Monday 16 October 2017

Kisah Yang Tak Pernah Diceritakan Di Media Sosial : Siri Pendedahan 1


Kisah ini tidak pernah aku ceritakan pada sesiapa kecuali adik-beradik, kawan terdekat dan kawan2 Nagoya. Mungkin aku ada bagi hint sikit2, tapi takde orang yang bertanya lebih lanjut mengenainya. Dan kalau ada yang bertanyakan soalan yang menjurus kepada perkara tersebut di media sosial, aku selalu menjawab sepatah jer. Bukan lah rahsia besar atau pun sulit pun, cuma perkara ni melanggar peraturan ctg sebenarnya. Aku kan sejenis manusia skema. Takut tak tentu pasal. Orang lain buat siap tulis buku lagi. Biasa lah. Aku. Takut tak bertempat.

Ianya mengenai bekerja di Jepun. Ya, aku pernah bekerja semasa di Jepun selama 1 tahun 1 bulan 9 hari. Bermula 22 November 2015 hingga 31 Disember 2016. Selama itu aku menyimpan rahsia. Takut ada orang report kat... siapa ek? JP@?

Kenapa sampai kena kerja? Perlu ke? Tak cukup duit ke? Pada awalnya aku suka2 je cari kerja. Konon dapat duit boleh buat beli pinggan noritake ke, beli kain cotton ke, beli handbag ke, eh beli apa2 je lah yang aku rasa nak beli. Tapi bila sebulan selepas mula bekerja tu aku beli kereta, aku ada sebab lain iaitu untuk kumpul duit nak bawak balik kereta itu lor. Mana tidaknya, harga kereta tu dah lari bajet lebih 1 juta yen uols! Mana nak cekau bayar cukai kat mesia nanti? Eh, tapi bukan sebab cukai tu sebenarnya. Tapi sebab aku dah cilok bajet untuk beli kereta encik suami. So kena lah ganti balik. Kiranya gaji selama 6 bulan pertama tu lah aku gunakan untuk top up balik bajet kereta beliau. Kemudian 6 bulan berikutnya tu lah baru aku boleh berjimba.

Jadi hari ni aku nak ceritakan serba sedikit tentang proses aku mencari kerja, pengalaman ketika bekerja sehinggalah berhenti kerja. Bukan senang sebenarnya bekerja dengan orang yang kita tak berapa paham apa yang dia cakap hahaha. Main agak2 je. Untung2 mengena, betul lah apa yang diteka tu. Kalau salah, kena bebel pun kita tak paham dia cakap apa. Dia marah ke apa, kita pun tak tau hahaha. Berbekalkan pengetahuan dari kelas nihongo yang 4 semester sampai kelas 3 tu lah aku bertahan selama setahun lebih tu. Mula2 tu tak terfikir yang orang yang tak boleh cakap jepun boleh bekerja di jepun. Macamana nak berkomunikasi?

Okeh, macamana ia bermula? Kisahnya, di sana kami ada seorang kawan lelaki yang mengikut isterinya belajar. Jaha memang nama sebenar haha. Mereka dikurniakan seorang baby comel Nuha chan yang berusia 2 tahun lebih ketika itu. Nuha mula masuk nursery seawal usia 8 bulan kalau tak salah. Sebelum tu daddy dia jaga. Maka nak dipendekkan cerita, kat jepun ni, kalau nak hantar anak ke nursery awam, kedua ibu bapa mestilah beraktiviti, samada bekerja atau belajar. Kalau tak, mula2 tu boleh lagi kata tengah cari kerja. Tapi lama2 dia tengok macam tak kerja je bapak dia ni?... maka mereka akan suruh cari kerja jugak. Begitu lah yang berlaku ke atas pasangan ini. Tapi sebenarnya ikut ward jugak. Macam showa ward tempat tinggal aku ni, ramai je yang tak bekerja dan tak mencari kerja yang boleh dan diorang pun tak tanya. Mula2 je cakap tengah cari kerja, pastu teruskan je lah buat tak tau. Tapi chikusa ward ni cerewet sikit. Dia bagi tempoh 3 bulan. Kalau tak kerja jugak dia boleh quit kan anak ni dari nursery tu. Atau macam kes diorang ni, orang tu kasi lanjutan 3 bulan lagi untuk cari kerja. Masa tu lah si jaha ni mula kalut kena cari kerja.

Kerja di jepun sangat banyak. Kerja part time (atau dipanggil baito - arubaito) terutamanya. Pergi lah mana2 kedai, mesti ada iklan arubaito. Kedai makan la paling banyak. Masa aku masih pergi kelas nihongo dulu ada lah juga classmate yang buat baito ni. Kadang tu datang kelas lambat sebab baru lepas baito. Kadang tu bergegas balik bila habis kelas sebab nak pergi baito. Masa tu aku ada 2 rasa. Satu, gigih nya lah hai diorang ni dengan belajar nihongo nya, dengan baito nya. Kalau aku, memang hampeh lah. Ku rela membuta dari membuat kedua2nya sekali. Nak pergi kelas tu pun kira untung. Kira terkorban lah juga tido tu seminggu 2x. Kedua, aku rasa terer nya nihongo diorang sampai boleh kerja kat jepun. Nihongo aku? Dalam kelas je ingat, balik rumah terus lupa. Usahkan nak bercakap dengan orang, orang bercakap pun aku tak paham. Kalau macam bahasa banjar tu iye lah, memang aku tak geti cakap, tapi bila orang cakap aku paham lah jugak hihihi. Apa punya analogi la. Tak kena langsung. Sebab dalam kes nihongo ni memang aku tak paham dan tak geti. Main teka2 boleh la.

So, macamana aku boleh cari kerja, padahal aku tak terlibat pun dalam urusan nursery anak ni? Masa tu bulan 9. Lepas balik dari cuti2 ke Hiroshima. Time tu aku takde buat apa. Dah lepas raya, jahitan pun takde. Sepatutnya time tu lah aku nak berehat makan tido tengok movie drama tak guna otak tak guna tenaga, kan? Ada setahun lebih lagi nak menikmati tu semua sebelum balik dan meneruskan rutin seperti biasa. Dalam masa tu, jaha dah mula misi mencari kerja. Katanya orang ward office ada bagitau, kalau nak cari kerja, boleh pergi ke pejabat 'halo work' di sakae. Itu tempat foreigner mencari kerja. Halo work ni sebuah agensi kerajaan yang menjadi ejen atau orang tengah bagi majikan dan foreigner. Laaa baru ku tahu adanya benda seumpama ini.

Kali pertama tu jaha pergi ke situ hari jumaat. Pastu dia pergi interview dan dapat kerja di sebuah hotel. Tapi, hujung bulan 9 tu dia nak balik mesia sempena hari raya haji plus mama nuha nak pergi australia, ada konferens. Jadinya, orang tu kata, by the time jaha balik jepun, kalau dia belum dapat pekerja, boleh la dia mula bekerja. Kalau tak, kira tak jadi lah kerja tu. Dan ditakdirkan, bila jaha balik jepun semula, kekosongan jawatan itu telah pun terisi. Maka, back to square la.

Dalam masa yang sama juga (masa jaha balik mesia), aku pula telah mendapat semangat untuk cuba mencari kerja juga. Sedangkan jaha yang gi kelas nihongo sekejap je tu pun boleh dapat kerja, ini kan pula aku yang nihongo sukoshi wakarimasen ni. Jadi, sebagai permulaan, aku pergi ke imigresen untuk mendapatkan permit bekerja. Nama permit ni, bukan permit kerja, tapi permit membuat aktiviti selain yang dinyatakan dalam visa. Visa aku ialah visa dependent, iaitu orang yang bergantung kepada suaminya yang bervisa student. Gitu lah lebih kurang definisi nya hihi. Jadi, dengan permit yang tersebut, maka boleh la kiranya aku kalau nak bekerja dengan syarat2 tertentu.

Jadi, pada suatu petang, aku telah pergi ke imigresen yang terletak di minato. Alaaa tempat aku buat residence card masa mula2 datang dulu. Kiranya 4x lah aku pernah pergi imigresen ni. Kali pertama dan kedua masa nak mohon tukar visa aku daripada pelancong kepada residence untuk tempoh 1 tahun (encik suami sebagai research student). Selepas setahun, sebelum visa tu mati, kami pergi kali ke 3 dan 4 tu untuk extend visa tu 3 tahun lagi selepas encik suami berstatus phd student. Jadi, kiranya ini kali ke-5 lah aku ke imigresen. Dan kali ini aku pergi sendiri. Sensorang. Berani kan? Tah masa tu encik suami busy kot, aku malas nak kacau. Oh ye lah... kan baru lepas cuti obon yang panjang kan, memang lah beliau busy.

Kekdahnya, kat sana aku kena isi borang 'permohonan untuk melakukan aktiviti selain yang dinyatakan dalam visa'. Kat situ dia ada suruh tulis nama majikan, kalau dah dapat kerja. Tapi oleh kerana aku baru nak cari kerja, aku isi 'sedang mencari' jer. Dalam bahasa jepun nya mitte ke mitai ke haper tah, tak ingat. Tapi orang tu yang suruh tulis camtu. Lepas isi borang tu kat bawah, aku kena hantar borang tu kat kaunter kat atas. Sekali dengan passport dan residence card. Pastu dia akan kasi nombor dan tunggu lah dia buat apa yang patut. Tak lama kemudian, dia pun panggil dan pulangkan passport dan residence card. Pada passport dia tampal permit tu, pada residence card dia cop kat belakang, cakap boleh bekerja tidak lebih 28 jam seminggu. Itu lah syarat seorang dependent yang baito di jepun. Kalau student pun sama, cuma dia ada limit sehari berapa jam ke haper tah. Tapi tak penting sangat pun. Dah siap tu, aku pun happy dan untuk menghiburkan hati, aku terus pergi ke 2nd street dan bookoff minato hehe. Macam biasa lah, belek pinggan mangkuk.

Okeh, kita sambung dalam entry seterusnya la ek. Kalau nak tau kisah selanjutnya, sila komen #sayanaktau di ruangan komen. Cukup 5 komen baru aku sambung hahaha. Sekali takde orang komen, sampai tahun depan la takde sambungan huhuhu. Ja, matta...

7 komen:

Anonymous said...

#Sayanaktau

Yayu said...

sila sambung cerita...hahahah

Anonymous said...

macam menarik je...
#sayanaktau #ayunasia@jepun

Yayu said...

Bila nak cukup 5 komen ni

Nieda ramly said...

Saya nak..cepat sambung

AyunasiA said...

yayu: komen ni kira tak aci😁. satu lagi.

eita said...

#Sayanaktau
#Cepat sambung citer