Friday 9 July 2021

My IVF Journey Episode 9 : 2WW D4 - D6 Post Transfer

10 September 2020, Thursday

Hari keempat (d4pt) aku masak singgang ikan siakap. Makan dah macam orang pantang la pulak kan. Seboleh2nya aku avoid makanan yang pedas. Encik suami suruh order je foodpanda, tapi bila dah belek2 tu rasa tak tau nak makan apa la pulak. Hari kelima (d5pt) tak ingat masak apa. Tak ambik gambar. Tapi petang tu encik suami dah balik dari outstation, beliau singgah pasar malam bandar u. Sempena hari rabu, kita makan nasi kerabu lah. 

Lunch siakap singgang d4pt.

Dinner keropok lekor ngan singgang tadi.


Nasi kerabu d5pt.

Hari keenam (d6pt), 10 September, ada appointment dengan doktor. Petang dalam pukul 4 gitu encik suami balik dan kami terus bertolak ke jb. Sebelum tu dalam pukul 3 gitu nurse klinik dah call nak confirm kan sebab aku datang lambat berbanding hari isnin lepas tu kan. Sampai klinik, tak berapa ramai patient. Lepas register, kami pergi solat asar dulu. 

Sarapan d6pt


Sebelum solat, aku pergi toilet jap. Ingat nak tukar pantyliner. Sekali tengok, ada darah!!! OMG! Bukan setitis dua ok. Hampir 3/4 pantyliner dan berwarna merah cair. Setahu aku kalau darah lama dia warna gelap. Ini macam fresh. Huaaa takkan awal sangat dah gagal? Aku bukan apa, sejak aku buang fibroid aritu, pernah 2x period aku datang awal iaitu 21 hari je. Awal seminggu. Samalah macam hari ni. Tapi aku teruskan juga solat. Dalam hati masih ada sedikit positivity, bukan period kot. Tapi sejak dari rumah tadi macam ada rasa nyut2 sekali sekala kat ari2. Sedihnya. 

Dah lepas solat, kami menunggu di luar klinik sebab kat dalam penuh. Aku siap cakap kat encik suami, kalau tak jadi, kita cuba lagi tahun depan lah ya. Redha je lah. Lebih kurang pukul 6 gitu, nama ku dipanggil. Bila dr. tanya sihat ke tidak, aku jawab sihat, TAPI... ada bleeding lah doktor. Doktor kata, tak mungkin period sebab baru berapa hari dan kita dah bagi support. Ye lah, tak cukup ubat makan, dia kasi ubat jolok kut bawah dan tetiap minggu injek kat bontot lagi. Mustahil katanya. Isy kompiden betul doktor ni. Tapi aku tak cakap lah pasal cycle aku yang 21 hari tu sebab aku dah pernah cakap sebelum buat ivf ni, tapi doktor cakap tu takde kena mengena, yang penting ada period bermaksud ada ovulasi. Ok, tapi mengapakah? 

Terus doktor buat tvs. Dia kata dinding rahim tebal, maksudnya belum period la kan. Tapi bila dr. keluarkan scanner tu, ada darah melekat. Dr. kata tu darah lama. Lama mana tu aku pun tak tau lah. Langsung dia mintak nurse ambik spekulum. Huaaa nak kena masuk muncing itik tu ke??? Namun aku pasghah menyeghah je lah. Bila di belek2, rupa2nya aku ada polyp kat pintu serviks. Langsung aku teringat masa nak buat embrio transfer aritu doktor macam ada tanya kat nurse, ni apa? dan nurse tu jawab polyp. Maksudnya doktor dah tau lah ada polyp tu kat situ sejak aritu lagi. Cuma masa tu dia tak buat apa2 lah. 

Pastu doktor tanya, aku ada insurans tak? Aku cakap, aku baru je buat bulan 1 aritu. Rasanya belum boleh cover lagi. Pastu dr. tanya lagi, aku nak terus balik ke pasni? Boleh tunggu sekejap ke tak? Aku cakap, boleh je tunggu. Sebabnya dia ingat nak buang polyp tu, pastu masukkan gauze untuk berentikan darah, dan kena tunggu 2 jam, pastu baru dia keluarkan balik gauze tu. By right dah berenti lah darah time tu. Ikut kan dia tak suka buat prosedur tu kat situ jugak. Seeloknya buat kat OT. Tu yang dia tanya medical card tu. Tapi sebab aku takde medical card, kosnya dalam 3k katanya. Last2 dr. decided to buang je kat situ. Dia kata dia akan pulas je polyp tu. 

Dah sudah tu, dr. suruh pergi jalan2 dulu dan datang balik selepas 2 jam. Time tu dah nak maghrib. So, kami pergi lah makan kat kedai sebelah hospital tu. Oh, apa rasanya? Takde rasa apa2. Serius ar? Serius uolsss. Even ada gauze kat dalam tu pun aku tak rasa pape. Alhamdulillah. Pelik juga deria rasa aku ni ek? Lepas makan, kami pergi solat dan terus tunggu kat klinik. Masa tu dalam pukul 8.30 gitu. Ada 4-5 orang pasangan. Lebih kurang pukul 9+ gitu, aku pun masuk dan doktor masukkan spekulum lagi dan keluarkan gauze. Pastu dah. Dr. cakap, kalau ada darah sikit2 nanti takyah panik hehe. Tau2 je aku dah panik dah tadi. Dah sudah tu kami pun balik. Demikian lah D6PT ku yang berdrama sikit. Bila balik tu aku buat research baru aku tau yang polyp ni memang selalu aku menyebabkan pendarahan semasa pregnant. Dan dia berkemungkinan akan tumbuh balik dan berdarah lagi. Cuma pasni, takde lah aku panik lagi hehe.

0 komen: