Monday 20 July 2020

Sinar Mentari Oh Korea - Part 5 : Yonsei University

Baca entry sebelumnya Hanyang University


Hari Selasa besoknya, kami pergi ke Yonsei University. Uni ni dekat je dengan guest house kitorang. Dekat tak dekat la. Dalam 1km gitu. Memang diorang pilih guesthouse tu pun sebab dekat dengan uni ni. Semalam masa jalan2 kat shopping mall dekat guest house tu aku perasan ada jalan underground menghala ke uni ni. Tapi tak tau la panjang ke tidak jalan tu. Bukan apa, kalau berjalan ikut bawah tu kurang la sikit sejuknya tu. Tapi masa kami pergi tu diorang ajak jalan ikut atas. Boleh la cuci mata kedai2 tepi jalan. Stret starang je jalan tu.


Sesampai je kami kat situ, masih awal la pulak. Janjinya pukul 9 kot. Ingat jauh, tu yang gerak awal. Rupanya dekat je. So, sementara nak tunggu tu, kami lepak la kat dalan bangunan dia. Luas, lapang dan bersihnya lahai. Ok, bab bersih tu betul kat tempat tertentu kot. Kalau kat tepi2 jalan tak bersih sangat la. Kalau banding ngan jepun. Kalau banding ngan malaysia kira bersih la. Sebab akupun dah duduk malaysia sekarang ni, maka kita compare dengan malaysia la kan.

Berjalan masuk ke kawasan Uni.

Lapang dan luas je.

Cantik.






Yonsei University

Di dalam bangunan yang aku kata bersih tu.


Lepak2 menunggu masa


Aku tak ingat dah apa yang kami buat mula2. Tapi yang aku ingat kami masuk ke dalam lecture hall untuk presentation oleh student2 master dan phd dari pihak uthm dan this uni. Pastu ada seorang student dari malaysia kat uni ni. Eh tak ingat lah.

Student YuTHM

Student YuTHM lagi.

Ni student sana kot.
Dah habis tu, kami di bawa jenjalan sekitar uni. Pergi library dan kedai koperasi dia. Biasalah, nak beli souvenir.



Kat library.

Bila masuk lalu sini, dia akan reserve seat siap2.




Study area.



Ada beanbag tempat lepak2 study dan stido.

Tu maca stido je?


Last sekali kami gi kedai koperasi.
Dari situ, kami dibawa pergi ke Namdaemun market. Kat sini la tempat beli brooch dan souvenir2 lain. Untungnya member tu dah biasa. So dia bawak terus ke kedai yang biasa orang malaysia pergi. Sebab kedai ni je yang jual brooch2 jenis yang orang malaysia pakai. Yang lain tu macam tak sesuai dengan kita yang pakai brooch kat tudung nih. Tapi memang puas hati lah beli brooch korea ni. Dia punya berkilat tu tahan lama dan menyilaukan mata gituh. Berbaloi sangat.

Selain brooch, kat sini juga ada area jual cadar2 dan selimut, periuk belanga dan souvenir. Memang kami borong souvenir kat sini je. Selain tu, aku juga ada beli comforter. Eh nyesal pulak aku beli selai je. Sebab ringan je selimut nya. Masa beli tu aku suruh dia pack sedut vakum terus. Memang cantik lah!

Row ni jual brooch kesukaan rakyat malaysia.

Rambang mata uols.


Keluar dari market ni, dah nak malam. Sekali tengok, snow turun! Wowwiii ni baru betul winter sonata haha. Ok, Snow ni memang sangat dinanti oleh mereka yang lain. Kecuali aku haha. Bukan lah tak suka, tapi dia menambah sejuk yang memang dah -14 degree tu. Sejukkkkkk!!!

Hujan snow tapi takde payung.
Dari situ, kami pergi ke Myeongdong. Ni tempat wajib kot kalau pergi korea. Dia sejenis shopping street yang banyak menjual skincare dan juga street food. Aku follow je member yang dah lama duduk situ. Apa yang dia makan, kita makan. Banyak je jual lobster la haper la. Tapi dengar cerita status halal kat situ tak boleh percaya sangat. Tapi aku sempat la beli benda alah egg bread ni.

Roti telur kuaci.

Sebelum balik, kami lepak2 kat cafe Beans Bins. Makan waffle, minum kopi.

Waffle strawberry. Makan share ramai2. Sedap.

Waffle coklat pun sedap.







Pastu kami pun balik. Rasanya balik tu kami makan megi kot.


0 komen: