BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Thursday, 26 June 2014

International Cooking Class : Masakan Uzbekistan - Dolma


Kelas masakan pertama untuk semester ini. Semester lepas ada 3 kelas. Kelas ke-3 aku tak cerita sebab aku yang memasak. Masakan Malaysia. Kami masak lontong ngan kuih buah melaka hihi. Ada je gambo yang sensei tangkap, tapi macam tak perlu kot nak cerita. Tak kosser kan...

Kelas kali ni berlangsung 2 jun yang lalu. Ambik! Dah dekat sebulan dah. Selain masak dolma ni, sensei ada juga masak satu masakan jepun iaitu chirashizushi. Ala2 sushi la, tapi takyah kepal2 nasi tu. Gaul je sumer, macam makan nasi.

Okeh, kasi tengok cemana derang buat...

Mula masak nasi sushi macam aritu. Ingat tak? Alaaa yang nisbah beras air 1:1 tu. Salah satu dari air tu pakai air rendaman konbu (seaweed). Masak macam biasa. Sementara tu...

Panaskan cuka sushi. Dah panas, matikan api. Kendian masukkan garam dan gula. Gula perang better. Rasa campuran ni sweet sour gitu. Amakute suppai!

Pastu tuang dan gaul campuran tu dengan nasi. Hasilnya nanti nasi akan manis dan berkilat.

Gaul sambil gaya menghiris secara serong guna senduk tu. Pepandai la korang imejin.

Sambil tu kipas beramai2.

Sambil tu jugak, siapkan benda2 yang nak dimakan dengan nasik seperti...

Telur dadar.

Halia jeruk


Carrot dan shitake mushroom (rendam dulu semalaman - asalnya cendawan kering) direbus bersama gula dan syoyu (kicap).

Syoyu yang dimaksudkan

Dan renkon (akar teratai). Rebus renkon ni sampai lembut. Taruk sikit cuka dan garam.

Tara!!! Dah siap. Kesemua tu digaul ngan nasi, kecuali telur ngan halia tu ditaruk kat atas je semasa menghidang. Tapi masuk perut dia tergaul jugak... Oh, ada benda putih2 tu, tauhu lembut. Tah apa ntah nama betul dia, tapi dibuat dari soya la. Macam span.

Okeh, dah siap resipi makanan jepun kita buat masakan uzbekistan ni pulak. Dolma.

Mula2 sekali buat inti ni. Daging kisar campur bawang cincang campur beras campur apa2 lah perisa yang dia suka. Kalau tak silap aku dia taruk black pepper, white pepper dan oregano. Ngan garam.

Dah tu, kuarkan isi kepsikem, diganti dengan mengisi daging ni tadi. Kepsikem sumbat kekdahnya.

Gituh.

Di dalam periuk, tumiskan bawang besar.

Masukkan carrot yang dipotong besar2.

Kendian masukkan tomato dadu di dalam tin. Tomato puree pun ok kot. Pastu masukkan air.

Tu ha tomato dadu di dalam tin. Yang sebelah dia dalam jar tu ialah daun anggur. Macam dijerukkan gitu. Rasa daun tu macam pucuk ubi.

Keluarkan daun anggur tersebut dan bukak dengan berhati2. Jangan kasi koyak.

Buang tangkai daun tu, taruk daging tadi dan gulung macam kuih ketayap. Gulung kejap2 (ketat) sebab takmo dia terburai.

Masukkan benda2 yang berintikan daging tadi ke dalam kuah tadi. Oh, dia taruk kentang juga.

Susun elok2 semua tu, dan tutup piuk. Masak lah sampai masak nasi daging tadik. Bih kurang 30 minit gitu lah. Eh, taruk jugak perasa dalam kuah tu. Garam. Kalo aku, aku taruk aji ngan gula kot.

Ini lah hasilnya... Aku tak makan daun ngan kepsikum tu. Makan inti dia jek hihi.

Ok, silakan makan... ittadakimasu...

Senang buat entry ban yak gambo ni. Taip caption jek dah siap. Sekian.

Eh, selamat mencuba!


0 komen: