Sunday 4 July 2021

My IVF Journey Episode 8 : 2WW D1 - D3 Post Transfer

7 September 2020, Monday

Hari pertama (d1pt) hingga hari kedua (d2pt) duduk di rumah sahaja. Nak kata bed rest tu tak juga. Banyak kali juga aku bangun untuk ke toilet, solat dan menyediakan makanan di dapur. Cuma aku jalan slow2 macam baru lepas operate itu hari. Tapi agak sukar kerana kita sihat walafiat tapi kena memperlahankan pergerakan. Sesekali terjalan laju2. Solat pun kadang2 terlupa laju jek hehe. Yang masalahnya aku asik nak terkucil jek. 

Hari pertama tu hari sabtu encik suami ada di rumah. Makanya beliau lah yang pergi mencari makanan. Tengahari tu aku makan nasi ayam penyet. Adoiii... apa lah rasanya ayam penyet tanpa sambal nya kan. Tapi aku cicah2 juga sikit2 sambalnya. Tak sampai panas perut kot haha. Sebelum tu, sarapan aku minum susu dan makan telur separuh masak 2 biji. Sekarang baru tau rupanya takleh makan telur separuh masak dan makanan2 tak bermasak yang lain. Makan telur tu dah betul, tapi kalau ikut petuanya, kena makan putih telur sahaja. Yang aku, belasah putih kuning sekali. Lantak situ. Susu pun aku minum susu farmfresh perisa coklat hehe. Tak boleh telan lor susu gitu je.

Di samping itu, aktiviti menjolok progesteron (crin0ne) dan makan ubat diteruskan seperti biasa. 

Encik suami dah terer buat telur separuh masak.

Lunch d2pt

Dinner d2pt

Hari ketiga (d3pt) jatuh pada hari Isnin. Encik suami ada kursus di batu gajah. Makanya aku terpaksa pergi sendiri ke hospital. Ya, aku drive pada hari ketiga selepas ET ya minna san. Memang tak boleh dielakkan dan perlu dilalui sahaja. Bistu nak buat macamana? Kalau dekat boleh jugak panggil grab. 

So, pagi tu dalam pukul 11 pagi, aku pun pergi ke regency. Drive laju ke slow? Ermm 130kmj tu kira laju ke slow? Aku lalu hiway kok. Takkan nak bawak 80 kat hiway kan. Lagi pun absorber kereta kan ada. Takde lah terhentak dan melambung. Tekan brake pun tak terasa kat perut. Pendek kata, ok2 je.

Sampai2 je di klinik, takde patient lain. Nurse bagitau doktor ada surgery, so suruh aku gi makan ke apa yang patut. Tapi aku duduk je kat luar tu. Lebih kurang setengah jam, nurse telefon tanya aku kat mana. Dia suruh tunggu kat klinik sebab doktor dah siap.

Bila masuk jumpa doktor, dia tanya sihat ke tidak, sakit perut ke tidak. Bila aku cakap tak sakit, dia kata, takpe, tak semestinya kena sakit haha. Pastu dia buat TVS dan tengok rahim tebal. Kendian doktor cucuk kat bontot. Dah, selesai. Dan aku pun balik.

Anggerik desa.

Keluar hiway, terus singgah makan nasi ayam haji ali kat ayer hitam.

Sampai rumah rasa penatnyaaa... Terus baring sebab teringat pesanan embriologist bergema di telinga "TAK BOLEH PENAT2". Baik lah. Ayuh berehat. 

0 komen: