aku tengok sensorang.

Tapi yang tak syok nya, masa final la. Time second half dah nak abis, hujan lebat la pulak. Bukan takle main sebab padang basah, tapi service not available la plak. Oleh sebab siaran tv lain pun memang hampeh kat umah aku yg kononnya atas bukit nih, maka terpaksalah kitorang naik atas gak, tengok tv kecik. Dapat la tengok kat tv5 Singapore. Kejap terang kejap gelap. Da last2 tu, hilang terus. Tengok la tv RTM, pun sama, hilang2. Tensen tensen. Sia2 la tido kat bawah sebulan tengok hampir sumer perlawanan, tetiba time final jadik camtu. Tak lama pastu, hujan pun reda, aku pun try turun bawah balik dan dapatlah tengok dari stadium estero.

Habis pasal bola, sambung balik pasal journey tu tadik. Tujuan asalnya nak antar adik ipar aku yg nak mendaftar di UiTM Bukit Mertajam. Sejak tau dia dapat kat situ, kitorang da plan macam2. Kiranya, sebulan lebih sebelum tu dah plan. Memula nak naik van, bleh bawak ramai2. Kalau ble sumer nak ikut nih. Teringat time aku mendaftar masuk ke UiTM Shah Alam 1997. Takde sape yang antar. Aku ngan akak aku yg memang tgh study kat UiTM gak, naik bas express, bawak 2 buah beg besar untuk mencapai cita2. Langsung takde plan nak menghantar aku. Sedih gile la masa tu. Husband aku just antar sampai stesen bas Larkin jek. Kitorang naik bas malam. So, pagi2 tu, kawan kakak aku ni jemput kat Pudu. Lepas daftar tu, diorang bawak gi Giant USJ kalau tak silap. Kat situlah aku beli bantal ngan baldi dan segala benda lah. Duit pun bukan ada. Sibbaik makan tanggung kan. Seminggu pastu, abang kau kawin, so time tu family busy la ngan majlis tu. Nangis gak kau masa kakak aku balik. Biasa la kan, sensorang jek, takde kawan2 masa sekolah dulu. Memang aku tau, kawan2 masa tu sume nak masuk U. Apalah sangat ITM tu masa tu kan. Kira sumer yg aku jumpa tu kawan baru la. Ada takde, kawan husband aku la. Ramai kawan2 sekolah dia yg satu course ngan aku. Tu jelah yg aku kenal masa tu.

Da melalut la plak. Seminggu lepas kami plan nak gi Penang tu, adik ipar aku tu accident. Kena langgar naik motor. Maka, plan pun berubah. Tak jadik pergi. Nak bagi dia rest, so masuk semester depan. Tapi, bukan semudah itu. Kalau tak daftar sekarang, automatik tawaran gugur. Kena apply lagi sem depan. Bukan senang plak nak dapat, kan. Da dapat ni pun da kira bersyukur la. Ramai lagi kat luar tu yg tak dapat. So, husband pu sibuk la uruskan penangguhan ni. Memula ingat nak mintak tangguh daftar jek. So, takyah la pegi, kan. Sekali tu kena daftar gak kat sana. Diberitahu ari Jumaat, kul 4 petang. Tak sempat nak memahami hakikat arahan tersebut. Maka, ari Sabtu,1 Julai, malam kami bertilak ke Nilai, umah abang hubby dimana adik tu duduk. Esok tu, sepatutnya mendaftar, tapi da cakap nak datang lambat sket. Pihak kat sana pun suruh datang ari lain sebab ari ni mesti sibuk budak daftar secara normal. So, ari Ahad tu, kami gi ke Shah Alam yg memberitahu suruh daftar tu. Jumpa Pendaftar, dan dia suruh gi Penang. Yuran yg da dibayar ble di carry forward.

Habis urusan kat situ, seperti yg dirancang, kami pegi ke Pasar Tani. Yang pegi 7 orang; aku, husband, In, Ila, Ulin, Nana, Sapit. Memang nampak macam bawak rombongan. Kat situ cam biasa, aku bali popia basah n makan laksa. Diorang sumer makan laksa, mi kari n mihun sup. Sume memuji sedap. Ada rasa la. Nostalgia tul bila gi Shah Alam ni. Pas tu, terus gi KL. Tujuan utama nak ke Kompleks Kraf Jalan Conlay. Ada misi yg perlu dilakukan di sana. Kat situ ada pameran Kraf nusantara. Lama gak kat situ. Da penat sumer, kami pun menuju balik. Sempat singgah BB Bangi, beli sate Samuri. Singgah lagi kat Nilai 3. Sampai umah da Maghrib. Penat weh...

Esok pagi2 aku ngan husband gi taklimat Prosper PUNB kat Wisma UOA II Jalan Pinang. Kul 7.45 da bertolak. Antar Kak Ngah gi keje kat Kajang sebab pakai kete dia. Sampai sana terus parking kat Aquaria nyer parking, rm 6 sekali masuk. Huh, cekik darah! Eh lupa, malam tu, husband ngan parent antar adik, In ke Pudu plak. Tak penat ke suami ku ini? Sambung, habis taklimat tu, ada test lak. Kul 12.30 gitu, balik Nilai semula. Sampai tu, makan dulu, mandi tukar baju sumer, kul 3, zoom... bergerak ke utara. Eh, penat la. Sambung nanti jap ek.

0 komen: